Zo tonen B2B marketeers van maakbedrijven hun meerwaarde aan

8 min shares

Stuur op cijfers in plaats van op onderbuikgevoel

Pas jij digitale marketing toe in de maakindustrie? Dan is het vast een uitdaging om je resultaten inzichtelijk te krijgen. Waarschijnlijk vind je het ook moeilijk om de meerwaarde van je activiteiten aan te tonen, omdat je geen keiharde cijfers kunt overleggen? 

En het overtuigen van je baas is niet de eens de enige reden waarom je het effect van je inspanningen moet meten. Ook voor jezelf moet je weten of je digitale activiteiten rendabel zijn, zodat je weet of en waar je moet bijsturen. Het inzichtelijk maken van je resultaten doe je door de juiste zaken te meten. Deze zaken noemen we metrics — bij gebrek aan een toepasselijk Nederlands woord.

Een metric is een meetbare waarde die je informatie geeft over de prestaties van je marketinginspanningen.   

6226402138_700da478b0_o.png

Allereerst is het belangrijk de eigenschappen van een goede metric te kennen voordat je deze gaat definiëren voor je digitale marketinginspanningen. We sommen de eigenschappen voor je op.

Een goede metric is:


Begrijpelijk geformuleerd

Iedereen moet in een oogopslag snappen wat de metric betekent.

Voorbeeld: aantal leads.

 

In ratio

Ratio zegt hoeveel er van iets is, ten opzichte van iets anders.

Voorbeeld: aantal leads per maand.

 

Vergelijkend 

Een metric zegt niets als deze absoluut is, zoals het voorbeeld uit punt 1. ‘Aantal leads’ zegt nog niets over de vooruitgang van je lead generatie.

Voorbeeld: 10% meer leads dan in de vorige maand.

 

Van invloed op je acties 

Als je metric significant wijzigt zou dat een actie van jouw kant moeten opleveren. Is dat niet het geval, dan is het geen relevante metric voor je inspanningen.

Voorbeeld: Als je aantal leads 47% lager ligt dan in de vorige maand, is het tijd om je lead generatie onder de loep te leggen.

 

Te koppelen aan de bedrijfsdoelstellingen 

Een goede metric is van invloed op je acties omdat deze bijdraagt aan je bedrijfsdoelstellingen.

Voorbeeld: meer leads leveren — als de samenwerking met sales goed is — meer klanten op.

Als je metric indirect een bijdrage aan de bedrijfsdoelstelling levert is het ook goed. Zo is het aantal website bezoekers per maand een goede metric.

Want: meer websitebezoek levert meer leads op, en uiteindelijk meer klanten.

Nu is het tijd om — naast het aantal aangetrokken klanten — goede metrics voor je content marketing inspanningen te definiëren. We nemen de belangrijkste met je door:

 

Aantal websitebezoekers (traffic) per maand

Traditioneel verkopen maakbedrijven hun producten veelal via distributeurs. Maar via online kanalen kunnen potentiële kopers direct in contact komen met jouw product. Het is daarom belangrijk om te meten of het bezoekersaantal op je website maand over maand blijft toenemen: je wilt je content (en aanbod) tenslotte onder zoveel mogelijk ogen krijgen.Aantal-bezoekers-per-maand.png

 

Aantal websitebezoekers per maand per verkeersbron (traffic source)

Het is belangrijk je traffic per verkeersbron te monitoren. De belangrijkste verkeersbron is organisch (SEO), maar tegelijkertijd is het lastig om daar op korte termijn resultaat mee te boeken. Als je ook energie steekt in je andere kanalen — zoals social media, e-mail, referrals, direct verkeer en betaald verkeer — kun je het aantal websitebezoekers ondertussen verhogen.


Aantal blog inschrijvingen per maand

Je wilt je content onder zoveel mogelijk ogen krijgen. Het vergroten van het aantal vaste lezers van je blog helpt daarbij. Meet dus of het aantal inschrijvingen exponentieel blijft groeien.


Aantal weergaven per blog

Als content marketeer is het belangrijk om te weten welke soort artikelen resoneren bij je persona. Door het aantal ‘views’ per blog te monitoren weet je welke content goed presteert. Je kunt vervolgens meer soortgelijke content produceren.


Aantal leads per maand

Het doel is om je websitebezoekers om te zetten in te leads, zodat deze uiteindelijk door sales kunnen worden opgepakt. Realiseer je een constante toename van websitebezoekers, bekijk dan ook of het aantal leads toeneemt. Als je meer bezoekers aantrekt, maar het aantal leads niet evenredig meegroeit, dan is een deel van de bezoekers die je aantrekt blijkbaar niet relevant voor jouw business.

Dat kan te maken met hebben met de invalshoek van je content en social media posts. Waarschijnlijk is de content niet specifiek genoeg voor jouw focusmarkt. Aantal-leads-per-maand.png

Het conversiepercentage van je landingspagina’s

Je converteert een bezoeker in een lead door gegevens als een naam en e-mailadres te verkrijgen. Die gegevens ontvang je in ruil voor een premium offer, zoals een whitepaper, case study of andere content die meerwaarde voor je persona vertegenwoordigt.

Het downloaden van het offer gebeurt op je landingspagina. Het is daarom goed om het conversie percentage van je landingspagina’s te monitoren. Ligt dat percentage onder de 30%, dan is een verbetering noodzakelijk.

Het conversiepercentage van je call-to-actions (CTA)

Je leidt een bezoeker naar een landingspagina via een call-to-action (CTA). Deze CTA staat onder je blogs en andere content, en op vaste pagina’s. Is je CTA conversiepercentage laag, dan moet je dit omhoog brengen, bijvoorbeeld door met de kleur en tekst van de knop te experimenteren.


Aantal gekwalificeerde leads per maand

Als je je digitale marketingmachine goed inricht zijn je leads op basis van verschillende gradaties gekwalificeerd. Zo heb je:

  • (ongedefinieerde) Leads
  • Marketing qualified leads (MQL): Een MQL heeft zijn interesse in jouw organisatie kenbaar gemaakt door bijvoorbeeld een whitepaper te downloaden. Van deze lead is echter nog niet bekend of hij al klaar is om je product of dienst te kopen. Hij wordt daarom nog niet doorgezet naar Sales, en moet eerst verder de funnel in worden getrokken met relevante content.
  • Sales qualified leads (SQL): Van een SQL is duidelijk dat hij klaar is voor de aanschaf van jouw product of dienst. Deze lead kan naar sales worden doorgezet.
Aantal-gekwalificeerde-leads-per-maand.png

 

De conversiepercentages in je funnel (per leadtype)

Stap 1: Reken uit hoeveel SQL’s je nodig hebt om 1 klant te krijgen; 

Stap 2: Bereken hoeveel MQL’s je nodig hebt om tot dat aantal SQL’s te komen;

Stap 3: Reken vervolgens het aantal MQL’s terug naar het aantal websitebezoekers, en je weet hoeveel traffic je maandelijks moet genereren om 1 klant aan te trekken.

Stap 4: Bekijk vervolgens in je bedrijfsdoelstellingen hoeveel klanten je jaarlijks met marketing moet binnenhalen, en je weet hoeveel websitebezoekers je maandelijks moet aantrekken.

Zo bedrijf je digitale marketing die meetbaar bijdraagt aan de groei van jouw organisatie.

Wil jij meer weten over succesvolle digitale marketing voor maakbedrijven, en hoe deze strategie ook voor jouw organisatie van toepassing kan zijn? Download dan het whitepaper: 

Maakbedrijven Nederland

shares

Gerelateerd

Vraag een gratis marketingscan aan