Verbeter je conversie met A/B tests

5 min shares

De onzichtbare kracht van A/B tests

Je lijsten, E-mails, call to actions en landingspagina's staan klaar. Je staat op het punt je online campagne te lanceren. Maar hoe weet je of deze onderdelen samen voor maximale conversie gaan zorgen? Een site die niet geoptimaliseerd is voor conversie kan zorgen voor een daling in bezoeken, leads en uiteindelijk in klanten. Overweeg daarom voordat je op 'Publish' drukt altijd eerst een test uit te voeren.

Of je doel meer downloads, meer inschrijvingen voor je maandelijkse nieuwsbrief of meer sales is: een A/B test kan je helpen te bepalen of de acties die je hebt gepland gaan bijdragen aan het behalen van je doelstellingen. 

Dit blog is (vrij) vertaald van dit artikel op Kunocreative.

Hoe werken A/B tests?

A/B tests zijn experimenten op je website om te achterhalen welke versie van een element op de pagina voor een betere conversie zorgt. Vervolgens verbeter je conversie aan de hand van het element dat beter scoort, en sluit je elementen die niet bijdragen aan het behalen van doelen uit. Het winnende element kun je gaan implementeren in je campagne én in de campagnes die volgen.

Met A/B testen hoef je niet meer te gissen wat werkt en wat niet, omdat je het aan de test hebt onderworpen bij echte bezoekers op je site.

Wat kun je A/B testen?
De kleinste details op een website pagina kunnen al een enorme impact op conversie hebben. Subtiele veranderingen zoals een verandering in content, kleuren, prijzen en dergelijke kunnen leiden tot een verandering gedrag van de bezoeker op de site.

De kosten die je in het opzetten van een A/B test steekt zijn minimaal, terwijl een hogere conversie je aan het einde van de rit enorm veel rendement kan gaan opleveren. De ROI van A/B tests kan dus enorm zijn.

Welke elementen kun je testen?

  • Content. De manier waarop je een boodschap brengt is van enorm belang voor de reactie die je losmaakt bij de bezoeker op je site. Test de content in je headlines, in de tekst, in product omschrijvingen, in links, in de positie op de pagina. 
  • Afbeeldingen en video's. Wanneer je campagnes beeld bevatten kun je hier op testen. Welke afbeeldingen/video's spreken meer tot de verbeelding? Welke zetten aan tot actie en welke niet?
  • Call-to-action button. De conversie staat of breekt met de call-to-action button. Het uiterlijk en de boodschap in deze button zijn dus van enorm belang, net als de positie op de pagina. Hoe groot is de button? Is hij rood of blauw of groen? Hoe hoog is de drempel om te klikken?
  • Elementen in design. Hoe doorloop jij een pagina op een website? Wat doet de grootte van een font (onbewust) met jou? Hoeveel afleiding is er op de pagina? Experimenteer met het design van de pagina om te achterhalen wat de inrichting en het design van de pagina met bezoekers doet.

Test nooit meerdere elementen op één pagina tegelijk, omdat je dan niet kunt achterhalen welk element voor hogere of lagere conversie heeft gezorgd. Houd het op één A/B test per pagina.

Verbeter je conversie
Conversie verbeteren
Betere conversie
A/B tests

7 stappen om een A/B test te doorlopen

Om in je volgende campagne een succesvolle A/B test te implementeren doorloop je de volgende stappen.

  • Bepaal je conversie doelen
  • Identificeer je probleem
  • Formuleer een test-hypothese
  • Creëer twee versies van een element
  • Lanceer je A/B test voor een afgesproken tijd
  • Analyseer resultaten en implementeer het winnende element
  • Bepaal je volgende element en begin opnieuw

Stap 1. Bepaal je conversie doelen

Verlies geen tijd en bezoekers op je site met slecht doordachte tests. Denk goed na wat je wil bereiken met de nieuwe online campagne. Meer downloads? Meer inschrijvingen voor je maandelijkse update? Een boost in de aankoop van een specifiek product? Up-sell of cross-sell?

Stap 2. Identificeer je probleem

Examineer de data die je voorhanden hebt van de bezoekers op je site, leads en klanten of achterhaal de data met interviews, eye-tracking data of surveys. Schrijf een heldere probleemstelling aan de hand van deze inzichten.

Bijvoorbeeld: "bezoekers op de site hebben maar beperkt de tijd. Dit kan ze ervan weerhouden mijn E-book te downloaden."

Overweeg gebruik te maken van software die het mogelijk maakt losse tools zoals analytics, bloggen, website pagina's, landingspagina's en CTA's aan elkaar te koppelen om alle denkbare data altijd bij de hand te hebben.

Stap 3. Formuleer een test-hypothese

De test-hypothese kan je helpen een mogelijke oplossing voor het probleem te formuleren. De aanname die je doet kan bewezen, of juist ontkracht worden met de A/B test. 

Bijvoorbeeld: "Door te experimenteren met de titel van de pagina, bijvoorbeeld door de lezer te attenderen op zijn tijdgebrek zou ik hen kunnen verleiden mijn E-book te downloaden."

4. Creëer twee versies van een element

Adresser in één van je testelementen het probleem dat je hebt geïdentificeerd in je hypothese.

Bijvoorbeeld: "De titel van pagina A luidt: in minder tijd meer resultaat met [X]. De titel van pagina B adresseert niet het tijdgebrek van de lezer."

Wanneer beide pagina's gelanceerd worden zal pagina A aan de ene helft van de bezoekers getoond worden en pagina B aan de andere helft.

5. Lanceer je A/B test voor een afgesproken tijd

Bepaal de ideale tijd om de A/B test te laten lopen. Dit is een afgeleide van het aantal mensen dat in iedere testvariant (A en B) in aanraking is gekomen en het aantal conversies in iedere versie. 95% is vaak een betrouwbaar percentage, te berekenen met bijvoorbeeld de split-test calculator van Dr. Pete. Deze test laat zien of je de 95% betrouwbaarheidsindicator hebt behaald en hoeveel mensen je nog nodig hebt om dit alsnog te behalen.

Laat de A/B test ten minste twee weken lopen.

Pagina A:

Schermafbeelding_2015-09-22_om_12.13.12
(Bron header)

Pagina B:

Schermafbeelding_2015-09-22_om_12.13.02

6. Analyseer resultaten en implementeer het winnende element

Welke versie heeft voor een betere conversie gezorgd? Implementeer dit element in je gehele campagne (en in de campagnes die volgen). Deel de resultaten met collega's zodat zij er ook van kunnen leren.

7. Bepaal je volgende element en begin opnieuw

Houd het niet bij één A/B test. Blijf tweaken met zoveel mogelijk elementen op de pagina die voor een betere conversie kunnen zorgen tot je conversieratio hebt behaald waar je tevreden mee bent. 

A/B tests zijn een slimme manier om op een simpele manier je conversie te verbeteren. Een kleine aanpassing in de tekst, buttons en kleuren op je site kan zorgen voor het verschil tussen een bezoeker die je site verlaat, of juist op de call-to-action button klikt. Op de lange termijn kan marketing zo een enorme bijdrage leveren een sales met meer leads en uiteindelijk meer klanten.

shares

Gerelateerd

Demo hubspot Marketing software  Ervaar hoe je in minder tijd meer rendement kunt behalen over alle kanalen heen.  Demo HubSpot aanvragen