Volg het inbound marketing dieet

4 min shares

Inbound marketing en een dieet hebben meer gemeen dan je denkt.

Aangezien ik, buiten mijn vakgebied, interesse heb voor voeding en fitness, heb ik veel informatie tot mij genomen van verschillende diëten. Voornamelijk de koolhydraatarme diëten hebben mijn aandacht getrokken, zoals bijvoorbeeld het Atkinsdieet, South Beach dieet en Paleo. Een koolhydraatarm dieet geeft naar mijn mening het beste resultaat en is ook erna goed vol te houden.

Omdat ik zelf een dergelijk dieet heb gevolgd, mijn leefstijl er enigszins op heb aangepast, en  daarnaast voor mijn werk ben begonnen met de inbound marketing strategie, ben ik tot de conclusie gekomen dat er qua planning en uitvoering veel overeenkomsten zijn tussen deze twee.

Als je begint aan een dieet pas je je voedingspatroon aan en ga je meer sporten. Je mag minder of helemaal niet meer snoepen, gaat 4-5x per week naar de sportschool en eet 3-5 maaltijden per dag. Deze aanpassingen van je leefstijl kunnen in de eerste instantie zwaar zijn en houden de meeste mensen niet vol of ze beginnen er niet eens aan.

Zo geldt dit ook voor inbound marketing. De manier waarop je marketing hebt uitgevoerd, wordt in een keer anders. Van directe mails, koud bellen en reclame maken in folders of tv, naar regelmatige content creatie, het maken of aanpassen van een website en het zorgen voor traffic, het benaderen van leads en deze leads behouden door middel van lead-nurturing. 

Bij beide levert het werk wat je ervoor moet doen veel op. Je bent afgevallen door het dieet, of je hebt meer klanten weten te krijgen door inbound marketing.

Inbound marketing vereist geduld

Inbound marketing patience

Als je begint met een dieet, dan verwacht je niet dat je in de eerste paar dagen al verandering ziet aan je lichaam. Dit duurt meestal weken tot maanden voordat je echt resultaat ziet. Dit geldt ook voor inbound marketing. Vooral de mate waarin verandering nodig is in je marketing en sales aanpak, zal bepalen of je snel of langzaam resultaat zult zien.

Zo is het meestal nodig om naast het aanpassen van je tactiek, ook technologische aanpassingen te doen. Denk hierbij aan een nieuwe website, content aangepast aan je buyer personas, e-mail- en lead-nurturing campagnes.

Al deze veranderingen binnen je bedrijf kosten tijd en geduld, voordat je resultaat zult zien en profijt hebt van je inbound marketing strategie.

Focus op snelle resultaten

Bij een dieet heb je een einddoel voor ogen. Zo wil je bijvoorbeeld 10kg afgevallen zijn in 6-12 maanden. Om dit einddoel te bereiken stel je een plan op om per maand een aantal gram af te vallen. Zo creeër je kleine tussendoelen, om na te gaan of je op schema loopt en motiveer je jezelf ook om door te gaan, want het resultaat op de korte termijn is er.

De manier van tussendoelen bepalen kun je ook toepassen op de inbound marketing strategie. Wil je als einddoel 50 leads per maand halen, start dan de eerste maand met bijvoorbeeld 5-10 leads als doel en hoog dit per maand wat op. Zo zie je al snel resultaat voor de inspanningen die je doet om de inbound marketing strategie te implementeren en het houd je gemotiveerd om je einddoel te behalen.

Wed niet op één paard

Inbound marketing race

Door alleen je voeding aan te passen, red je het vaak niet bij het volgen van een dieet. Je zult ook meer moeten gaan sporten om de overtollige kilo's kwijt te raken. In het begin vliegen de kilo's eraf, maar hoe verder je vordert, hoe langzamer het lijkt te gaan of zelfs blijft stilstaan. Je zult dus tussendoor ook nog aanpassingen moeten gaan doen aan je al veranderde voedingspatroon en sport activiteiten om ervoor te zorgen dat het einddoel bereikt wordt.

In termen van inbound marketing kan ditzelfde patroon worden uitgelegd. Met alleen maar een blog of een website zul je je einddoel niet bereiken. Je zult alle mogelijke inbound marketing tools en methoden moeten gebruiken die er beschikbaar zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld, naast bloggen en een website; social media, e-mailcampagnes en marketing automation.

Daarbij is het noodzakelijk om de content op deze kanalen te meten en analyseren om te kijken welke content het beste resultaat geeft en daarop voortborduren. Dit kan als gevolg hebben dat je bijvoorbeeld een gedeelte van je website of een landingspagina beter opnieuw kan maken, omdat deze niet het gewenste resultaat geeft.

Gebruik een inbound marketing coach

Inbound marketing coach

Een dieet volgen of een inbound marketing strategie hanteren kan goed alleen. Maar vaak is het handig dat iemand je helpt tijdens je weg naar succes. Een coach of trainer kan hierbij een goede uitkomst zijn. Deze persoon of bedrijf heeft de benodigde ervaring, de mentaliteit, mogelijke tips & tricks en kan in het geval van inbound marketing ervoor zorgen dat het proces een stuk sneller gaat.

In het begin is een coach vaak een voordeel, omdat deze je wegwijs kan maken met de inbound marketing methodologie en de meest gebruikte inbound marketing tools. Een coach kan je ondersteunen, waar nodig, tijdens het gehele proces. Op de momenten dat er te weinig tijd is voor inbound marketing binnen je bedrijf, is het ook mogelijk om een ander bedrijf in te schakelen. Zo hebben wij bijvoorbeeld het hybride team beschikbaar dat je kan helpen bij onder andere het maken van landingspagina's, e-mail templates etc. Of voor het volledig uitvoeren van een campagne voor je bedrijf.

Inbound marketing dieet wordt leefstijl

Zoals ook bij elk dieet het geval is, wil je naderhand niet terugvallen in je gewoontes. De kilo's die je kwijt bent met hard werken, wil je het liefst niet meer terug zien. Daarom is het verstandig om je nieuwe leefstijl te blijven behouden. Voor de inbound marketing strategie geldt hetzelfde. Stop je met je inspanningen na het behalen van je einddoel, dan zul je zien dat het website verkeer vermindert, er minder leads binnen komen en je omzet uiteindelijk daalt.

Doe je mee aan het inbound marketing dieet?

Durf je het aan om je marketing strategie aan te passen naar een inbound marketing strategie?

Download de whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper