Verban spam met Inbound Marketing

2 min shares

Informatie versus irritatie

Als je wilt weten hoe irritant spam uit de jaren 80 en 90 was, dan moet je ‘Glengarry Glen Ross’ uit 1992 van regisseur James Foley kijken. Deze verfilming uit van David Mamet’s gelijknamige toneelstuk bewijst dat opdringerigheid niet loont en juist averechts werkt. De wanhopige en hijgerige verkoper Shelley Levene (een glansrol van komiek Jack Lemmon) is vleesgeworden spam. Deze man dringt zich aan zijn potentiële klanten op en bestookt ze dagelijks met informatie. Zijn contracten zijn waardeloos en gelukkig prikt iedereen door zijn holle en agressieve verkooppraatjes heen. Waar is de ‘blokkeerknop’ als je ‘m nodig hebt?

jack-lemmon-shelley-the-machine-levene-in-glengarry-glen-ross-1992
Shelley Levene uit 'Glengarry Glen Ross' is vleesgeworden spam: opdringerig en ronduit irritant.

Spam haalt het bloed onder je nagels vandaan. Het gezegde ‘Vroeger was alles beter’ gaat in dit geval niet op. In de eighties kwam ongewenste post gewoon nog persoonlijk aan de deur en werd je telefonisch belaagd. Het bel-me-niet-register was toen nog een utopie. De fictieve Levene is nog irritanter dan die mailtjes van vrijgevige miljonairs die hun erfenis met jou willen delen of de fabrikanten van blauwe pilletjes voor mannen op leeftijd. Gelukkig zijn colporteurs en telefonische verkopers een zeldzaamheid geworden. Anno 2016 is spam de tenenkrommende deurverkoper geworden. Dagelijks klopt deze ongenode gast aan bij je digitale postbus. Wie zit daar op te wachten?

"Consumenten gaan zelf op zoek naar wat ze willen"

Het antwoord op bovenstaande vraag is: niemand! Daarom is het zaak om zorgvuldig te zijn in je communicatie. De tijd dat mensen blij waren met een spontaan mailtje waarin je je producten aanprees, zijn voorbij. Consumenten gaan zelf op zoek naar wat ze willen. Als ze hulp nodig hebben dan vragen ze het zelf wel. Om op te vallen en - nog belangrijker - meerwaarde te bieden, moet je informatie verschaffen. Informatie waar mensen wat aan hebben en waar behoefte aan is. Enter Inbound Marketing.

Tapped_Out_Gil_Gunderson

Shelley Levene is een cultheld geworden. In The Simpsons is het op Lemmon’s personage gebaseerde figuur Gil Gunderson te zien.

Inbound Marketing richt zich op de behoeftes van de (potentiële) klant. Door handige tips te geven en informatie te verschaffen, trek je de aandacht van de lezer. Mensen willen content waar ze wat aan hebben. Door de juiste informatie op een laagdrempelige (lees: vrijblijvende) manier aan te bieden, scoor je punten. In ruil voor een e-mailadres krijgt de bezoeker van je website een ebook of whitepaper. Je bewijst dat je wat te bieden hebt en kennis van zaken hebt. Dat doe je zonder met je bedrijfsnaam te strooien. Borstklopperij is namelijk zo 1992! 

Leren wat Inbound Marketing is en hoe het kan bijdragen aan de groei van je Marketing-afdeling en organisatie? Download de whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd