Waarom ongevraagd ‘koud bellen’ nog steeds een gangbaar model is in het bedrijfsleven

2 min shares

– en Mona "de klant is Keijzer” meer dan gelijk heeft.

Vandaag was in het nieuws dat Mona Keijzer bedrijven wil gaan verbieden om mensen ongevraagd te bellen om een product of dienst aan de man/vrouw te brengen (ik spreek liever van aansmeren). Je kent het zelf vast ook wel: zo rond de klok van 6 belt een ‘onbekend’ nummer je.

 

Een van je kinderen neemt op, en gaat op zoek naar de dichtstbijzijnde ouder. Vaak is dat de vader of moeder die het avondeten aan het bereiden is. Je krijgt een bel-script meisje of jongen aan de lijn, die met allerlei suggestieve vragen je latente behoefte proberen aan te wakkeren. "Wilt u ook graag een lagere dit, betere dat of meer profiteren van!"


Het antwoord daarop is heel duidelijk: NEE. Pleur op!

Hoe durf je zo in te breken is mijn schaarse privé-tijd? Toch word er aan de andere zijde stoïcijns verder geluld – geheel volgens script. "Mag ik U er dan op attent maken dat dit gesprek opgenomen kan worden voor trainingsdoeleinden?"

Nee, ook
 niet! Volgens mij is een training erop gericht op iets te leren van een ander. Geachte belscript trainer: laat deze les in feedback duidelijk zijn: ga iets anders doen dan deze jonge mensen verpesten.


In het verleden, en waarschijnlijk nu nog, levert dit model nog steeds iets op.

Anders zouden bedrijven dit soort ‘gehate’ praktijken toch niet meer ons op loslaten. Toch? Waarom blijven die bedrijven dat toch doen? Veel heeft naar mijn mening te maken met de luiheid, arrogantie en het ontbreken van enige creativiteit van de marketing- en salesafdelingen binnen dit soort bedrijven.

Op het moment dat de sales targets omhoog gaan of ietwat ambitieuzer gesteld worden dan is bij dit soort bedrijven de eerste reflex:

  1. Wat is het probleem —> We hebben meer leads nodig
  2. Wat is de oplossing: we gaan meer leads genereren
  3. In te kopen product—> we huren een belbureau / callcenter in


Op zich niet vreemd, omdat zij denken dat resultaten uit het verleden garanties geven voor de toekomst. De waarheid: meestal niet! Zeker niet in een tijd waarin consumenten zichzelf prima kunnen informeren via het internet. Als ik lagere energietarieven wil, dan zijn er meer dan voldoende websites waar ik uitstekend geholpen kan worden en – inderdaad – 200 euro per jaar kan besparen. Tik maar eens in op Google!


Toch kiest menig commercieel manager nog voor het belbureau.

Dat heeft in mijn optiek vooral te maken met de waarden en normen die men binnen dit bedrijf hanteert. Blijkbaar maakt het niet uit hoe de targets behaald worden.

Wat vooral telt is dát de ze behaald worden. In plaats van eens na te denken en te onderzoeken of er alternatieven zijn hoe klanten te werven, te binden en te behouden wordt er vooral gekozen voor iets wat je lekker makkelijk in kunt huren. Het ontslaat jezelf van enige reflectie, inspanning en je kunt de andere (het externe belbureau) ook nog mooi ergens de schuld van geven. Ja, aan jou zal het niet liggen!


Er zijn echter wel degelijke goede alternatieven, en heel veel bedrijven pakken deze (gelukkig) ook goed op.

Denk aan Coolblue, die er een sport van hebben gemaakt om het jou als klant zo prettig mogelijk te maken.

Onlangs was ik in Boston, waar ik het Marketing-event van HubSpot bijwoonde. Ook zij proberen de klant zo goed mogelijk te helpen.

Echter gaven ook zij aan de afgelopen jaren toch wel wat te zijn kwijtgeraakt in hun onstuimige en snelle groei. Daarom heeft de CCO Dharmesh Shah enige introspectie gepleegd en heeft de zogenaamde “Customer Code” ontwikkeld. Een nieuwe “tien geboden”: hoe behandel ik mijn klant?


Het eerste gebod luidt: “Earn my attention, don't steal it”.

En zo is het! Laat mij gewoon met rust. Ik kom wel naar je toe als je maar half zo goed bent als je zelf zegt.

De aandacht van jouw klanten verdienen in plaats van opeisen? Verdiep je dan eens in het Inbound Marketing en Inbound Sales principe: richt je marketing en sales dusdanig in dat je als adviseur en go-to partner gezien wordt. Meer hierover lees je in de whitepaper "Beter zaken doen met Inbound Marketing".

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd