NL
Contact

Digital Marketing: Wat is het? & Waar liggen kansen?

Tegenwoordig brengen we twee keer zoveel tijd online door als twaalf jaar geleden en daarmee is er een hoop veranderd. Doordat we onbeperkte toegang hebben tot informatie is de manier waarop we aankopen doen — zowel in B2C als in B2B — drastisch veranderd. Dat is de reden dat traditionele marketingmethoden minder effectief zijn dan een aantal jaar geleden.

Marketing gaat over het verbinden met de doelgroep, op de juiste plaats en op het juiste moment. Vandaag de dag houdt dat in dat je jouw doelgroep dáár moet ontmoeten waar ze de meeste tijd doorbrengen: op het internet.

Dat is waar Digitale Marketing om de hoek komt kijken. Digitale Marketing is overkoepelende term voor al jouw online marketing inspanningen. Of met andere woorden: elke vorm van marketing die online is.

 

Maar wat is Digitale Marketing precies?

Een opeenstapeling van sociale media platformenDigitale marketing is de promotie van jouw bedrijf door gebruik te maken van online
kanalen en concepten, zoals de website, zoekmachineoptimalisatie, digitaal adverteren (paid), social media, blogs etc. om daarmee de doelstellingen te bereiken.

Van de website tot online branding, er is een heel spectrum aan tactieken en middelen die onder de paraplu van Digitale Marketing vallen. De meest succesvolle digitale marketeers hebben een duidelijk beeld hoe ieder middel en elke tactiek bijdraagt aan het bereiken van de doelstellingen.

Ik heb de meest voorkomende Digitale Marketing middelen en tactieken voor je op een rij gezet:

Meest gebruikte Digitale Marketing middelen

Meest gebruikte Digitale Marketing tactieken

Website

Search Engine Optimization (SEO)

Blogs

Content Marketing

E-books en whitepapers

Inbound Marketing

E-mail

E-mail Marketing

Landingspagina’s

Social Media Marketing

Infographics

Marketing Automation

Social media

Digitaal Adverteren (Paid)

Wat is het verschil tussen Digitale Marketing en Inbound Marketing?

Wij hebben het vaak over Inbound Marketing en op het eerste gezicht lijken Inbound Marketing en Digitale Marketing op elkaar. Beiden zijn gericht op online en het creëren van content. En hoewel veel marketeers zullen zeggen dat Inbound Marketing en Digitale Marketing vrijwel hetzelfde zijn, zijn er toch een aantal verschillen.

De term Digitale Marketing maakt geen verschil tussen ‘push’ en ‘pull’ marketingtactieken (of ‘inbound’ en ‘outbound’ methoden). Beide benaderingen vallen onder de paraplu van Digitale Marketing.

Outbound methoden zijn erop gericht om een marketingboodschap met zoveel mogelijk mensen te delen — ongeacht of het relevant is, en of dat de doelgroep erop zit te wachten of niet.

de vergelijking tussen traditionele outbound marketing en hedendaagse inbound marketing

Aan de andere kant maken maken marketeers die inbound tactieken toepassen gebruik van online content om de belangrijkste doelgroep aan te trekken door alleen content te delen die voor hen van waarde is. Een van de krachtigste Inbound middelen is een blog, waarmee je content kunt creëren die waarde toevoegt en antwoord geeft op vragen van jouw ideale klant.

Uiteindelijk is Inbound Marketing een methode die Digitale Marketing middelen gebruikt om potentiële klanten aan te trekken, te converteren naar leads en uiteindelijk de deal te sluiten. Digitale Marketing is simpelweg een overkoepelende term om online marketing inspanningen — van welke aard dan ook — te beschrijven, ongeacht of het gaat om inbound of outbound.

Werkt Digitale Marketing ook voor B2B bedrijven?

Digitale Marketing kan werken voor elk bedrijf in elke industrie. Ongeacht wat jouw bedrijf verkoopt, Digitale Marketing gaat nog steeds over het definiëren van de doelgroep, het identificeren van de wensen en behoeften van de doelgroep en het creëren van waardevolle content. Dat wil echter niet zeggen dat B2B bedrijven het op dezelfde manier moeten doen als B2C bedrijven.

In tegenstelling tot B2C bedrijven zijn de Digitale Marketing activiteiten van B2B bedrijven over het algemeen gericht op online lead generatie met als doel om uiteindelijk iemand van Sales te spreken. Daarom dient jouw marketing strategie erop gericht te zijn om gekwalificeerde leads aan te trekken en te converteren via de website en andere digitale kanalen zoals bijvoorbeeld social media en e-mail. Zodat je ze uiteindelijk kunt overdragen aan Sales.

Wat is het belangrijkste voordeel van Digitale Marketing?

In tegenstelling tot de meeste offline marketinginspanningen kun je met Digitale Marketing de resultaten in real-time zien. Mocht je ooit een advertentie in een krant hebben geplaatst dan weet je hoe moeilijk het is om in te schatten hoeveel mensen de advertentie daadwerkelijk hebben gezien. Je weet niet voor hoeveel verkopen die advertentie verantwoordelijk is geweest — als dat al het geval is.

Met Digitale Marketing kun je de ROI van vrijwel elk van jouw marketinginspanningen meten, zoals bijvoorbeeld:

  • Het aantal websitebezoekers per maand
  • Het aantal (gekwalificeerde) leads per maand
  • Het aantal conversies per blog of landingspagina

Er is echter wel één voorwaarde: je moet wel de juiste tool(s) hebben om jouw inspanningen meetbaar te maken. Waarom? Alle losse kanalen, die je onafhankelijk van elkaar beheert, geven uiteindelijk geen inzicht in hoeveel traffic, leads en klanten Digitale Marketing jou nu uiteindelijk oplevert. Terwijl je deze resultaten wel nodig hebt om de toegevoegde waarde van jouw inspanningen aan te tonen.

Gelukkig zijn er tools beschikbaar die je hier wel inzicht in geven. Een ander begrip hiervoor is Marketing Automation.

Doordat je met Digitale Marketing eenvoudiger alle inspanningen meetbaar kunt maken, kun je ook veel makkelijker bijsturen. Komt bijvoorbeeld slechts 10% van het totaal aantal website bezoeken via organisch verkeer dan weet je dat het een verbeterpunt is waar je gericht op kunt sturen.

lettersteentjes die samen het woord return on investment maken

Digitale Marketing werkt ook in nichemarkten

Het lijkt me duidelijk dat Digitale Marketing onmisbaar is om daar te zijn waar jouw klanten en prospects ook zijn, namelijk het internet. En dat geldt niet alleen voor B2B bedrijven die opereren in een groot speelveld, maar ook voor B2B bedrijven die zich richten op nichemarkten, zoals bijvoorbeeld bedrijven in de maakindustrie.

blog-article-whitepaper__placeholder
Free 20-page guide

How to reach and guide your prospect

Talk to our specialists
Picture of Babette van Haaren
Babette van Haaren

HubSpot Marketeer