Zo verdien jij als B2B marketeer geld aan je gratis content!

2 min shares

Kracht van geven betaalt zich uit met 8 tips

Gratis spullen weggegeven en daaraan verdienen? Dat is een contradictie! Niet als het om marketing gaat. Door gratis content weg te geven, val je juist op. Je bouwt naamsbekendheid op en creëert ‘goodwill’ bij de consument. Dat is onbetaalbaar. Geef gul en laat karma je belonen! Zorg er wel voor dat je een plan hebt en weet wat je wilt bereiken. Lukraak Sinterklaas spelen, werkt averechts. Leer vandaag nog hoe jij meer klanten trekt met gratis content.


Radiohead zorgde in 2007 voor een schok in de muziekwereldDe cd was toen al (op sterven na) dood en (illegaal) downloaden nam een vlucht. Steeds minder mensen besloten de zilveren schijfjes te kopen, omdat ze niet wilden betalen voor iets dat ook gratis (ook al was het dan niet legitiem) online stond. Platenmaatschappijen zaten met de handen in het haar. Toch bleven ze cd's voor veel geld aanbieden om toch nog iets te verdienen. Radiohead was dwars en liet het publiek bepalen wat zij wilden betalen voor ‘In Rainbows’. Als je niet meer dan een eurocent overhad voor dat album was dat geen punt. Downloaden maar! Platenbonzen keken met gekromde tenen toe, want ze dachten veel geld te verliezen. Niks bleek minder waar. “Het merendeel betaalde evenveel voor deze digitale release als voor een fysiek exemplaar. Slechts een klein deel betaalde er een paar kwartjes voor,” liet woordvoerder Murray Chalmers de media weten. Hoe kan dat?

"Goodwill kweken bij de consument is onbetaalbaar"


Ineens wist de halve wereld wie Radiohead was. Later dat jaar verscheen ‘In Rainbows’ ook als luxe uitgave op cd. Diezelfde fans betaalden grof geld voor die release. Radiohead verdiende dubbel aan dezelfde plaat. Content gratis delen en eraan verdienen: dat wil jij toch ook? 

b2b marketing content

Radiohead liet het aan de fans om waarde toe te kennen aan 'In Rainbows' in 2007. Kies zelf maar hoeveel geld je eraan uit wilt geven. Ze werden niet arm van deze strategie...


Het album was weliswaar niet gratis, maar wel praktisch voor niks. Toch kozen de meeste mensen ervoor om (op den duur) het volle pond te betalen voor de plaat. Waarom? Dat heeft met verschillende zaken te maken. Radiohead gaf iets bijna voor niets weg zonder er veel voor terug te vragen. Dat was ongekend. Daarnaast ging het om een bekende band wat het al helemaal bijzonder maakte. Rocksterren met een menselijk gezicht. Deze artiesten deden het niet voor het geld, maar voor de fans. Dat maakte hen menselijk. Mensen gunden hen hun geld. Briljante marketing!

 

"Internet puilt uit van de informatie. Bewijs dat jij de beste bent door je content gratis weg te geven" 

 

Wat Radiohead kan, kan jij ook. Begin met geven! Internet puilt uit van de content. Met een paar muisklikken krijg je een stortvloed informatie over je uitgestort. Probeer daar maar eens tussen op te vallen. Hard roepen is niet de beste manier om de aandacht op te eisen. Hoe weet je welk product het beste is, als elke boodschapper hetzelfde roept? Vaak ga je op de raad van een bekende af. Als een vriend een merk aanbeveelt, vertrouw je op zijn advies. Niet op die roeptoeter die zichzelf aanprijst (“Heb ik zelf ook!”).

Door je product gratis (of voor een habbekrats) aan te bieden, vergroot je je naamsbekendheid. Zorg ervoor dat je ijzersterke content aanbiedt waar je trots op bent. Bewijs dat jij de beste (of op z'n minst de sympathiekste) bent door je content gratis weg te geven. Mensen waarderen jouw vrijgevigheid en gunnen je succes. Dat resulteert in loyaliteit. Klinkt goed toch?  

 

b2bb content marketing

Gratis content mag niet goedkoop zijn.

 

Zomaar wat uitdelen werkt niet. Je moet weten wat en hoe je het doet. En het moet je wat opleveren. Vraag om iets kleins in ruil voor wat groots. Een ebook in ruil voor een e-mail. Of een webinar in ruil voor een tweet. Weet aan wie je geeft. Ken je doelgroep en speel op hun behoeftes in. Ga gericht te werk. Denk na over de demografie van de website waar je content weggeeft. Behandel je leads hetzelfde als je klanten.

Door wat te geven zonder er wat voor te vragen, roep je een bepaalde emotie op. De wet van wederkerigheid, zoals Robert Cialdini dat zo mooi noemt. Doe iets voor de ander, zodat deze zich verplicht voelt wat voor jou terug te doen. Start met geven! Gratis betekent niet goedkoop, dus zet jezelf op de kaart met sterke content. Volg deze acht tips van internetguru Neil Patel om je naamsbekendheid direct uit te bouwen!

 

b2b marketing content

Geef en karma beloont je!



1. Weet wat je wil bereiken
Dat je wat weggeeft is natuurlijk gaaf, maar wat bereik je ermee? Gratis content verspreiden is gaaf, maar als niemand erover tweet, blogt of post bereik je er weinig mee. Social media helpt om exposure te krijgen. In ruil voor een tweet of e-mailadres kennis delen helpt. Mensen roepen hun vrienden op om naar jouw site te gaan, omdat hij relevante info deelt. Je krijgt ineens veel meer bezoek op je webstek. Mensen kennen je naam. Boem! Missie bereikt.

2. Zet je ‘Unique Selling Point’ op de voorgrond
Dat je wat weggeeft is hartstikke tof, maar je bent niet de enige. Wat is jouw meerwaarde? Jouw Unique Selling Point (USP)? Waarom is jouw content zo bijzonder? Als je in één zin uitlegt wat jou uniek maakt, heb je het door. Er zijn verschillende variaties van je onderscheidende eigenschappen. Komen ze!

  • Toegevoegd producteigenschap (gegarandeerd snelle levering);

  • Primeur (de eerste zijn die iets presenteert);

  • Nog niet gepromoot voordeel (eerste zijn die iets communiceert);

  • Segmentatie (opdelen van de markt in specifieke deelsegmenten).

Bekijk deze punten eens en vraag jezelf af wat jou onderscheidt van de rest. Zet op papier waarom klanten naar jou komen. De USP is een zeer belangrijk middel om jezelf te presenteren. Gebruik het in je website, video’s, call-to-actions en andere uitingen.

"Wat is jouw meerwaarde?"  


3. Bouw je mailinglist uit
Een goede lijst met e-mailadressen is goud waard. Letterlijk. Hoe meer adressen hoe meer succes. E-mail marketing blijft het digitale kanaal met het hoogste ROI. Het werkt gewoon! Begin nu met het opbouwen van een sterke lijst, zodat jouw bedrijf zo snel mogelijk aan de top staat.

4. Creëer content die de concurrentie overklast
Ben beter dan de buurman! Lever beter materiaal en bewijs je waarde. Tips om te beginnen zijn er genoeg. Onderwerpkeuzes en invalshoeken ook: Klik, klik, klikker, klikkerdeklik! De kunst is om op te vallen tussen de wildgroei aan content. Jouw content moet het scherpe kapmes zijn waarmee de lezer zijn weg door het online oerwoud vervolgt. Help je lead alle onzin omzeilen en leid hem naar het einddoel: jouw toko! Bewijs dat jij waarde biedt en echt helpt. Dat doe je door dit stappenplan uit te voeren. Breng in kaart wat de concurrentie doet en doe wat de rest nalaat:

  • Weet wie jouw drie grootste concurrenten in je vakgebied zijn;

  • Onderzoek hun content;

  • Herken en gebruik de methodes die je concurrenten in hun content verwerken;

  • Gebruik meer beeldmateriaal zoals infographics;

  • Zorg voor high res. beeldmateriaal in je content;

  • Schrijf langere artikelen dan je concurrent;

  • Verzin pakkende titels en tussenkoppen;

  • Ben authentieker en transparanter dan je concurrent.

Door scherper te schrijven, val je op en overstijg je de rest. Bezoekers besluiten om hun spaarzame, vrije tijd aan jouw content te besteden. Goed zo. Je bent al een heel eind!

 

b2b marketing content

Werk samen met mensen die je laten groeien.


5. Breng partners aan boord die je helpen groeien
Bij affiliate marketing belonen adverteerders hun partners (affiliates) voor de gegenereerde verkopen of leads die de affiliate heeft aangeleverd. Jij betaalt de affiliate een commissie als hij jouw producten op zijn website aanbiedt. Hoe meer hij verkoopt, hoe meer hij verdient. Laat je partners de marketing overnemen. Handig! 

Het grootste voordeel van deze samenwerking is dat beide partijen winnen. De partner krijgt geld en jij meer naamsbekendheid. Daarnaast bereik je een grotere groep, omdat de affiliate ook andere doelgroepen aanspreekt. Je partners bouwen netwerken op en e-mailbestanden uit. Daar profiteer jij van. Klinkt goed toch?

6. Gebruik je klanten als klankbord
Weten wat je marketing strategie heeft opgeleverd? Vraag het je klanten! Zij vertellen of je werk goed of juist slecht was. Die informatie is onbetaalbaar. Pas je content of benadering aan op de wensen van je klanten. Zo bereik je ze nog beter. Vaak levert het ook nieuwe inzichten en verse ideeën op. Vergeet nooit dat het om de klant gaat en niet om jou. 

7. Geef webinars
Webinars doen het goed. Leads veranderen vaak in klanten na een sterke online kennissessie. Zorg ervoor dat je overtuigend overkomt. 

8. Geef je beste werk voor nop weg
Door je beste materiaal voor niks weg te geven, trigger je de interesse van je publiek. Hoe beter het aanbod, hoe groter de aandacht. Leads veranderen in klanten en verwachten veel van je. Ze zijn dankbaar voor je content. Je bewees een online autoriteit te zijn, dus daarom betalen ze graag voor je werk.

 

b2b marketing content


Geef content gratis weg en het nieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje.


Het houdt echter niet op bij deze acht tips. De redenen om kosteloos content eruit te knallen zijn eindeloos. De eerder genoemde Cialdini heeft een zestal beïnvloedingsprincipes opgesteld.

 

"Door kennis te delen, beschouwen mensen je als autoriteit" 


De wet van wederkerigheid (‘Voor wat hoort wat’) is al voorbij gekomen, maar ook sociale bewijskracht (‘Als anderen het doen, zal het wel goed zijn’) en autoriteit (‘Als hij het zegt, zal het wel waar zijn’) spelen een rol. Mensen willen dingen goed vinden die anderen ook goed vinden. Ze willen ergens bijhoren en dat uitdragen. Die sociale bewijskracht is erg belangrijk. Door je werk open en bloot te verspreiden, bereik je veel mensen. Je toont je kennis. Mensen zullen je als autoriteit beschouwen. Op den duur levert je dat trouwe volgers op.

Die volgers willen weten wat je uitspookt en wachten vol ongeduld op nieuwe kopij. Je vraagt eerst om een kleine commitment (aanmelden voor een nieuwsbrief of het liken van een pagina) in ruil voor content. De kans dat ze later op een ‘groter’ verzoek ingaan, stijgt. Dat heet ‘commitment en consistentie’ (‘Wie A zegt, moet ook B zeggen’). 

Als je meer wilt weten over zaken doen in het digitale tijdperk, is het raadzaam om de kennissessie 'Video Marketing als klantenmagneet' op 18 februari te volgen. Content wordt beter bekeken als er video inzit. Co-founder Tibbe van Dieren (Flickmotion video marketing & productie), internet strateeg Camiel Freriks en account director Emiel Kanters gaan dieper op de materie in. Deze exclusieve kennissessie is - hoe kan het ook anders - gratis bij te wonen. Wees er wel snel bij, want de plaatsen zijn beperkt. 
Tot dan!

 

shares

Gerelateerd