Waarom je website in het digitale tijdperk je beste verkoper is

2 min shares

En niet langer alleen je visitekaartje

Een website werkt 24/7, 365 dagen per jaar. Eet en slaapt niet en meldt zich nooit ziek. Is altijd 100% nauwkeurig en vergeet nooit om een lijst van de belangrijkste punten te maken bij het presenteren van informatie over de organisatie. Het heeft geen ego en zal nooit iets doen voor eigen gewin.

Een website is volledig gewijd aan de groei van de business en het heeft geen dag golfen met potentiële klanten nodig om de voordelen van jouw bedrijf, producten of diensten duidelijk te maken. Het praat iedere dag tegen honderden, misschien wel duizenden mensen. Vaak tegen meerderen tegelijk, maar iedereen krijgt wel evenveel aandacht.

website.pngEen website heeft geen pauze, benzine of een auto van de zaak nodig. En bovendien belt een website nooit op het verkeerde moment. Het levert informatie op het moment dat de klant er zelf naar op zoek gaat.

Kortom: je website is je beste sales medewerker.

Oké, dat is te kort door de bocht..

.. ongenuanceerd en hard aangezet. Het is natuurlijk een fabel dat je hardwerkende salesmedewerkers kunt inruilen voor een website en dat nieuwe business blijft binnenstromen.

Maar in het huidige digitale tijdperk, waar 78% van de kopers hun aankoopreis online begint en via het internet op zoek gaat naar informatie en producten en diensten vergelijkt, is een goed ontworpen, informatieve, educatieve en overtuigende website wel onmisbaar. Het wereldwijde web heeft het aankoopproces volledig veranderd. En daarmee is de website een elementaire schakel in het koopproces van je klant die on- en offline met elkaar verbindt. En salesmedewerkers ondersteunt bij het verkrijgen van meer business.

“Kijk maar niet naar onze website, daar hebben we in geen jaren iets mee gedaan”

Dat kwartje is nog niet bij ieder bedrijf, met name in de B2B-markt, gevallen. Nog niet zo lang geleden vroeg ik een B2B marketeer naar de website van hun organisatie en hij zei: “Oh, kijk maar niet naar onze website. Daar hebben we in geen jaren iets mee gedaan”.

Iemand anders vertelde me dat hun website niet de juiste informatie bevat en weer iemand anders zei dat op hun website een hoop links te vinden zijn die niet langer actief zijn. Ze kwamen allen tot de conclusie dat ze hierdoor een hoop kansen — en daarmee leads en klanten — mislopen.

Het aankoopproces speelt zich online af

De harde waarheid is dat 94% van de B2B kopers op enig moment in het koopproces online op zoek gaat naar informatie. Ze zijn daarbij niet langer afhankelijk van een sales medewerker om hen van deze informatie te voorzien. Bovendien geeft 59% de voorkeur aan online research in plaats van contact met een salesmedewerker. In totaal speelt 70% van het hedendaagse aankooppproces speelt zich online af.

Online.png

Je website is daarom tegenwoordig meer dan alleen je visitekaartje. Het is ook de plek waar potentiële klanten antwoord zouden moeten vinden op hun vragen tijdens het aankoopproces. Wat zijn de eigenschappen en kenmerken van het product? Waar kan ik het voor gebruiken? Wanneer kan ik het gebruiken? Waar helpt het mij bij? Wat heb ik eraan?

Antwoorden op vragen die ze vroeger aan sales medewerkers stelden, maar waar ze nu zelf naar op zoek gaan. De klant is tegenwoordig ‘in control’.

Daarmee is je website in dit digitale tijdperk een onmisbaar verkoopkanaal geworden. Om niet alleen offline, maar ook online leads binnen te halen en nieuwe business te generen. En mits de website goed ontworpen, informatief en educatief is, antwoord geeft op vragen van klanten en oplossingen aanreikt, kan het de beste salespersoon zijn. Omdat in de vergelijking aan het begin van dit artikel wel een kern van waarheid zit.

Wil je weten of jouw website een goede verkoper is? Wat de sterke en zwakke punten van je website zijn? En leren wat je kunt verbeteren zodat je online (nog beter) gaat scoren? Doe dan de Digital Maturity Scan — en ontvang een maatwerk rapport met verbeterpunten!

shares

Gerelateerd