Van Freud naar vrije marktwerking

2 min shares

Hoe psychologie en Inbound Marketing matchen

Hi! Mijn naam is Stephanie Kester en ik ben nu sinds twee weken actief als stagiaire bij Webs. Vandaar dat ook aan mij gevraagd is om mezelf even voor te stellen. Ik ben 21 jaar geleden geboren en opgegroeid in Naaldwijk. Mijn roots liggen in het Westland, tussen de kassen en bloemen- en fruitteelt. 

Na mijn middelbare school ben ik verhuisd naar Tilburg om daar aan een studie psychologie te beginnen. In het begin was dit niet echt een hele wel-overwogen keuze. Het leek me vooral gewoon leuk om met mensen bezig te zijn en het was voornamelijk dus een gevoel dat psychologie dan wel een goede optie zou zijn. Eenmaal begonnen wist ik al snel dat dit de juiste studie voor mij was. Nu nog uitvinden welk onderdeel van de psychologie nu echt mijn ding is. 

De rol van psycholoog die uren in gesprek met patiënten is om ze te helpen met hun problemen was voor mij vrij snel afgeschreven. Dat leek me geen baan waar ik vrolijk van zou worden. Toen kreeg ik ergens halverwege mijn derde jaar ineens college over consumentengedrag. Ik leerde over de manieren waarop bedrijven mensen onbewust beïnvloeden om hun producten te kopen. Hierdoor werd psychologie voor mij ineens een stuk concreter. 

 

Inbound Marketing

Bedrijven beïnvloeden mensen onbewust om hun producten te kopen. 


Het verbaasde me dat ook ik dus al die jaren zonder het te beseffen door tv en internet beïnvloed was. De welbekende uitspraken als ‘OP = OP’, of ‘Boek snel, want op deze vlucht zijn nog maar drie stoelen vrij!’, triggeren allemaal onbewust onze gedachtes. Deze termen zorgen ervoor dat we denken “Ik moet dit product nu snel gaan kopen anders is het er straks niet meer!” 

Schaarste is een van de meest bekende trucs die onder anderen ook wordt genoemd door hoogleraar psychologie Robert Cialdini. Daarnaast zijn er nog vele andere trucs die bedrijven gebruiken om mensen te beïnvloeden om hun product te kopen. 

 

"Het creëren van schaarste is een beinvloedingstactiek om mensen snel wat te laten kopen"

 

Door deze toenemende interesse in de marketingkant van psychologie, heb ik na mijn bachelor besloten om nog een half jaar naar Boedapest te gaan om daar nog extra marketingvakken te volgen om me meer hierin te verdiepen.

Echter daarna, na bijna vier jaar studeren, was ik wel even klaar met de studiebanken. Dus nog even niet aan die master beginnen! Eerst eens kijken hoe dit gebied van marketing in combinatie met psychologie er in de werkelijkheid uitziet en of dit ook iets voor mij is. Vandaar dat ik daarna op zoek ben gegaan naar een stageplaats.

 

Inbound Marketing

Inbound Marketing vereist een omschakeling in denken. Dit is een nieuwe manier van marketing bedrijven. 

 

Al vrij snel kwam ik in deze zoektocht (vanachter mijn computer, all the way in Boedapest) uit bij Webs. De manier waarop zij met Inbound Marketing proberen te bepalen wie hun klanten zijn en hoe ze daar op in kunnen spelen, sprak mij aan. Deze werkwijze sluit voor mij perfect aan bij de marketing/psychologie mix waar ik naar opzoek was! Voor mij dus de ideale manier om te bepalen of hier voor mij de toekomst ligt en hoe die er dan uitziet.

Nadat ik nu twee weken hier bij Webs bezig ben, kan ik jullie alvast vertellen dat er veel meer overlap is dan je zou verwachten tussen de Inbound Marketing en psychologie. Ik ben nu vooral nog veel aan het leren over de inbound marketing zelf, maar zodra ik dit een beetje onder controle heb zal ik jullie misschien ook wat verder kunnen informeren met blogs over mijn bevinden op dit gebied! 

Tot snel dus!

 

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Leer hoe succesvolle marketeers trends en ontwikkelingen omzetten in  succes voor hun business  Download het uitgebreide 'State of Inbound Marketing' rapport  Download rapport