Zo creëer je een strategie voor je Youtube kanaal

6 min shares

Google heeft een strategie gedeeld voor bedrijven die Youtube willen gebruiken als communicatiekanaal naar hun (potentiële) klanten. Hierbij leggen zij het verschil uit tussen Help, Hub en Hero content en waarvoor je welke strategie gebruikt. Maar eerst dien je naar je klanten te communiceren waarom je een Youtube kanaal hebt en maak je voor jezelf een contentstrategie en contentkalender zodat je een overzicht hebt wanneer je welke video plaatst. 

Jouw Youtube strategie zou volgens Google moeten draaien om drie typen content: Help, Hub en Hero content waarbij elk van de drie een andere rol heeft.

Help content

Je weet wie je wilt bereiken. Maar om je (potentiële) klanten naar je Youtube kanaal te krijgen, moet je weten wat de behoefte is van je klant. Wat zijn hun pijnpunten en waar hebben ze met name vragen over? Zorg voor de juiste SEO en beschrijvingen zodat je video goed in zoekmachines gevonden kan worden. Youtube is namelijk naast google een van de belangrijkste zoekmachines!

In de Help content komen met name de tutorials en uitleg video's terug. Ook kun je antwoorden geven op belangrijke of veelgestelde vragen die je klanten hebben.

Wanneer je een video publiceert op Youtube kun je in de video een CTA button plaatsen om mensen te laten abonneren op je Youtube kanaal of aan te zetten tot andere acties. Geef bijvoorbeeld aan dat je elke week een tutorial maakt voor je klanten of leidt ze direct door naar je website om meer informatie te krijgen. 

Coolblue legt hun producten uit in een video

 

 

SNS bank legt uit hoe je een rekening kunt openen

Het mooie aan deze filmpjes is dat de mensen in deze video's echte werknemers zijn van de SNS bank en geen acteurs.

Hub Content

Hub content wordt op vaste momenten gepubliceerd. De content die in deze video’s wordt getoond moet vooral waardevol zijn voor je klant waardoor ze blijven terugkomen. Bij deze content heb je ook de meeste kans van slagen dat je (potentiële) klant zich abonneert op je Youtube kanaal. Zorg dat je naast je content ook aan andere zaken denkt voordat je begint met het maken van video’s: 

  • Wanneer je gebruik maakt van een voice-over, zorg er dan voor dat dit de juiste stem is dat past bij je merk;
  • Bij het gebruiken van een persoon in je video’s dien je zorgvuldig om te gaan met wie je hiervoor kiest. Kies je een man of vrouw en van welke leeftijd? Hoe moet omt hij/ zij over, welke persoonlijkheid etc. Kijk hierbij goed naar wie je persona's zijn;
  • De visuele identiteit van je video dient gelijk te zijn aan je huisstijl. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde kleuren of lettertype als in je andere communicatieuitingen;
  • Wanneer het mogelijk is kun je nadenken om je content crossmediaal in te zetten.

Een duidelijk voorbeeld van de punten hierboven zie je bij de video’s van Allerhande. Hier zie je dat de manier van filmen, keuze van mensen, geluid en visuele identiteit anders wordt aangepakt per doelgroep.

Allerhande  

 

 

Allerhande Kids

 

Hero content

Met Hero content pak je flink uit om aandacht te krijgen. Dit doe je dan ook maar een aantal keer per jaar. Dit is content met impact waar vaak veel budget voor wordt uitgetrokken. Je wilt er vooral voor zorgen dat je video viraal gaat en zoveel mogelijk mensen je video bekijken. Het is niet eenvoudig om met een aantal video’s veel aandacht te krijgen, maar er is een kans dat je video veelvuldig gedeeld zal worden op social media. Met name de video’s die een herkenbare emotie overbrengen op de kijker doen het goed.

EDEKA Heimkommen 

Wie kent hem ondertussen nu niet. De video van de Duitse supermarkt EDEKA is viraal gegaan en is inmiddels al binnen drie weken ruim 40 miljoen bekeken!

 

Volvo Trucks

Ook is er het bekende voorbeeld van Volvo met Jean-Claude van Damme. Deze video is inmiddels al bijna 82 miljoen keer bekeken en heel social media overgegaan.

 

Het is zeker aan te raden om het Help, Hub en Hero model te gebruiken binnen contentmarketing. Zo kun je in de behoeften van je klant blijven voorzien of een emotie losmaken bij de kijker. Houd er wel rekening mee dat je duidelijk onderscheid maakt tussen de Help, Hub en Hero content wanneer je bezig bent met het vormgeven van je contentkalender en contentformats.

Vooruit dan... Nog meer tips!

In je Youtube kanaal zijn er een aantal zaken waarmee je een professionele indruk achterlaat bij je klant. Zo kun je ervoor zorgen dat er direct een introductie video begint af te spelen wanneer mensen op je Youtube kanaal terecht komen en kun je met een banner bovenaan je merk nog een keer extra naar voren laten komen.

Jimmy_Fallon_overzicht_youtube

In je video kun je ook CTA buttons plaatsen. Coolblue kiest er bijvoorbeeld voor om hun klanten d.m.v. een CTA button door te verwijzen voor meer informatie of voor het direct te bestellen van het product naar de website.

Direct_bestellen_Coolblue_video

Laten we afsluiten met wat humor. Wanneer je graag mensen wilt laten abonneren op je kanaal, kun je ook met het gebruik van humor je (potentiële) klanten verleiden om zich te abonneren op je Youtube kanaal. Zo is Jimmy Fallon met meer dan de helft van zijn introductie video bezig om mensen te leiden naar de ‘Subscribe’ button wat voor een komisch effect zorgt.

 

 

shares

Gerelateerd

Aan de de slag met inbound marketing  Stop met denken, start met doen. Boek je eerste inbound succes met de SMART  doelen, Buyer Persona's en Content Audit templates.  Download de starterskit