Journalist gaat Inbound: een persoonlijk verslag

2 min shares

De opbrengst van zes weken marketing

Op het moment van schrijven ben ik al zes weken de eerste Inbound Journalist van Nederland. De tijd vliegt! In een aantal blogs neem ik je mee in mijn ontdekkingstocht door marketingland. Voordat het avontuur begint moet je de hoofdpersoon kennen. Hoewel ik me al eens eerder kort voorstelde in dit blog dat via de goot naar de sterren ging, doe ik het gewoon nog een keer. Aangenaam!   

Mijn naam is Frank en tot voor kort dacht ik dat een funnel een personage uit mijn favoriete science fiction saga was. En als iemand het over een lead had, zette ik van schrik mijn radio direct zachter. Ook leerde ik dat HubSpot geen stamppot is. Ondertussen gebruik ook ik vakjargon en lukt het me steeds beter om mijn familie te vertellen wat ik precies doe. In deze blogreeks volg je mijn ontwikkelingen op de voet en leer je van mijn fouten en successen. 

 

Boba_Fet

Tot voor kort dacht ik dat een funnel een personage uit mijn favoriete science fiction saga was.

 


De (inbound) marketingsector is nieuw voor mij. Mijn achtergrond is in de journalistiek. Hoewel ik erg blij ben dat ik voor dat vak koos, was journalist worden niet mijn jongensdroom. Als kind wilde ik later mijn brood verdienen als striptekenaar. Het liefst voor een Amerikaanse uitgeverij zoals Marvel of DC Comics. Lekker de hele dag Spider-Man of Batman tekenen: heerlijk! 

Op de kleuterschool kalkte ik kilometers papier vol. Eén van mijn vroegste jeugdherinneringen is dat ik het ene na het andere A4’tje bedekte met Star Wars poppetjes. Ik nam dagelijks stapels kleuterkunst mee naar huis.

 

butterfly-95766_960_720-1

Mijn ouders kregen dagelijks kilo's kleuterkunst over zich heen.

 

Tot mijn zestiende wilde ik striptekenaar worden. Na de mavo wist ik niet wat te doen. Een jaartje koksschool leerde me dat de keuken en ik geen match made in heaven zijn. Creatief bezig zijn, is een levensbehoefte voor mij. De zweverige kunstacademie was me echter te onzeker. Daarom koos ik voor de opleiding zeefdruk op het Grafisch Lyceum. Tijdens de lessen was ik vooral bezig met tekenen... 

Hoewel ik een aantal jaar als zeefdrukker werkte, was dat niet de job waar mijn geluk lag. Een beroepskeuzetest wees uit dat schrijven me wel lag. Nooit zo bij stilgestaan. Afijn, ik gaf mijn fulltime baan op en ging opnieuw de schoolbanken in. Vijf jaar later had ik mijn diploma op zak.

 

Burning-trash-in-barrel-1353586191_20-1

Doorsnee kooksessie in huize Van de Ven.

 

Ruim acht jaar later tik ik dit verhaal als blogger bij een marketingbedrijf. Het kan verkeren. Daarvoor schreef ik als vrijwilliger bij een filmwebsite, werkte ik part-time bij een rocktijdschrift en sleet ik mijn dagen als vakredacteur over de rioleringssector. Bijzondere combinaties al zeg ik het zelf. Toch hebben al deze werkplekken iets met elkaar gemeen. Het einddoel is het schrijven van mooie verhalen. 

Mijn doel als inbound journalist is hetzelfde als mijn werk als filmrecensent, rockredacteur en vakjournalist. Interviews met rockbands moeten beklijven, artikelen over rioleringswerkzaamheden moeten prikkelen en filmrecensies moeten vermaken. Ik wil emoties uitlokken. Als mensen om mijn verhalen moeten lachen of zich erin herkennen, is mijn doel bereikt.   

 

16033943865_941cc17380_b-1

Elke schrijver hoopt op een groot publiek.

 

Momenteel ben ik druk bezig om mij nog meer in Inbound Marketing te verdiepen. Het tot autoriteit op mijn vakgebied schoppen kost tijd en de weg naar de top is lang. Maar ik heb de tijd. Over zes maanden wil ik een diepgaand blog over deze sector indienen bij grote websites als Frankwatching, DutchCowboys en Marketingmed. Net als elke journalist wil ik dat mijn werk gelezen wordt door een breed publiek! 

Terwijl ik dit opteken, schiet me te binnen dat ik nog nooit zo lang over mezelf heb getypt. Als journalist ben je een beschouwer, terwijl een blogger zich veel persoonlijker opstelt. Maar goed, ik dwaal af. Als je mij tien jaar geleden vertelde dat ik bij een markting bureau terecht kwam, had ik je niet geloofd. Maar dat gold ook voor een vakblad over de rioleringssector en een rocktijdschrift...

Het leven is onvoorspelbaar. Dat heb ik in elk geval geleerd!


Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing   


shares

Gerelateerd

Leer hoe succesvolle marketeers trends en ontwikkelingen omzetten in  succes voor hun business  Download het uitgebreide 'State of Inbound Marketing' rapport  Download rapport