Zeven weken Inbound journalistiek: marketing versus magazine

2 min shares

Blogreeks over mijn leerproces

Zoals je in mijn vorige blog las, ben ik nog niet zo lang actief als Inbound Journalist. Mijn achtergrond ligt in de muziek- en riooljournalistiek. Ik verdiep me ondertussen zeven weken in Inbound Marketing en deel mijn ervaringen in een aantal blogs. Dat het schrijven voor een marketingbureau verschilt van een vakblad verwachtte ik wel, maar dat het zo anders was had ik niet verwacht. Ik kreeg een schok te verwerken…

Mijn werk als Inbound Journalist is namelijk veel minder commercieel dan mijn vorige werkzaamheden! Als redacteur voor een ‘onafhankelijk’ vakblad over de rioleringssector was ik veel met het binnenhengelen van advertenties bezig. Hoe dun het nieuws ook was: in ruil voor advertentieruimte werd er een artikel omheen gebreid. De klant betaalt en bepaalt. 

Ik verwachtte dat een marketingbureau nog commercieler zou zijn. Niets is minder waar! Commercieel schrijven is uit den boze. Totdat je klant in de Decision fase aankomt dan. 
Dat was een eye opener voor me.

 

inbound marketing

In de riooljournalistiek is het binnenhalen van adverteerders erg belangrijk. 

 

In het verleden schreef ik regelmatig advertorials. Daarin prees een bedrijf zichzelf de hemel in en dat werd kritiekloos opgetekend door ondergetekende. Bovenaan deze journalistiek gepimpte advertentie staat piepklein het woordje 'advertorial'. Dat geeft aan dat om een betaald artikel gaat. Let dus altijd op de kleine lettertjes!  

Naast zo'n advertorial staat vaak een kritisch stuk over een concern dat doormidden wordt gezaagd, omdat het (dezelfde) holle frases als de adverteerder hanteert. Je beduvelt de lezer en toont aan dat je onafhankelijkheid te koop is. Awkward…

 

inbound marketing

Advertorials: In ruil voor geld gaat de kritische blik van journalisten de kast in. 


De kritische blik van de journalist ging in ruil voor geld de kast in. Voor een rockblad (en dat was echt - met de hand op het hart - het coolste muziektijdschrift van Nederland) waren mijn recensies een stuk milder als platenmaatschappijen adverteerden. Betalen is je beoordeling bepalen. Erg kort door de bocht geformuleerd, maar zo werkte het wel. 

Inbound Marketing werkt anders. Door het aanbieden van sterke, kwalitatieve content informeer je bezoekers. Je helpt ze in hun zoektocht. Door hun pijnpunten in kaart te brengen en hen te assisteren vinden ze een oplossing voor het probleem dat ze eerder niet onder woorden konden brengen. Je hoopt dat de lead zich geholpen voelt en besluit met jou zaken te doen. Kennis is je wapen. Je overtuigt in plaats van overschreeuwt.

 

inbound marketing

Dat door het tijdschrift zo gehypete welkomstcadeau valt erg tegen. Sponsor blij, maar abonnee ontevreden. 

Overschreeuwen hoort bij magazines. Tijdschriften bedienen zich van outbound marketing. Luidruchtige advertenties en advertorials zijn onlosmakelijk met magazines verbonden. Vaak zijn de welkomstgeschenken voor nieuwe lezers ook het resultaat van sponsoring.

Het product dat je bij een abonnement krijgt wordt voor de release flink gehypet, maar valt achteraf erg tegen. De recensie is in het blad in kwestie relatief mild, maar tussen de regels door lees je dat je welkomstcadeau een sof is. Lekker dan! De sponsor is blij (hij heeft aandacht), maar de abonnee niet.

 

inbound marketing

Ook zouteloze zeemansverhalen van adverteerders plaatst men in ruil voor geld in vakbladen. 



Inbound journalistiek is naar mijn idee minder gekleurd en vertelt het echte verhaal, terwijl old school journalistiek - als het om geld gaat - behoorlijk gekleurd is. Als je me dat twee maanden weken geleden verteld had, lachte ik je keihard uit.

Grinnikend concludeer ik dat mijn werk als Inbound Journalist minder commercieel is dan mijn job als old school journalist. Mijn proefstuk dat ik tijdens mijn tweede sollicitatiegesprek indiende, neigt naar reclame. Dat besef ik nu. Maar de Force of Inbound is nu eenmaal strong

 Interessante wereld dat Inbound Marketing. Ik blijf hier nog wel even hangen...

Digital Maturity Model

shares

Gerelateerd

Leer hoe succesvolle marketeers trends en ontwikkelingen omzetten in  succes voor hun business  Download het uitgebreide 'State of Inbound Marketing' rapport  Download rapport