Wat houdt Inbound Marketing in? En wat kost Inbound Marketing?

5 min shares

Met de komst van het internet zien Marketing en Sales er niet meer hetzelfde uit als tien jaar geleden, zeker niet in B2B. Klanten lezen zich online in over producten en diensten en zijn steeds beter op de hoogte. Om traffic, leads en zelfs klanten aan te trekken via online overweeg je daarom met inbound marketing te starten. Maar wat is daar allemaal voor nodig en, niet geheel onbelangrijk: wat kost dat?

Randvoorwaarde voor het lezen van dit blog #1: wat dit blog niet is
Omdat de kosten van inbound marketing sterk afhankelijk zijn van:

  • Je bedrijfsgrootte
  • De volwassenheid van je bedrijf
  • De industrie en mate van concurrentie
  • Groeidoelstellingen
  • Capaciteit (menskracht)
  • De visie van je baas op online


is dit géén blog met voorgekauwde cijfers! Wat dit blog wél is, is een complete schets van overwegingen en randvoorwaarden om je budget zo scherp mogelijk te kunnen bepalen, passend bij jouw organisatie. 

Vraag een kostenindicatie op

Randvoorwaarde voor het lezen van dit blog #2: waarom goede marketing je niets kost
Goede marketing "kost" je niets, het levert je iets op! Inbound marketing is een investering die er, mits gevoed met de juiste tijd en aandacht absoluut voor gaat zorgen dat marketing in plaats van een kostenpost een aanjager van traffic, leads en klanten wordt. De investering gaat je dus op termijn rendement opleveren en wordt hiermee dubbel en dwars terugverdiend. En dat is een belofte.

Inbound marketing, waarom?

Voordat ik in dit blog meteen het diepe in duik over de ins en outs van inbound marketing en welke gevolgen dit heeft voor je marketing budget, even eerst een klein stapje terug naar het 'waarom' van inbound marketing.


De korte versie:

Je klanten gaan met de komst van internet en sociale media op een andere manier op zoek naar producten en diensten (ook in de B2B). Inbound marketing is een nieuwe marketing aanpak die inspeelt op de wensen en behoeften van die klant en ze zo aantrekt (pull) in plaats van te storen met vervelende advertenties (push).

De iets uitgebreidere versie:

Je klanten zijn tegenwoordig uitstekend geïnformeerd. Wanneer prospects vandaag met je organisatie in gesprek komen weten ze al precies wat ze willen, aangezien zij zich online goed informeren over producten en oplossingen*. Dit leren ze van de content die online beschikbaar is.

* De CEB marketing leadership Council en Google hebben meer dan 1500 klanten (beslissers en beïnvloeders) van 22 grote B2B bedrijven ondervraagd en ontdekten dat 57 tot wel 70% van het aankoopproces al voltooid is voordat een potentiële klant in contact komt met een organisatie. Deze mensen lezen zich in op internet, bekijken websites van bedrijven (concurrenten?), vergelijken aanbieders met elkaar en hebben al een shortlist samengesteld vóórdat ze voor het eerst met een verkoper praten.

Om de organisatie met marketing te laten groeien zullen B2B bedrijven daarom beter moeten inspelen op de fase waarin potentiële klanten zich inlezen in producten en diensten, om in de 'consideration set' te komen. Veel bedrijven zijn gelukkig al een verschuiving aan het maken van traditionele outbound technieken naar inbound strategieën om op een slimmere manier meer traffic, leads en klanten te verkrijgen via online kanalen. 

Welke factoren een rol spelen bij het opstellen van een inbound marketing budget

Ook dat kunnen we heel ingewikkeld maken, maar zoveel tijd heb je simpelweg niet. Enerzijds zit inbound marketing 'm in de software en anderzijds zit dit in de mensen.

1. Inbound marketing (en sales) software

Iedere marketeer zal herkennen dat zijn takenpakket uit ontelbaar kleine elementen bestaat die allemaal met elkaar samenhangen en elkaar idealiter moeten versterken. Veel taken blijven liggen of worden los van elkaar uitgevoerd - wat monitoren, meten en beheren lastig tot onmogelijk maakt.

Schermafbeelding_2015-11-03_om_13.29.42


De moderne (en vaak tevens de succesvolle) marketeers werken daarom met inbound sales en marketing softwareHubSpot is een van de leidende software systemen in deze markt. De software geef je de mogelijkheid alle tools en kanalen aan elkaar te koppelen en geeft je inzicht in het online gedrag van klanten. Tevens biedt HubSpot een gratis CRM systeem waardoor marketing en sales elkaar optimaal gaan versterken.

