Virtual reality voor B2B bedrijven: feit of fictie?

3 min shares

Wat kan virtual reality voor je business betekenen?

Virutal Reality is al lang niet meer alléén een speeltje van de gaming-industrie. Om (toekomstige) B2B klanten vandaag de dag meer te leren over (de voordelen van) je product of dienst maak je wellicht al gebruik van verschillende typen content zoals tekst of video. 'Next in line' is virtual reality. Grote partijen als Facebook, HTC, Sony en Samsung geloven in de virtual reality bril en zetten zelfs hun eigen bril op de markt. Maar naast B2C liggen er ook voor business to business marketing en sales hele mooie kansen om traffic, leads en zelfs klanten aan te trekken met virtual reality.

Ik ontmoette Tom Aerts, oprichter van Imagine5 die met zijn bedrijf virtual reality ervaringen bedenkt, creëert en presenteert. “We staan aan de beginfase van een nieuw tijdperk! De mogelijkheden met virtual reality zijn oneindig. Het kan voor iedere branche van toegevoegde waarde zijn.”

Kort: wat is virtual reality?

Door een bril op te zetten met een ingebouwd scherm krijg je het gevoel dat je in een andere realiteit belandt. Omdat de bril als een soort duikbril je ogen volledig omsluit zie je niets meer van je werkelijke omgeving. Je bewegingen worden geregistreerd dus je kunt je ook echt bewegen in het virtuele landschap.

Met virtual reality kun je dus een game optimaal beleven, maar ook een parachutesprong maken, terug naar de middeleeuwen of shoppen in een virtuele winkel. Virtual reality wordt zelfs al ingezet om een pijnlijke behandeling in het ziekenhuis te verlichten omdat de patiënt zich tijdens de behandeling even in een andere wereld bevindt...

Het volgende filmpje laat zien hoe Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door een achtbaan beleeft.


Hoe kan virtual reality door bedrijven ingezet worden?

Tom: “Stel, je doelstelling is promotioneel van aard. Als bedrijf wil je een verhaal vertellen; je merk staat voor een boodschap die je wil overdragen. Beeld je in dat je een logistiek bedrijf bent en kunt laten zien hoe je jouw transport verzorgt met schepen. Met virtual reality sta je op een schip; je voelt de wind en het water. Je kunt ontzettend veel indruk maken en tegelijkertijd je verhaal vertellen.”

“Maar het kan ook een mooie salestool zijn. Als je grote machines maakt en verkoopt kun je deze niet zomaar meenemen naar de klant. Verschepen kost ontzettend veel geld en doe je waarschijnlijk slechts enkele keren per jaar; voor een belangrijke beurs. De virtual reality bril kun je wél meenemen. Zo kun je de klant kennis laten maken met alle mogelijkheden van de machine.”

En een virtuele kantoorruimte waarin meetings gehouden kunnen worden? Ook dat is binnen afzienbare tijd mogelijk, aldus Tom.

Persoonlijk contact met de klant

Tom: “Eén op één contact met de klant is belangrijk voor een B2B verkoper. In dit geval kan de virtual reality bril echt een nieuw medium worden om zaken mee te doen.

Enerzijds weten bedrijven steeds meer van de consument en anderzijds heeft de consument steeds specifiekere wensen en vragen. Je kunt je content individueel gaan afstemmen op de klant. Dat is waar de toekomst naartoe zal gaan.”

Is virtual reality toekomstmuziek? 

Tom: “Ja en nee, want op dit moment kan er al heel veel met virtual reality. Maar nu Facebook, Sony, HTC en Samsung met virtual reality aan de slag zijn gegaan is de bril ook beschikbaar voor de consument. En dan wordt het al helemaal interessant!”

Een voorbeeld: “Zodra je op je telefoon een app of video download en in de virtual reality bril van Samsung (Gear VR) plaatst, worden deze app of film vertaald naar een virtuele wereld. Dit is natuurlijk een enorme toegevoegde waarde op het gebied van online.”

Tom is er zeker van dat virtual reality in de toekomst van enorm belang gaat zijn.

“Links- of rechtsom gaat het als medium een grote rol spelen. Hoe dat precies gaat lopen weet niemand. Uiteindelijk zal de consument vanzelf bepalen welke richting het op gaat. Dat maakt het juist zo leuk!”
sluit Tom zijn verhaal lachend af. 

Meld je aan voor één van de exclusieve kennissessies voor B2B Sales en  Marketing professionals in Eindhoven en leer hoe je beter zaken kunt doen in  het digitale tijdperk [Bekijk agenda]

Bron header: Remote theater mit Oculus Rift by Hienrich-Boll-Stiftung

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper