Thank God It’s Smarketing Friday! Deel II: Waterdichte rapportages

2 min shares

Laat liefde tussen sales & marketing opbloeien!

Smarketing betekent ‘de samenwerking tussen sales & marketing teams. Deze team up is ontstaan na intensieve en directe communicatie tussen beide partijen’. Het nastreven van dezelfde doelen en het delen van verantwoordelijkheid is het plan. Klinkt mooi op papier, maar de praktijk wijst uit dat het vaak niet botert tussen deze twee partijen. Kan deze relatie nog gelijmd worden en komt het nog wel goed voor Valentijnsdag?

smarketing inbound marketing

Stop de vete tussen sales & marketing!


In het eerste deel van deze vijfdelige blogreeks werd de nadruk op afspraken gelegd. Nu dat duidelijk is, voorkom je een hoop onrust. Ga zo door!   In deze editie zetten we deze prille toenaderingspoging voort en staat het belang van waterdichte rapportages centraal. Smarketing moet de liefdesbaby van marketing & sales zijn.

Toegegeven: dit is een zeer ambitieuze koppelpoging! Maar het komt goed. Beloofd! Om een televisiewijsgeer te citeren: “All You need Is Love!” 

smarketing inbound marketing

Nu je weet wat bepaalde termen betekenen, is het zaak om elkaar eraan te houden. Jezelf verschuilen achter one liners als “Ik wist dat niet” of “Als ik dat had geweten, deed ik het anders” behoort tot het verleden. Er is nu duidelijkheid. Tijd om door te pakken dus. Om ervoor te zorgen dat marketing bijvoorbeeld een Marketing Qualified Lead (MQL) op het juiste moment aan sales overdraagt, is een plan nodig. 

Het zou zonde zijn als sales een potentiële klant op het verkeerde moment aanspreekt. Daardoor kan een mogelijke koop afketsen. Je moet weten wanneer een lead ready to buy is. Om op een lijn te zitten, is het zaak dat sales & marketing heldere afspraken maken. Die afspraken legt sales vast in een rapportage.  

"Het is tijd om door te pakken!"


Je weet waarom de lead nog niet klaar was voor het kooppproces. Door
lead nurturing tactieken toe te passen, maak je de potentiële klant alsnog klaar voor het koopproces. Laat de lead op zijn eigen tempo besluiten met jou in zee te gaan.

Rapportages zijn nuttig en zitten bomvol informatie. Het helpt je inzicht te krijgen in het gedrag van je buyer persona (heb jij er al één?). Een goede rapportage ontstaat niet zomaar. Sales & marketing moeten samen om tafel en bepalen wie wanneer wat doet. Timing is daarbij essentieel. 

smarketing inbound marketing

Closed-loop rapportages geven inzicht in het gedrag van je buyer personas. 


Een sterke closed-loop rapportage geeft je een voorsprong. Je weet welke content de klant bekeken heeft. Speel daar op in en stuur een lead op het juiste moment naar sales. Houd de lijnen tussen sales & marketing kort. 

Een goede closed-loop rapportage helpt je bij het meten van je marketing-inspanningen en de conversie in elke fase van de salesfunnel. Deze rapportages maken inzichtelijk welke content bijdraagt aan conversie. Klinkt goed toch? Met deze tien tips breng jij dit vandaag nog in de praktijk. Speel voor cupido en breng sales & marketing weer een stapje dichterbij elkaar. Valentijnsdag staat voor de deur en er is nog een hoop te doen!

 

smarketing inbound marketing

Cupido heeft het druk in deze tijd. Zet hem aan het werk en breng sales & marketing voor Valentijnsdag samen!


1. Ga in zee met de juiste mensen en gooi de foute eruit

Voordat je een sales & marketingplan opstelt, selecteer je de juiste mensen. Je hebt balans, geen ballast, nodig. Verzamel een sterk team om je heen. Je ploeg moet enthousiast, leergierig en ambitieus zijn.

2. Leg je doelstellingen vast
Wat wil je bereiken en wat is het einddoel? Voorkom dat je doelloos ronddobbert en stel een plan op. Concretiseer je doelstelling voordat je een strategie uitstippelt. Laat sales & marketing dezelfde doelen nastreven.

3.
Stel vast hoe je doelstellingen in een strategie, tactiek en plan omvormt
Een tactiek is tof, maar niet voor elke situatie toepasbaar. Je moet je aanpassen aan je omgeving en specifieke situatie. Gebruik een B2B marketing plan dat zichzelf bewezen heeft en borduur daar op verder. Houd het simpel. Leuk dat je sales- & marketingteams allerlei slimme ideeën hebben, maar als er geen lijn in zit werkt dat averechts. Plannen moeten elkaar versterken in plaats van tegenwerken.

4. Draai je strategie om
Waarschijnlijk maak jij al gebruik van inbound marketing. Dan weet je dat het niet om jou(w product), maar om de klant draait. Wat is je huidige plan? Werk jij al klantgericht en is je uitgangspunt hulp bieden? Erken het probleem van de klant en denk actief mee bij het zoeken naar oplossingen. Grote kans dat ze uiteindelijk voor jouw product (oplossing) kiezen. Video in je content verwerken, helpt ook. Denk niet voor, maar met de klant. Content wordt beter bekeken als er film inzit

5. Vertaal je strategie naar actie met de buyer journey
Met een buyer’s persona heb je een goed beeld van je doelgroep. Je ideale klant. Denk met hem mee en volg hem in zijn buyer journey. Je merkt vrij snel wie tijd of geld uitgeeft. Die laatste moet je hebben.

"Denk actief met de klant mee bij het zoeken naar oplossingen"


6. Maak een model van je toekomstige sales funnel
Neem de resultaten van je huidige sales- & marketingteam onder de loep. Kijk wat beter kan en baseer daar je sales funnel op. Een sales funnel is je verkoopportaal. Bezoekers veranderen hier in klanten.

7. Kies tactieken en krijg kopers in beweging
Selecteer een tactiek die werkt en je verder helpt. Zorg ervoor dat de juiste hoeveelheid kopers door elke fase van de funnel gaat. Je model geeft een overzicht van het gewenste aantal. Check ook je website. Hoe gebruiksvriendelijk is deze? Verdwaal je erin of is je content eenvoudig vindbaar? 

8. Meet de resultaten
Sales- & marketingplannen veranderen continu. Het is een dynamisch proces. Het is belangrijk dat je weet wat wel en niet werkt. Meet hoeveel klanten elk stadium van de buyer journey heeft opgeleverd. Is dat in lijn met je verwachtingen? Documenteer wat je verwacht van beide teams.

9. Versimpel je plan
Niet moeilijk doen: maak een eenvoudig plan dat iedereen begrijpt. Sales & marketing moeten meteen weten wat de bedoeling is. Stippel één plan uit, zodat beide teams samen werken. Breng ze bij elkaar en laat ze niet in hun uppie aanrommelen.

10. Zit je vast? Schakel hulp in!
Soms ben je het overzicht kwijt, omdat je te dicht op het onderwerp zit. Geen nood! Schakel hulp in. Een objectieve partij stelt een plan op waarin sales & marketing elkaar vinden.

Deze stappen helpen je op weg. Kijk ook naar de concurrentie. Je leert veel van anderen. Herken hun valkuilen en trap er zelf niet in. Verder is het handig om op papier te zetten wat je doelen voor dit jaar zijn. Blik terug. Maak realistische plannen die in lijn liggen met je gerealiseerde acties van vorig jaar. 

 

smarketing inbound marketing

Zet vandaag nog stappen en breng sales & marketing samen!

Leg alles vast wat je tegenkomt als je je team onderzoekt. Wat kan beter en waar valt winst te behalen? In welk deel van de funnel verlies je klanten? Zelfanalyse is erg handig om verbeterpunten aan te brengen en zwakke plekken weg te werken. Die zelfbeschouwing moeten sales & marketing uitvoeren.  

Om de banden tussen beide partijen aan te halen en verstevigen is het verstandig om vaste overlegmomenten in te plannen. Documenteer wanneer een lead sales-ready is en wanneer niet. Houd elkaar scherp!

"Houd elkaar scherp!"

 

Doe je huiswerk wanneer je sales of marketing verwittigt. Geef niet zomaar wat door. De taken van sales & marketing zijn anders, maar het einddoel is gelijk: winst maken! Smarketing werkt. De relatie tussen sales & marketing kan ook in jouw organisatie opbloeien. Zelfs nog voor Valentijnsdag…

 

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing  

shares

Gerelateerd