Waarom je nu moet beginnen met zakelijk bloggen voor je bedrijf

2 min shares

Marieke Heesakkers over de toegevoegde waarde van content

Je hoeft de deur niet meer uit om informatie over een specifiek product te vinden. Zo’n 70 procent van het aankoopproces vindt online plaats. Even googelen en voilà! De invloed van online informatie in dit digitale tijdperk is onontkoombaar. Als bedrijf moet je opvallen en dat kun je doen door content zoals een zakelijk blog bijvoorbeeld. Volgens senior marketing professional Marieke Heesakkers kan iedereen bloggen en is het niet zozeer een kwestie van kunnen, maar doen!


Naast haar eigen bedrijf - Marieke Heesakkers Marketing Impact - werkt ze ook voor Berkvens Deursystemen en Limburgia Utiliteitsdeuren. Uit eigen ervaring weet Heesakkers hoe belangrijk content is voor de online vindbaarheid van bedrijven.

High involvement producten koop je niet zomaar. Voordat je bijvoorbeeld deuren aanschaft, zoek je online naar de mogelijkheden. Waar moet een deur aan voldoen en wat is er allemaal te koop op dat gebied? Op internet barst het van de informatie. Door relevante content te schrijven trek je de aandacht,” vertelt ze.

 

bloggen kennissessie marieke heesakkers

Internet puilt uit van de informatie en daarom moet je content opvallen. Als je blog niet sterk is, ben je de speld in de hooiberg.


Het doel is om ervoor te zorgen dat potentiële klanten op basis van jouw informatie en expertise een aankoop doen. Het liefst bij jouw bedrijf. Uiteindelijk verander je dan van expert in een thought leader, een autoriteit.

“Vanuit B2B Marketing is content erg belangrijk voor je bedrijf. Door duurzame en opmerkelijke content zoals blogs te creëren, laat je zien dat je expertise in huis hebt. Als je niets deelt, denken mensen dat je die kennis niet hebt,” vertelt Heesakkers.

 

bloggen kennissessie marieke heesakkers

Als je geen kennis deelt denken mensen dat je die niet bezit.


Een goede, zakelijke blog levert veel exposure op. “Sinds 2013 bloggen mijn collega’s en ik voor Limburgia Utiliteitsdeuren. Vorig jaar is ook Berkvens Deursystemen gestart met bloggen. We bloggen over BIM." Het gaat hier om een methodiek waarbij men zorg draagt dat alle relevante informatie gedurende de hele levenscyclus van het bouwwerk wordt opgeslagen, gebruikt en beheerd. BIM wordt ondersteund door een digitaal (3D) gebouwmodel.

"BIM is een nieuwe vorm van samenwerken voor en door partners in de bouwketen. Een samenwerking die het ketenproces centraal stelt, waarin partners naar elkaar luisteren en verder denken dan alleen het eigen belang. Uiteraard met als doel om er met z’n allen beter van te worden," stelt Heesakkers.

 

"Blogs zorgen voor free publicity"

 

Rondom deze nieuwe manier van samenwerken in de bouw werden vier blogs geschreven. Dat leverde een stijging van 116 procent van de paginaweergave van bim.berkvens.nl op en er kwam 311 procent meer gebruikers op de website.

“Daarnaast zorgde de blogs ook voor veel free publicity en werd het bedrijf benaderd door mogelijke klanten. Op basis van inhoud volgden gesprekken, die mogelijk leiden tot een intensiever partnerschap. Dit voorbeeld bewijst de kracht van content.”

 

bloggen kennissessie marieke heesakkers

In plaats van een copywriter in te huren is het veel beter om je medewerkers te laten bloggen.

Volgens de marketing professional is het het beste als werknemers van het bedrijf zelf de digitale pen ter hand nemen. Een tekstschrijver inhuren kan ook, maar heeft niet haar voorkeur: “Je kunt een copy writer wel gebruiken om je medewerkers te interviewen, maar op een gegeven moment houdt dat ook op. Ik ga altijd voor authenticiteit. Zet je medewerkers in de etalage en laat hen schrijven. Zij zijn je merk en niet een copywriter. Je blogs moeten relevant en echt zijn. Medewerkers hebben de kennis in huis dus laat hen die informatie delen. Als ze nog niet weten hoe, help ze daar dan bij door ze te trainen.”

Als een blog klaar is, stopt het werk niet. Een volgende stap is de informatie delen op social media. Gedoseerd. “Verstuur je posts niet te vaak, want daarmee stoor je mensen snel. Denk na over een goede titel en afbeelding bij je social media berichten. Je wilt attenderen en niet irriteren,” stelt Heesakkers. 

 

"Laat medewerkers bloggen. Zij zijn je merk"


Bij het 300 medewerkers tellende Berkvens werden vrijblijvende social media workshops gegeven om de medewerkers te leren hoe ze zichzelf online zo goed mogelijk kunnen presenteren. De training trok 50 belangstellenden. Een hoge opkomst voor een workshop die niet verplicht is.

Social media is nog steeds niet voor iedereen logisch; zeker voor de 40-plussers niet. Nu blijkt dat LinkedIn geen hype is, merk je dat de nieuwsgierigheid het van de angst wint,” vertelt Heesakkers. “Wat en of iets gedeeld wordt, is aan de deelnemers zelf. Dat moet je niet afdwingen. Stel ze op de hoogte van wat je deelt, bijvoorbeeld via intranet en leer ze hoe ze het kunnen delen. Maar dwing ze nooit. ” 

Meer leren over hoe bloggen bijdraagt aan de groei van je business? Lees dan verder over Inbound Marketing, marketing waar je klanten blij van worden. Download de whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing 

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper