Verdubbel je omzet met een data-driven B2B marketing & sales strategie

4 min shares

En met marketing automation software

Marketingafdelingen hebben nog steeds een slechte reputatie en worden gezien als kostenpost. De gegevens en resultaten van marketingcampagnes zijn lastig te bepalen, waardoor het succes en de opbrengsten moeilijk te meten zijn. Dat is gelukkig voorbij! Met marketing automation software en een data-driven strategie worden de resultaten en inspanningen van online campagnes inzichtelijk en eenvoudig te meten.

Waarom een data-driven marketing en sales strategie?

Uit onderzoek van Forbes Insights in 2014 blijkt dat marketing afdelingen, die met behulp van een data-based marketing strategie werken, 3x meer competitief voordeel hebben in de vorm van trouwe en loyale klanten ten opzichte van achterblijvers. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat bedrijven met behulp van data-driven marketing bijna drie keer zoveel kans op hogere opbrengsten ervaren (55% vs. 20%).

Van de hoeveelheid data die beschikbaar wordt door inzet van marketing automation kunnen zowel de marketing als de sales afdeling profiteren. Hieronder hebben we de belangrijkste aspecten op een rijtje gezet voor een succesvolle marketing en sales strategie.

Data-driven strategie = weten wat werkt

Meten = weten, dat heb je vast al vaker gehoord. Acteren op resultaten is het belangrijkste aspect van een data-driven strategie. Door de verkregen data uit je online campagnes te analyseren kun je bepalen waar de beste resultaten worden behaald. Op basis van dit inzicht prioriseer je jouw werkzaamheden.

Ga experimenteel en klein te werk bij je campagnes, en zet op meerdere online vlakken in om op korte termijn data te verzamelen. Campagnes die goed scoren bouw je uit en campagnes die niet scoren laat je vervallen. Essentieel hierin is het verzamelen en analyseren van het inzicht.

data-driven-strategie
Data driven marketing & sales strategy

Hoe bouw je aan een data-driven strategie?

  1. Zorg voor een ijzersterk team waarin marketing, copywriting en sales vertegenwoordigd is. Overleg met sales voor de juiste insights en behoeften van je ideale klant (vanuit klantcontact of vanuit bestaande online kanalen).

  2. Bepaal het gewenste resultaat en stem samen de strategie af hoe deze resultaten behaald kunnen worden en waar de meeste kansen liggen. Op basis hiervan bepaal je de prio's en taken.

  3. Bedenk welke campagnes en offers je gaat creëren voor de korte en lange termijn, en welke doelen je hiermee wilt bereiken het eerste jaar. Iedere actie die je gaat uitzetten dient bij te dragen en te leiden naar een conversie.

  4. Richt de marketing automation software in. Heb je nog geen marketing automation software, zorg dan dat je bestaande online kanalen worden voorzien van statistieken.

  5. Start met de content creatie, want content creatie is de belangrijkste succesfactor in online marketing. Blogs schrijven, social media berichten posten, e-mails versturen, call-to-actions, premium content (whitepapers) horen allemaal tot het content pakket om potentiële leads te overtuigen gegevens achter te laten. Zorg voor een structurele content publicatie op dagelijkse of wekelijkse basis om het beste resultaat te halen. 

  6. Analyseer de resultaten in je team en stem samen af wat succesvol heeft gewerkt en waar je kunt verbeteren. Aspecten waar je op meet zijn: via welke kanalen komen de meeste bezoekers binnen op mijn pagina: social media, organisch, via een advertentie? Welke keywords, content en offer scoren het beste? Welke boodschap / CTA levert de meeste kliks op? Welke landingspagina zorgt voor de beste / meeste leads? Niet alle acties zullen succesvol zijn, probeer daarom de marketing campagnes klein(er) te houden en experimenteer om te kijken wat wel of niet werkt. Voer vervolgens de succesfactoren van de campagnes die hebben gewerkt door in nieuwe campagnes. 

Hoe richt je de marketing automation software in?

De marketing automation tool zorgt ervoor dat je acties kunt automatiseren en, wanneer succesvol, voor de lange termijn kunt laten doorlopen en inzetten als leadmachine. De software maakt het makkelijker om acties achter elkaar te koppelen en door te meten. 

Heb je nog geen marketing automation software? Zoek dan een tool die tenminste de volgende componenten bevat: e-mail, blog, call-to-actions, landingspagina's, formulieren, CRM (of koppeling aan een CRM), statistieken, workflows, integratie met social media en websites.

Bij de inrichting van de marketing tool zorg je er altijd voor dat er een oneindige loop is binnen de activiteiten die je aanbiedt. Op deze manier kan de lead zich blijven oriënteren en informatie opslurpen om zich te laten overtuigen dat jij de beste partij bent om zaken mee te doen. Er mag nooit een einde zijn: biedt altijd een (verdiepend) vervolg aanbod aan om de lead verder in het lead nurturing proces te leiden. Bijvoorbeeld:

  • Actie 1: inschrijven voor de blog updates
  • Actie 2: de blogartikelen nodigen uit tot het downloaden van een whitepaper
  • Actie 3: in de bevestigingsmail van de whitepaper en bedankpagina wordt de lead uitgenodigd om een vrijblijvende afspraak te maken
  • Actie 4: indien er geen afspraak wordt aangevraagd, stuur je een automatische reminder na een bepaalde periode of een ander aanbod. 

Wat levert een data-driven strategie je op?

Inzicht in de ROI; de inspanning die je levert betaalt zich terug in keiharde resultaten in de vorm van meer websitebezoekers, meer leads, meer klanten en dus meer omzet. Hoger rendement op de investering en stijgende groei in omzet.

Eenvoudiger prioriteren van je werkzaamheden; de quick wins bepaal je op basis van inzichten vanuit je sales team en op basis van de behaalde resultaten bepaal je de vervolg acties.

Inzicht en invloed op de sales cycle; door de marketing software krijg je inzicht in het online oriëntatie en aankoopproces van je potentiële klant, door workflows in te richten kun je de lead naar de plekken leiden waar je ze wil hebben.

En zeker niet onbelangrijk: betere samenwerking tussen je marketing, content en sales afdeling. Door samen te werken haal je het beste uit alle teams en strijd je samen voor dezelfde resultaten.

Hulp nodig bij de content creatie?

Om vragen als "hoe kunnen we structureel content creëren", "welke content moeten we publiceren om nieuwe leads te genereren" te beantwoorden, heeft Webs het Hybride team geïntroduceerd. Het hybride team helpt je in de creatie van zoekmachinevriendelijke content (blogs, cta's, e-mail, landingspagina's, premium content offers) die bijdraagt aan nieuwe leads.

Marketing automation demo

Wil je de mogelijkheden van Marketing Automation ervaren? HubSpot is hierin één van de leading Sales en Marketing platforms. Webs is HubSpot partner en biedt een HubSpot demo aan om geheel vrijblijvend de mogelijkheden van Marketing automation te ervaren. HubSpot heeft verreweg betere resultaten dan andere (gratis) software oplossingen, blijkt uit deze studie.

"That means companies using HubSpot received 125% more (B2B) and 294% more (B2C) leads than companies not using HubSpot."

Wil je weten hoe je jouw bestaande online kanalen kan optimaliseren met een nieuwe marketing & sales strategie en inzet van Marketing Automation software van HubSpot? Lees dan hier verder. 

Bron header: Adometry en Forbes

shares

Gerelateerd

Demo hubspot Marketing software  Ervaar hoe je in minder tijd meer rendement kunt behalen over alle kanalen heen.  Demo HubSpot aanvragen