Waarom Inbound Marketing beter werkt bij maakbedrijven

2 min shares

Strategie, planning en doorzettingsvermogen zit al in hun DNA

Inbound marketing. Inmiddels een bekende term! Het is interessant om te zien dat het met name wordt toegepast bij snel bewegende organisaties zoals start-ups, scale-ups, softwarebedrijven en SaaS organisaties. Echter, wanneer je naar ons klantenportfolio kijkt, zien wij dat de grootste successen worden behaald bij maak- en high tech bedrijven. Waarom is dat zo? En vooral: waarom werkt het?

Welke overeenkomsten hebben deze bedrijven, en waarom dragen deze factoren zo significant bij aan de successen die zij boeken met Inbound Marketing?

Deze maakbedrijven zijn volwassen

Vrij veel Nederlandse maakbedrijven zijn echte familiebedrijven en bestaan al enkele decennia. Het zijn succesvolle bedrijven die continu op zoek zijn naar manieren om mee te bewegen in het veranderende koopgedrag van de klant.

Het bedrijf zelf verandert niet, maar de manier waarop zij hun verhaal vertellen wel. Zij nemen een pro-actieve houding aan, gaan meer data-gedreven te werk en denken bewust na hoe zij hun verhaal op een andere manier kunnen vertellen.

En omdat de organisatie zo volwassen is, weten zij heel goed aan wie ze verkopen, welke uitdagingen deze mensen hebben en hoe ze met die uitdagingen omgaan. Wij helpen ze vervolgens met het (her)verpakken van die kennis in kwalitatief goede content. Content die matcht met de manier waarop de klant tegenwoordig koopt.


Download de whitepaper 'Digitale Marketing in de Maakindustrie' en ontdek waarom Inbound Marketing en Maakindustrie een uitstekende match zijn.

Hun leiderschap is geduldig

Maakbedrijven hebben een consistente aanpak als het om leiderschap gaat. Ze zijn geduldig. Ze begrijpen daarom dat het opzetten van een marketingstrategie die werkt, tijd kost. Wellicht omdat ze ook heel goed snappen dat de grote machines die ze maken ook niet van vandaag of morgen hun investering opbrengen: dat duurt jaren. Ze kijken naar de lange termijn.

Inbound marketing is een proces van de lange adem. Je kunt het niet voor een paar maanden uittesten. Je kunt het ook niet zijdelings opstarten en tegelijkertijd honderd andere dingen erbij doen. Je gaat 'inbound', of niet! Maakbedrijven hebben die lange-termijn blik al geïncorporeerd in hun denken en doen en begrijpen dat daarom heel goed.

Zij luisteren naar een betrouwbare raadgever

Maakbedrijven staan open voor advies wanneer zij herkennen dat er bepaalde expertise naar binnen kan worden gebracht die zij niet bezitten. Deze bedrijven zien ons daarom als een echte partner en niet als iemand die inhuren om het klusje te klaren. Tijd en energie gaat niet verloren in het overtuigen van de andere partij van wat je kan, maar wordt echt gestoken in het behalen van resultaten.

Maakbedrijven stroomlijnen interne processen

Maakbedrijven herkennen de waarde van een gestroomlijnd proces. Want; hoe efficiënter ze werken, hoe meer geld ze kunnen verdienen. Ze zijn allergisch voor processen die niet ‘lean’ zijn.

Dat past goed bij ons, maar dat past zeker goed bij Inbound Marketing. Hoe sneller we samen tot de kern komen van wie het bedrijf is, wat ze willen en hoe ze dat doel kunnen gaan behalen, hoe beter inbound marketing werkt. Maakbedrijven zijn bovendien gedreven om zo snel mogelijk tot een zo efficiënt mogelijk samenwerkingsproces te komen. Zij hebben maar één doel voor ogen: succes boeken. En dat lukt.

Ze investeren op de juiste plekken

Maakbedrijven zijn gewend om door de jaren heen een consistente, realistische groei door te maken en begrijpen dat marketing en sales daar een belangrijk onderdeel van uitmaken. Zij begrijpen daarom dat een investering in technologie, mensen en processen benodigd is om deze groei waar te maken.

Een investering is er bij deze bedrijven één die bovendien niet over een maand weer wordt herzien. Zij begrijpen dat de omvang van de investering dient te passen bij de ambitie om te groeien – en de snelheid waarop ze dat willen doen.

Inbound marketing vergt hard werken, doorzettingsvermogen en geduld. Maar wie bereid is deze investering te doen zal merken dat de resultaten lonen. Zeker maakbedrijven kunnen met deze strategie nu nog 'first mover advantage' pakken in hun branche. Wil jij ook vaststellen of inbound marketing datgene is wat jouw organisatie nodig heeft om marketing en sales-processen aan te laten sluiten op het huidige koopgedrag van jouw klanten, lees dan verder in de whitepaper 'digitale marketing voor de maakindustrie'. Hierin beschrijven hoe je de eerste stappen zet naar resultaat.

Maakbedrijven Nederland

shares

Gerelateerd