Thank God It’s Smarketing Friday! Deel V: Vertrouw op data

2 min shares

De verloving van sales & marketing!

Smarketing is de samenwerking tussen sales & marketing in Inbound Marketing. In het verleden was er vaak strijd tussen de afdelingen, omdat men niet op één lijn zat. Zonde van de tijd, want beide partijen streven dezelfde doelen na en delen de verantwoordelijkheidEr was geen plan. Dit laatste deel van een vijfdelige blogreeks gaat in op het belang van betrouwbare data.


Deze mierzoete serie is de uitgeschreven versie van ‘All You Need Is Love’. De meest schaamteloze koppelpoging van de Inbound Marketing hoopt van twee vechtelieden echtelieden te maken. Na een intensieve lijmsessie waarin het belang van dezelfde taal spreken, het nut van waterdichte rapportages, de noodzaak van een Service Level Agreement (SLA) en de voordelen van een open communicatie aan bod kwamen is het eind in zicht. Het einddoel is om beide partijen dichterbij elkaar te brengen. *spoiler: dit blog sluit af met een happy end*

Afijn, terug naar waar het in dit blog om draait: data. Smarketing kan niet zonder. Data moet betrouwbaar en voor zowel sales als marketing inzichtelijk zijn. Op elk gewenst moment. Niet alleen sales-, maar ook marketingdoelstellingen druk je uit in cijfers. Sales en marketing bespreken gezamenlijk welke rapportage vervolgens naar het hoger management gaat. Smarketing volgens het boekje dus!

 

smarketing inbound marketing sales

Smarketing zorgt voor meer omzet dankzij een slimme samenwerking tussen sales & marketing. 


Vertrouwen op data is niet genoeg. De beschikbare informatie moet ook betrouwbaar en relevant zijn. Kies voor software pakketten met een gezamenlijk dashboard, zodat sales & marketing van elkaar weten wat er gebeurt. 

Het hoofddoel van de dashboards is aangeven wat de stand van zaken is. Zo weet het marketing team waar het sales team mee bezig is en vice versa. Mocht iemand achterlopen, is het mogelijk om hem of haar daarop aan te spreken. Zo weet je waar je aan toe bent. Ook de voortgang van de Service Level Agreement (SLA) houd je nauwlettend in de gaten. 

 

smarketing inbound marketing sales

Houd de voortgang van sales en marketing in de gaten, zodat niemand voor of achterloopt. 

 

Zo zie je ook of het aantal gewenste leads behaald wordt. Sales toont op het dashboard wat de voortgang is en of het team op schema ligt. Ook is te zien hoe het ze vorige maand verging en wat de huidige stand van zaken is.  Vier tips om de neuzen dezelfde kant op te krijgen: 

  • Data is nodig om leads in de gaten te houden
    Om je leads in de gaten te houden, zijn verschillende methodes beschikbaar. Via campagnes bijvoorbeeld. Om te achterhalen welke campagne goed scoort, is het slim om de data te bestuderen. Daardoor speel je de volgende keer beter in op de behoeftes van je klanten. Behalve de resultaten van campagnes te checken, is het volgen van een enkele bron ook een optie. 

  • Analyseer maandelijks marketingprestaties
    Om vast te stellen of het marketingteam erin slaagde om zijn doelen te bereiken, is een maandelijkse meeting nodig. Zo kom je erachter waarom een bepaalde campagne mislukte of juist goed scoorde. Iedereen binnen de organisatie moet deze gegevens inzien. Erg leerzaam.

  • Bereid een sales rapport voor
    Deze rapportage vertelt hoeveel leads sales binnenbracht. Ook kom je te weten hoeveel van die leads uiteindelijk klant werden.

  • Implementeer software  
    Om de samenwerking te optimaliseren, is zoals gezegd slimme software nodig. Zorg ervoor dat de software van de marketing & sales teams geïntegreerd is, zodat je smarketing goed werkt. Het vereenvoudigen van het delen en uitwisselen van data is het einddoel.

 

smarketing inbound marketing sales

Data delen is als een verlovings- of trouwring: je geeft aan dat er een vertrouwensband is. 


En dat was het! Smarketing Friday is voorbij. Sales & marketing voor Valentijn samenbrengen is niet gelukt. Maar een kniesoor die daarop let. Waardoor kwamen de twee alsnog bij elkaar? Ellenlange gesprekken bij TL-licht! Net zoals in elke goede relatie is communicatie essentieel. Het vorige deel leerde de teams over het nut van communiceren en dat bracht hen dichterbij elkaar. Dat heeft in een verloving geresulteerd!

De data is als een trouwring. Wees transparant en laat zien dat je bezet bent. Smarketing werkt en leeft nog lang en gelukkig!

Kom naar de exclusieve kennissessie: meer klanten met Inbound Marketing

shares

Gerelateerd