Thought Leaders en Inbound Marketing (Deel 2)

2 min shares

Michael Brenner, Head of Strategy NewsCred

"A banner got 99 problems but a click aint one!"  Volgens Michael Brenner, Head of Strategy bij NewsCred wordt op 99% van de banner advertenties niet geklikt. Veel organisaties "duwen" nog steeds hun promotionele berichten een wereld in die al te veel informatie en impulsen te verwerken krijgt. Met als gevolg dat veel marketeers een groot deel van hun tijd, geld en energie verspillen aan reclameboodschappen die vervolgens genegeerd worden.

Inbound marketing is een vorm van marketing die deze 'push' marketing van zich afduwt (letterlijk!) en 'pull' marketing omarmt. Wat kunnen we leren van wereldberoemde thought leaders als het gaat om het begrijpen van inbound marketing, en dan met name in de B2B?

In deze blogreeks introduceer ik daarom verschillende thought leaders op het gebied van Business To Business (inbound) marketing. Thought leaders die een verschuiving in de gevestigde orde veroorzaken met hun vernieuwende inzichten op relevante onderwerpen. 

Aangenaam kennis te maken met...

Michael Brenner

Michael Brenner mag zich terecht een B2B thought leader noemen. Hij is momenteel Head of Strategy bij NewsCred (een content marketing platform), hij is auteur (B2B marketing insider, Forbes) en is een veelgevraagd spreker op onderwerpen als marketing strategie, content marketing, digitale marketing, social media and personal branding.

Michael Brenner heeft als voormalig VP Marketing en Content Strategy van SAP zijn sporen verdiend in B2B marketing (Na IBM, Microsoft, GE en UPS volgt SAP in 2014 als vijfde in het rijtje van Most Valuable B2B Brands in the World). 

Micheal_Brenner-03_1

A banner got 99 problems but a click aint one

In 2013 wordt Michael Brenner geinterviewd door Aaron Perlut van Forbes (Brenner is destijds nog werkzaam bij SAP). In dit gesprek geeft Brenner aan dat een groot deel van de marketing bij bedrijven 'sucks'.

De reden hiervoor is volgens hem:


De wereld is drastisch veranderd met de komst van het internet. Zowel online als offline zijn er tal van mogelijkheden om in contact te komen met, en een relatie op te bouwen met je potentiële klant. Toch gaan opvallend veel B2B marketeers nog steeds zoals vroeger te werk, vóór de komst van het digitale tijdperk.

Aaron Perlut gooit vervolgens een balletje op: "It doesn't matter if you're B2B or B2C, you're still dealing with a human being..."

Het antwoord van Michael wil ik graag met je delen.

86% of the people in B2B are actually people...

Michael: "I'm going to have to throw a stat at you, so you'll have to forgive me for this one, but my friend Tim Washer of Cisco loves to point to this research that they did; 86% of the people in B2B are actually people."

[Toen ik dit hoorde, moest ik hardop lachen] Brenner vervolgt:

"So there lies the problem, right? Buildings don't buy software, people do. We forget to see our business audience as people!"

"We're still creating brochures, we are still marketing like it's 1950. God forbid we're acutally funny or human! I think part of the reason is that the tradition of B2B marketing is so different from the tradition of B2C - consumer marketing."

"Although I think - a lot of people think - that this is converging. Reaching out to a human being and touching them in a human way, is the same for a B2B marketer than it is for a B2C marketer." [...]

Ook geeft Brenner een klein inkijkje in waarom hij denkt dat dit zo is.

"Consumer companies and brands had this mentality and culture of needing to know what their customer was doing and thinking. And understanding why they were doing what they were doing: the 'why' behind the 'buy'. In B2B, we talked - in a more slick way - about the ballbearings we created, instead of really thinking of the need and the 'why' behind the 'buy'."

"I think, because of that history we've seen a slower uptake of marketing to human beings in B2B. But I think some brands in B2B are now even overtaking brands in B2C. For example, I think GE is on their B2B site doing a way better job than a lot of consumer companies!"

Communiceren met mensen

Ik denk dat Brenner de spijker op zijn kop slaat in dit interview. Ook in de B2B gaan wij een relatie aan met mensen, niet met producten of met gebouwen. Mensen die niet altijd rationeel maar ook emotioneel beslissingen maken, die houden van een grapje op zijn tijd en die jouw product of dienst willen zien als iets wat 'fun' en 'human' is: de 'why' behind the 'buy'. 

Ik sluit dit blog graag af met het filmpje in kwestie, en nodig jullie uit het eens helemaal te bekijken. De 13 min 28 zijn het volgens mij absoluut de moeite waard!


Wie is jouw thought leader? Ik ben benieuwd wie jou inspireert en motiveert.

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper