Thought VS Leadership

5 min shares

De ware betekenis van thought leadership

Iedereen kent de mythe waarin Icarus – tegen de orders van zijn vader in – te dicht bij de zon vloog en in zee stortte. De les? Speel altijd op veilig en luister naar wat anderen je zeggen. Seth Godin, marketing goeroe en wereldberoemd auteur van verschillende bestsellers houdt ons in zijn meest bekende boek 'The Icarus Deception' een spiegel voor: waarom is onze meest beheerste vaardigheid het volgen van anderen? Hij daagt anderen hiermee uit thought leaders te worden.

Thought leadership, een hot topic

Thought leadership als onderdeel van de content strategie – het is een hot topic op de marketingagenda van veel bedrijven. Steeds meer organisaties roepen: 'we moeten iets met thought leadership!' en doelen hiermee waarschijnlijk op het bereiken van kennisleiderschap in de industrie. 

Maar thought leadership is zoveel méér dan alleen het claimen van intellect en is zoveel méér dan een doel op zich, aldus Mignon van Halderen. 

Behoefte aan vernieuwende perspectieven

Mignon van Halderen voert het hoogleraarschap Thought Leadership uit aan Fontys Hogeschool Communicatie. Ze heeft daarnaast ook haar eigen bedrijf, Leading Thoughts dat organisaties adviseert over het maken van keuzes over thought leadership strategieën. 30 juni sprak Mignon op The Digital Future of B2B over thought leadership.

De persoonlijke missie van Mignon: bedrijven een rijker inzicht geven in de betekenis van thought leadership. Want wat is thought leadership nu eigenlijk? En waarom zou je het als (gevestigde) organisatie uitdragen?

Mignon: “De markt is aan het veranderen. B2B bedrijven voelen de concurrentie steeds sterker en realiseren zich dat hun product, de dienst, de identiteit of het maatschappelijk verantwoord ondernemen niet langer onderscheidend vermogen bieden. Het zijn eerder hygiënefactoren geworden."

"Klanten hebben meer en meer behoefte aan vernieuwende perspectieven en benaderingen in voor hen belangrijke thema's of vraagstukken. Thought leaders hebben een inspirerend gedachtegoed (“thought”) op zulke thema’s en met de kracht van de verbeelding slagen ze erin om betekenis te geven aan die nieuwe realiteit en zichzelf en anderen hiervoor te mobiliseren.”

Thought leadership: van een eendimensionale visie naar een nieuwe realiteit

Heeft de consument van vandaag behoefte aan thought leaders? Jazeker, maar om als bedrijf daadwerkelijk leading in thought te zijn, zullen mensen binnen de organisatie de eendimensionale visie op thought leadership moeten gaan loslaten.

Want wie thought leadership enkel en alleen als 'kennisleiderschap' definieert, komt niet vanuit een drijfveer om verandering en vernieuwing aan te zwengelen op thema’s die relevant zijn in onze economie en samenleving. En juist dit proces van het doorbreken van ingesloten opvattingen om daarmee nieuwe, werkbarerealiteiten te realiseren is volgens Mignon nu juist de essentie van thought leadership.

Mignon: “Thought Leadership is geen statisch goed dat je ooit een keer hebt bereikt. Het is een blijvend proces. Het verwezenlijken van kantelpunten in ons denken en doen komt niet ineens, maar gaat in kleine stappen. Hierbij moet je constant tussendoor toetsen en jezelf kritisch afvragen: wat is het volgende dat we willen bereiken?”

Tony's Chocolonely

Een goed voorbeeld van thought leadership dat Mignon aanhaalt is dat van Tony's Chocolonely, die na een jarenlange (tot noch toe vergeefse) strijd tegen slaafvrije chocolade (bij overheid, justitie en gevestigde bedrijven zoals Nestle) het heft zélf in handen heeft genomen en een 100% slaafvrije reep op de markt heeft gebracht.

Bekijk het verhaal van Tony's Chocolonely hieronder.


Thought leadership: lead by example

Kijken we naar het voorbeeld van Tony's Chocolonely dan zien we dat echt thought leadership inhoudt anderen te inspireren door het voorbeeld te zijn en hiermee een kanteling of verschuiving in de gevestigde denkbeelden van mensen veroorzaken. Dat maakt het verschil tussen de content marketing-kijk en de strategische kijk op thought leadership.

Thought Leadership

Mignon: “Tony's Chocolonely heeft met haar slaafvrije chocoladereep een stukje bewustwording in de cocao-industrie en de maatschappij teweeggebracht. En dat is de essentie van echt thought leadership: grensverleggend (durven) zijn.”

Dus: hoe hoog durf jij te vliegen?

Mignon spreekt op The Digital Future of B2B

Tony's chocolonely is vanuit een hoger doel ontstaan. Maar hoe zit het dan met de gevestigde bedrijven? Dit is een vraag waar de praktijkonderzoekers bij het lectoraat van Mignon zich onder andere mee bezig houden. Mignon geeft daarom 30 juni aan de hand van inspirerende voorbeelden haar visie op thought leadership en hoe organisaties strategisch kunnen gaan werken aan thought leadership.

Dit doet ze op The Digital Future of B2B, hét event over online business to business communicatie, marketing & sales. Een dag voor directieleden, marketing- en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

B2B_event_2015_V2

Tony's Chocolonely: Tony's Chocolonely 70% puur by Bodo
Bron header: crows, towards the sun I fly - not like Icarus by Hash Milhan

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper