Wat marketeers in de maakindustrie van hun B2B collega’s kunnen leren over content marketing

2 min shares

Om in het huidige digitale tijdperk meer gekwalificeerde leads te genereren en de business te laten groeien ben je begonnen met content marketing. Maar het levert nog niet de successen op die je graag zou willen zien. Wat kun jij leren van jouw succesvolle collega B2B marketeers die hun doelstellingen wél behalen met content marketing?

Zorg voor een gedocumenteerde content marketing strategie

Het onderzoek B2B Content Marketing 2017 toont aan dat organisaties die succesvol zijn met content marketing in de meeste gevallen een gedocumenteerde content marketing strategie hebben. In de maakindustrie heeft slechts 18% überhaupt een gedocumenteerde content strategie. Need I say more?

Succesvolle B2B marketeers hebben in een document vastgelegd wie de doelgroep is, welke content daarbij aansluit en wat de verwachte uitkomsten zijn. Bovendien hebben ze duidelijke en kwantificeerbare metrics opgesteld waarmee de inspanningen gemeten kunnen worden.

Het loont om niet alleen een content marketing strategie als leidraad te hebben, maar om deze ook te documenteren zodat het intern wordt gedeeld, geïmplementeerd en nageleefd. Een gedocumenteerde content marketing strategie zorgt er namelijk voor dat er in jouw organisatie een duidelijk beeld is van content marketing — en hoe het wordt ingevuld.

Zonder (gedocumenteerde) strategie ga je ergens blind in en mis je het doel. Je besteed tijd, energie en geld aan activiteiten die niet werken. Een gedocumenteerde content marketing strategie geeft jou en de rest van de organisatie focus richting de beoogde doelstellingen.

contentmagneet.jpg

Ben volledig gecommitteerd aan content marketing

Het tweede wat jij kunt leren van jouw collega’s in de B2B-markt is de mate van commitment aan content marketing. 91% van de meest succesvolle marketeers is zeer betrokken bij alle content marketing inspanningen en gaat er vol voor. Content marketing vormt de rode draad in hun marketinginspanningen.

Daartegenover staat dat slechts 35% van de minst presterende marketeers zich volledig focust op content marketing. Zij hebben een totaal andere instelling. Content marketing doen ze erbij ‘omdat het blijkbaar succes oplevert’.

Publiceer content die waarde toevoegt

Klanten en prospects krijgen vandaag de dag een continue stroom aan (nieuwe) informatie en content over zich heen. Om op te vallen in die enorme hoeveelheden moet je je focussen op het leveren van content die waarde toevoegt voor jouw klanten en prospects. Sterker nog, content die weinig tot geen waarde toevoegt is verspilde energie.

Online content is tegenwoordig zo vluchtig dat minder waardevolle content zal wegzakken en niet de aandacht grijpt die jij voor ogen had. Je kunt zelfs beter minder content publiceren die wél waarde toevoegt, dan maar te publiceren om te publiceren zonder dat jouw doelgroep écht iets aan die content heeft. Dat blijkt ook uit de cijfers: 85% van de meest succesvolle B2B marketeers publiceert consistent kwalitatieve content die waarde toevoegt voor hun doelgroep.

Content-marketing2.jpg

Meet de ROI van content marketing

Het meten van resultaten is de sleutel tot content marketing succes. Het helpt je namelijk om te identificeren wat wel en niet werkt. Wanneer je dit scherp hebt, kun je jezelf concentreren op activiteiten die werkelijk resultaat opleveren. 85% van de succesvolste B2B marketeers meet regelmatig hun voortgang en ROI, in vergelijking met slechts 56% van de minst succesvolle marketeers.

Communiceer de resultaten van content marketing met het management team en de directie. Dat is namelijk van cruciaal belang om hun steun te krijgen en behouden om content marketing te blijven toepassen.

Om met content marketing successen te boeken en doelstellingen te behalen zal het het belangrijkste speerpunt binnen de marketingafdeling moeten zijn. Het erbij doen ‘omdat het blijkbaar successen oplevert’, gaat niet werken. Digitale marketing is in het huidige digitale tijdperk onmisbaar resultaten te boeken.

In ons whitepaper ‘Digitale marketing voor maakbedrijven’ laten we zien hoe jij meer gekwalificeerde leads kan aantrekken, de organisatie online op de kaart zet en de business laat groeien — download de whitepaper nu.

 

Maakbedrijven Nederland

shares

Gerelateerd

DIGITALE MARKETING VOOR MAAKBEDRIJVEN  Zet de volgende stap in het digitale tijdperk.  Laat je business groeien met marketing die werkt.  Download whitepaper: Digitale marketing voor maakbedrijven