Welke contentvormen leveren B2B bedrijven meer leads op dan koud bellen?

3 min shares

Laten we beginnen met het goede nieuws: steeds meer B2B bedrijven in Nederland erkennen het belang van het creëren van content om gekwalificeerde leads te blijven genereren. Echter, bij slechts 6% van de B2B bedrijven is de aanpak van content marketing zeer effectief en draagt het significant bij aan het behalen van de marketingdoelstellingen.

Het gat tussen de wil om met contentmarketing gekwalificeerde leads te genereren en de realiteit is dus nog zeer groot. Helaas bestaat er geen magische contentformule die elke keer succes oplevert. Het succes van contentmarketing hangt af van veel verschillende factoren, maar feit is dat sommige contentvormen effectiever zijn voor B2B bedrijven dan anderen. Wat jouw bedrijf ook produceert of maakt en wie de belangrijkste doelgroep ook is: deze zes contentvormen helpen je om de weg naar succes in te slaan.

1. Blogs, blogs, blogs

Feit: B2B bedrijven die bloggen genereren 67% meer leads dan bedrijven die bloggen links laten liggen.

Blog je? Dan heb je een veel grotere kans om online gevonden te worden dan wanneer je dit niet doet. Elk blog dat je publiceert is namelijk een nieuwe kans voor zoekmachines om je te indexeren en daarmee een direct pad naar jouw website te creëren voor iemand die op zoek is naar een oplossing voor een bepaald probleem.

En ja, dat geldt ook voor B2B bedrijven. Beter gezegd: dat geldt juist voor B2B bedrijven. High involvement producten kopen klanten namelijk niet zomaar. Voordat ze bijvoorbeeld een technische machine, een generator of dertig rollen staal aanschaffen, gaan ze online op zoek naar de mogelijkheden. Waar moet het product aan voldoen? Wat is er allemaal te koop op dat gebied? Het internet puilt uit van de informatie. Door relevante content te schrijven trek jij de aandacht van de potentiële klant.

En barst het binnen jouw organisatie niet van de kennis? Het is toch zonde om al die kennis binnenskamers te houden en niet te delen met de wereld? Die kennis kan potentiële klanten namelijk helpen om een probleem of uitdaging op te lossen.

Phenom World, een producent van scanning electron microscopes (SEM), publiceert regelmatig inzichten over SEM op hun blog.

Screen Shot 2017-01-27 at 11.51.53 AM.png

2. Inspirerende video’s 

Niet alleen in de B2C markt, maar ook in de B2B markt wordt de inzet van video steeds belangrijker. Sterker nog, 62% van de B2B marketeers ziet video als een van de meest effectieve contentvormen.

Video geeft B2B bedrijven de gelegenheid geeft om de meest gecompliceerde en ingewikkelde processen of producten op een begrijpelijke manier te laten zien en te delen met een groot publiek.

Neem bijvoorbeeld de volgende video van Vestas, die prachtige beelden laat zien van de installatie van ‘s werelds krachtigste windmolen. Het is eerder inspirerend dan informatief en laat datgene zien wat vrijwel onmogelijk in woord is uit te drukken.


3. Informatieve ebooks en whitepapers

Niet alleen blogs zijn zeer effectief om de kennis die binnen de organisatie aanwezig is te delen met klanten en prospects, ebooks en whitepapers zijn dat ook. Ze geven je de gelegenheid om nog dieper op een bepaald onderwerp in te gaan waar bijvoorbeeld jouw (potentiële) klanten mee worstelen.

Laten we wel eerlijk zijn: ebooks en whitepapers zijn tegenwoordig bijna net zo ‘normaal’ als blogs. En dat geeft een extra uitdaging: want hoe zorg je ervoor dat jouw ebook of whitepaper eruit springt in een zee van content?

Onderwerpen die interessant zijn, zijn bijvoorbeeld de belangrijkste uitdagingen van jouw doelgroep binnen de sector - innovatiedruk, procesoptimalisatie, digitalisering etc. - en hoe jouw organisatie kan helpen om deze uitdagingen te overwinnen. Welke informatie kun jij bieden die klanten nergens anders kunnen vinden?

Neem bijvoorbeeld een whitepaper van Veco Precision Metal. De uitdaging van hun belangrijkste doelgroep is omgaan met innovatiedruk. Een van hun diensten, electroforming, is een mogelijke oplossing voor deze uitdaging en zij deelden hun kennis daarover in een whitepaper.

Screen Shot 2017-01-27 at 11.44.57 AM.png

4. Uitgebreide specificatiesheets

In de B2B markt is meer dan 80% van het aankoopproces al afgerond voordat een prospects überhaupt de telefoon pakt om te bellen. Wanneer potentiële klanten meer willen weten over specifieke producten dan zouden ze zo min mogelijk moeite moeten doen om die informatie te vinden, wil je zorgen dat ze uiteindelijk bij jouw organisatie uitkomen.

Zorg dus dat er uitgebreide productinformatie terug te vinden is op je website. Bijvoorbeeld door specification sheets toe te voegen. Klanten en prospect zullen namelijk gefrustreerd raken als ze voor simpele informatie moeten bellen en daardoor eerder overstappen naar een concurrent die wel voldoende informatie deelt op de website.

5. Webinars om producten en diensten inzichtelijk te maken

Potentiële klanten kampen misschien met een gebrek aan tijd, maar ze zijn altijd op zoek naar mogelijkheden om iets te leren dat hen zal helpen om concurrerend te blijven. Webinars zijn een perfecte manier om de expertise van jouw organisatie te tonen in het werkveld.

B2B bedrijven hebben veel processen en producten die veel moeilijker zijn om uit te leggen dan om te demonstreren, waardoor dat ideale onderwerpen zijn voor webinars. Je maakt een product of dienst veel inzichtelijker.

Ben je ontmoedigd door de gedachte dat het maken van webinars veel tijd kost? Waarschijnlijk zijn er binnen de organisatie voldoende presentaties aanwezig die interessant zijn of interessante input bieden voor een webinar.

P.S. Houdt dit in je achterhoofd tijdens het creatieproces

Het uiteindelijke doel van de content die je creëert is het converteren van websitebezoekers naar leads. Bij voorkeur gekwalificeerde leads die je kunt overdragen aan je sales collega’s. Om ervoor te zorgen dat de content die je schrijft waarde toevoegt in de online zoektocht van prospects is het belangrijk om bij alles wat je schrijft de fase van het aankoopproces (buyer journey) en de doelgroep (buyer persona) in het achterhoofd te houden.


Meer praktische tips ontvangen over content en digitale marketing? Download het whitepaper.

Maakbedrijven Nederland

shares

Gerelateerd

Lees het succesverhaal van Veco