Wat is HubSpot?

2 min shares

All-in-one software voor Marketing, Sales en Services: een heldere uitleg over HubSpot

In dit blog worden alle belangrijke vragen van Sales en Marketing professionals rondom HubSpot beantwoord: wat is HubSpot, de software, het ontstaan van de organisatie, Inbound Methodologie, koppelingen en integraties, features en de beste vergelijkingssites. Veel leesplezier!

Wat is HubSpot?

HubSpot is een (cloud-based) software-platform dat commerciële teams helpt effectief te laten werken aan meer websitebezoekers, leads en (tevreden) klanten. Het biedt drie belangrijke platforms: Sales (een CRM en salestools), Marketing (Marketing Automation software) en Services. Ook heeft HubSpot een eigen CMS.

Organisaties kunnen licenties voor deze 'hubs' los aanschaffen, maar de platforms zijn gebouwd om met elkaar te praten en kunnen dus volledig geïntegreerd worden voor optimale resultaten. Je kunt dus wel stellen dat HubSpot een echt all-in-one platform is:

  • Het (gratis) HubSpot CRM: inzicht en overzicht: de klant centraal
  • Het Marketing Automation platform: meer traffic en leads
  • Sales Professional: aanvullende Sales tools voor efficiëntere Sales
  • Services: om klanten langer te behouden en tevreden te houden
  • CMS: een website met de voordelen van een geïntegreerd content platform

Hubspot-all-in-one-software

Demo HubSpot aanvragen
Webs is de nummer #1 HubSpot partner in EMEA en behoort tot de top 3 wereldwijd. We kunnen je vrijblijvend door de tool lopen en de mogelijkheden laten zien. Klik op de button voor meer info over het aanvragen van een Demo.

Integraties en koppelingen met andere systemen

De software heeft vele beschikbare koppelingen en API's. Een greep uit de CRM platforms die aan HubSpot gekoppeld kunnen worden zijn Salesforce, SugarCRM, NetSuite, Microsoft Dynamics CRM.

Maar zo zijn er nog vele andere slimme Marketing- en Salestools waar HubSpot gekoppeld mee kan worden zoals Zapier, SurveyMonkey, Eventbrite, Hotjar, Shopify en meer. Bekijk hier de Integrations Library van HubSpot. Op die manier kunnen commerciële teams hun bestaande software laten praten met HubSpot en gegevens uitwisselen om een 'closed loop' rapportage te realiseren.

De oorsprong van HubSpot

HubSpot is een van origine Amerikaans platform dat in 2006 is opgericht door Brian Halligan en Dharmesh Shah (ontmoet als afstudeerders aan MIT), die tot op heden (2018) nog steeds de organisatie leiden als CEO en CTO. Het hoofdkantoor is gevestigd in Boston in de USA en het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, Ierland.

HubSpot vs Inbound Marketing en Sales

Tevens berust HubSpot op de Inbound methodologie, welke vertrekt vanuit het aantrekken van je potentiële klanten door hen te helpen in hun klantreis: pull (lijnrecht hier tegenover staat outbound, welke informatie juist 'opdringt' aan ontvangers. HubSpot gelooft sterk dat klanten tegenwoordig zelf onderzoek doen naar producten en diensten en zelf bepalen wanneer ze content tot zich nemen.

De term "Inbound" is door de oprichters van HubSpot geclaimd en het hele platform en de organisatie ademen deze methodologie. HubSpot is origineel vanuit Marketing-oogpunt vertrokken en stelt dat Marketing, mits goed doordacht en ingericht volgens de juiste processen, een zeer waardevolle bijdrage kan leveren aan het aantrekken van meer websitebezoekers en goede, gekwalificeerde leads voor Sales.


Smarketing: Sales en Marketing alignment

Al gauw heeft HubSpot het gratis CRM platform gelanceerd, omdat zij claimen dat Marketing en Sales geen succes kunnen behalen zonder elkaar. Hun software is volledig ingericht om Inbound Marketing en Sales strategiën toe te passen:

Met Inbound Marketing zorgt de marketing-afdeling voor meer goede website-bezoekers en leads en 'nurturen' ofwel voeden zij de lead met waardevolle content door de funnel (op het juiste moment aanwezig zijn met de juiste content, via de juiste kanalen en bij de juiste doelgroep), zodat Sales een gesprek kan starten met leads die ver genoeg zijn in de aankoopreis. Lees hier meer over de Inbound Marketing methodiek.


De Inbound Marketing methodiek

inbound-marketing (1)  
Daarnaast kan Sales een Inbound Sales methodiek volgen die hen helpt de juiste leads te identificeren (dit kan passief, door leads die zijn aangedragen door Marketing maar ook Actief, door de markt zelf te bewerken), met kansrijke leads een connectie te maken. Lees hier meer over de Inbound Sales methodiek.


De Inbound Sales methodiek


inbound-sales-1

HubSpot voor Marketeers

De marketing hub van HubSpot bestaat uit een zeer compleet Marketing Automation platform. Marketing kan de activiteiten structureren, automatiseren en inzichtelijk maken met rapportages. De marketeer kan zelf aan de slag, er is zeer weinig kennis van IT vereist om met HubSpot aan de slag te kunnen.

Daarnaast is er een CMS van HubSpot. Wanneer je een website bouwt – of laat bouwen – op het CMS van HubSpot dan zet je geen op zichzelf staand product neer, maar een heel content-platform. Analytics en rapportage wordt hiermee dus erg gemakkelijk.

Lees hier meer over de Marketing Automation software van HubSpot.
Lees hier meer over het CMS van HubSpot.

De belangrijke functies zijn van het Marketing Automation platform zijn:

  • Marketing Automation
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO)
  • Social Media campagnes
  • Website (CMS)
  • Zakelijk bloggen
  • Landingspagina's
  • Lead Management en Nurturing
  • Analytics
  • Call-to-actions
  • E-mail Marketing
  • Paid campagnes

Demo HubSpot aanvragen
Webs is de nummer #1 HubSpot partner van EMEA en behoort tot de top 3 wereldwijd. We kunnen je vrijblijvend door de tool lopen en de mogelijkheden laten zien. Klik op de button voor meer info over het aanvragen van een Demo.

HubSpot voor Sales professionals / Commercieel Directeuren

Voor Sales professionals biedt HubSpot het (gratis) CRM. Daarnaast is er Sales Professional, dit zijn losse Sales tools. De Sales professional kan stukken efficiënter te werk gaan en heeft alle klanten en prospects op één plek. Sales kan met dit CRM gemakkelijker grip houden op leads en lopende deals. 

Lees hier meer over het CRM van HubSpot.
Lees hier meer over Sales Professional van HubSpot.

De belangrijkste functies van het CRM zijn:

  • Deal stages dashboard
  • Calls automatisch loggen
  • Hot lead notificaties
  • Complete company database
  • Automatisch meetings boeken
  • E-mail opvolging
  • E-mail templates

De belangrijkste functies van Sales Professional (welke je in combinatie met het CRM kunt inzetten, niet los) zijn:

  • E-mail reeksen (sequences)
  • Documenten
  • E-mail tracking en notificaties
  • Live Chat
  • Automatisch meetings boeken
  • Calls inplannen, loggen en meten
  • Lead Scoring
  • Rapportage

Demo HubSpot aanvragen
Webs is de nummer #1 HubSpot partner in EMEA en behoort tot de top 3 wereldwijd. We kunnen je vrijblijvend door de tool lopen en de mogelijkheden laten zien. Klik op de button voor meer info over het aanvragen van een Demo.

HubSpot voor het MKB of Enterprise?

Origineel is HubSpot begonnen als tool die perfect aansluit bij het MKB bedrijf, en daar staan ze nu nog steeds mee te boek. Maar ze zijn flinke stappen aan het zetten om ook voor grotere bedrijven alle wensen te vervullen.

Onafhankelijke vergelijkingen en reviews van andere platforms 

Er zijn verschillende onafhankelijke websites die aanbieders van Marketing Automation platforms en CRM's aan de vergelijking onderwerpen. Hier kun je vaak ook relevante filters toepassen zoals bedrijfsgrootte. Bijvoorbeeld:

Schermafbeelding 2018-05-16 om 09.27.05

Nederlandse HubSpot partners voor onboarding, implementatie en meer

Er zijn verschillende partners in Nederland die helpen met het goed op de rit krijgen van je tooling. Deze worden – op basis van de tevredenheid van klanten – ingedeeld op:

HubSpot demo aanvragen – beter zicht op de mogelijkheden van de software

Ontdek in een demo welke Marketing en Sales tools van HubSpot je gaan helpen met het realiseren van je commerciële groeiplannen. Klik hier voor meer informatie over de HubSpot Demo of vraag het aan door op onderstaande button te klikken waarbij je naar een landingspagina wordt geleid.

Demo HubSpot aanvragen

shares

Gerelateerd