2. Mensen (maken merken)

Marketing automation software is geweldig, maar het blijft een tool waar ontzettend veel mee mogelijk is. Uiteindelijk maken mensen de merken. Welke kwaliteiten moeten de mensen bezitten die met inbound marketing aan de slag gaan en hoeveel inspanning moeten zij leveren?

Content creatie

Content is king! Wil je slagen met inbound marketing dan zul je content creatie absoluut in je budget op moeten nemen.

Wat verstaan we onder content creatie:

  • Strategie en rapportage (analyses)
  • Copywriting zoals blogs, social media posts
  • Link building, SEO
  • Beeld, zoals infographics en eventuele videoproductie
  • E-books, whitepapers, case studies, brochures en alle andere 'premium content offers'
  • Landingspagina's en call to actions
  • E-mail marketing

Doelstellingen

Je content strategie is afhankelijk van de groei die je wil realiseren. Laat je inbound marketing budget daarom altijd afhangen van je doelstellingen. Dan kun je het rekensommetje gaan toepassen: het aantal te werven klanten in een maand bepaalt hoeveel leads je ten minste nodig zult hebben en dus ook hoeveel traffic er op je site moet komen om deze bezoekers te converteren.

Afhankelijk van de groei die je wil realiseren als organisatie, en het percentage dat daarvan behaald moet worden met (inbound) marketing, kun je rekenen op de volgende content elementen die je zult moeten creëren per maand/kwartaal om deze groei te bewerkstelligen.
inbound

Wie gaat dit doen?

Mensen steken tijd en energie in het creëren van content, en tijd is geld.

Bepaal daarom vervolgens hoeveel werk er verzet moet worden om bovenstaande doelen te behalen en vertaal dit naar menskracht: hoeveel mensen dien ik voor hoeveel uur in te zetten om een X hoeveelheid aan content te creëren, delen, analyseren en monitoren? 

  • Om je digitale marketing echt van de grond te krijgen en je inbound pijplijn te vullen zul je ten minste één full time marketeer moeten inzetten die verantwoordelijk is voor de inbound marketing strategie en de software.

  • Om alle tools (en de nodige integraties met bestaande tools) op volle kracht te laten draaien is een developer geen overbodige luxe, zeker in de beginfase van inbound marketing.

  • Om je sitepagina's, call to actions en andere content uitingen dergelijke dezelfde look en feel te geven doe je er goed aan een grafisch designer in de arm te nemen.

  • Om ten slotte voldoende geschreven content te creëren om de traffic- en leadmachine op gang te houden is het ten slotte raadzaam een copywriter in te huren.

  • Of... je huurt heel bovenstaand team in voor de prijs van 1 fte.


inbound marketing
Bron header: Pixabay

Dan nog enkele tips en aanvullingen.

Aanvulling #1: benchmarks uit de industrie
Wanneer je begint met het opstellen van een inbound budget doe je er goed aan een benchmark uit te voeren. Probeer hierbij zo dicht mogelijk bij jouw industrie, bedrijfsgrootte et cetera te blijven. 

Volgens een studie van Gartner was het gemiddelde budget voor digitale marketing 2,5% van de inkomsten bij bedrijven met meer dan 500 miljoen dollar jaarlijkse inkomsten. Het advies van SBA (Small Business Administration) is dat bedrijven met minder dan 5 miljoen dollar tussen de 7 en 8% aan hun marketing zouden mogen spenderen.

Aanvulling #2: Betaalde advertenties
Om meer traffic naar je pagina's te leiden zul je je waardevolle content moeten delen. Maar online gevonden worden kost enige tijd. Tot het zover is kun je betaalde campagnes zoals Adwords voorlopig op de achtergrond laten draaien. Houd hier ook rekening mee in je budgettering. Idealiter bouw je deze betaalde advertenties langzaam af.

Goede marketing kost niets

Inbound marketing is een investering in de vorm van software en mensen. Beide gaan, mits goed op elkaar ingespeeld rendement opleveren in de vorm van traffic, leads en klanten. Daarom kost goede marketing je niets.


Dan blijft er één probleem over... mensen

In veel gevallen bestaat de marketing 'afdeling' uit 1 fte of zelfs minder. Inbound marketing van de grond krijgen klinkt dan algauw als een onmogelijke opgave.

Wanneer je dit simpelweg niet alleen kunt is het raadzaam te overwegen met mensen samen te gaan werken die inbound marketing (software) van binnen en van buiten kennen. Mensen die de kennis van techniek, design, content creatie en inbound marketing strategie in huis hebben en die gaan voor de groei van jouw organisatie. En dat voor de prijs van 1 fte.

En als ik een geheimpje mag verklappen.. dat komt je budget absoluut ten goede.

shares

Gerelateerd

Demo hubspot Marketing software  Ervaar hoe je in minder tijd meer rendement kunt behalen over alle kanalen heen.  Demo HubSpot aanvragen