Werkmodus: uit

5 min shares

B2B bedrijven succesvol op Instagram

Ik, als echte Instagram-fanaat zit dagelijks net als 300 miljoen andere mensen door dit kanaal heen te scrollen. Dit creatieve, visuele kanaal is een plek geworden waar we dagelijks rondhangen en ons verbinden met mensen en merken. Instagram is inmiddels in een rap tempo een van de meest effectieve tools geworden in de B2C marketing. Ze streven met actieve gebruikers nu zelfs Twitter voorbij! In de B2B ligt dat toch net iets anders, want wat kun je er zakelijk eigenlijk mee?

Je denkt bij Instagram al snel aan mooie vakantiekiekjes, poezelige dieren en culinaire hoogstandjes die mensen graag met de hele wereld delen, net als ik. Toch zul je er versteld van staan dat er, behalve B2C bedrijven ook genoeg B2B bedrijven erg succesvol zijn in het gebruik van Instagram en met dit social media platform hun online marketingstrategie actief versterken.

Instagram en B2B: een match?

Instagram is niet het eerste waar je aan denkt bij B2B marketing. Ik snap dat veel B2B bedrijven daarom bang zijn dat Instagram niet professioneel genoeg is voor hun merk. Het zorgt inderdaad niet direct voor meer traffic naar je website of voor een snelle doorklik naar je producten of laatste blog-artikelen. Maar toch liggen er enorme kansen om je merk te promoten met Instagram.

Voor B2B bedrijven is het belangrijk Instagram niet te zien als een losse marketingtool, maar je zal meer moeten denken aan een manier van het vertellen van een verhaal als onderdeel van een grotere online marketing strategie. 

Er zijn verschillende bedrijven die Instagram al heel goed in hun online marketingstrategie hebben geïntegreerd. Een aantal voorbeelden.


Screen_Shot_2015-05-20_at_22.33.37

FedEx: een krachtige manier om je kernwaarden te delen

Storytelling is een geweldige manier om B2B merken een persoonlijkheid te geven. Het verbinden met je publiek staat hier centraal. FedEx vertelt hun verhaal heel goed op Instagram.

H
un pagina staat vol met prachtig samengestelde foto’s. Vele foto’s beschikken over de herkenbare FedEx wagens en vliegtuigen. Je kan niet door hun pagina heen scrollen zonder het gevoel te hebben dat ze altijd in beweging zijn, altijd leveren en er altijd voor je zijn. Voor bedrijven die afhankelijk zijn van het op tijd leveren is dit een hele belangrijke boodschap. 



Screen_Shot_2015-05-21_at_08.26.08

MailChimp: vermenselijken van je merk

Mensen zijn over het algemeen nieuwsgierig en vinden het leuk om te zien wat er zich in jouw bedrijf afspeelt. MailChimp gebruikt Instagram om hun speelse identiteit te tonen op een informele, vrolijke en altijd felgekleurde manier.

Ze geven je een kijkje achter de schermen van het MailChimp team en brengen zo op een slimme, ongedwongen manier hun productlanceringen onder de aandacht. Er wordt veel gebruik gemaakt van kleuren en ze voorzien het beeld van leuke beschrijvingen die het MailChimp team laten overkomen als leuk en behulpzaam. Hun updates geven je het gevoel dat het een vet bedrijf is om voor te werken maar een nog vetter bedrijf is om jouw email marketing door te laten beheren. 

Het laten zien van je medewerkers is niet suf. Laten zien dat je niets te verbergen hebt vermenselijkt juist het merk. Dit laat MailChimp goed zien. Het kan zo simpel zijn als het maken van een snelle foto op de wekelijkse borrel of het feliciteren van een medewerker die jarig is.

 

Microsoft: laat je inspireren

Hoe zit het met het inspireren van je followers met een Instagram update? Microsoft deed dit op een fantastische manier met hun #DoMore campagne.

Hun uitdaging was om jonger publiek aan te spreken. Er was alleen één probleem: Microsoft werd gezien als een product-gefocust technologiebedrijf. Het doel van deze campagne: de focus meer leggen op mensen en niet op de producten.

Daarom lanceerde Microsoft in 2014 hun officiële Instagram kanaal met een compleet andere strategie. Dit lanceerden zij met een wereldwijd relais: door een podium te geven aan mensen die verbazingwekkende dingen doen, aangedreven door Microsoft technologieën. Fotojournalist Justin Bastien legde deze mensen vast en deelde via Instagram hun inspiraties, passies en ontwikkelingen, verenigd met de hashtag #DoMore.

Misschien kan jij niet zomaar iemand de hele wereld rondsturen die foto’s maakt voor jouw campagne, maar je kan er wel op uit gaan, bedrijven ontmoeten die jouw producten en diensten gebruiken en hen in de schijnwerpers zetten. Je zegt hiermee: kijk naar de geweldige dingen die je zou kunnen doen als je gebruik maakt van onze producten en diensten. Dit doe je zonder het letterlijk uit te spreken met woord, maar het te laten zien met beeld. 

Werkmodus: uit

Naar mijn idee worden de lijnen tussen B2C en B2B steeds dunner. Wat werkt voor de B2C markten werkt vaak ook voor de B2B markten, alleen is de benadering soms wat anders. B2B bedrijven moeten begrijpen dat marketing op Instagram minder gaat over de verkoop van de voordelen, producten en diensten maar om een diepere connectie met de juiste mensen te maken.

Instagram is het ideale kanaal als het gaat om het bouwen en behouden van het bewustzijn voor het merk. Waar je bij LinkedIn en Twitter juist direct meer traffic naar je site kan sturen, denk je bij Instagram meer aan een manier om de aandacht van industrie beïnvloeders en potentiële klanten te grijpen op een moment dat ze niet in ‘werkmodus’ zijn.

Binden met je klanten

De tijd nemen om de voordelen van Instagram te begrijpen en om je merk(waarden) te communiceren aan potentiële klanten en industrie beïnvloeders is iets wat elke marketing manager zou moeten doen. Vooral als je op zoek bent naar nieuwe manieren om met je klanten te binden.

Dit creatieve, visuele kanaal heeft misschien zijn oorsprong in de B2C, maar met meer dan 300 miljoen gebruikers kun je het je toch niet veroorloven om niet op Instagram te zitten?


Wil je meerdere social media kanalen integreren in je online marketingstrategie?
Wellicht is het blog: LinkedIn en B2B: de perfecte match dan ook interessant voor jou.




shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper