State of Inbound Rapport IV: Setting Up For Inbound Marketing Success

2 min shares

De cijferlijst van HubSpot

Je bereikt meer door ontvangersgericht - in plaats van zendergericht - te werken. Inbound marketing is in opkomst. Software ontwikkelaar HubSpot presenteert het State Of Inbound Rapport waarin men de ontwikkelingen over deze marketingmethode belicht. Dit blog vertelt meer over de uitkomsten van dit onderzoek en gaat dieper in op de implementatie van inbound marketing in je bedrijf. 

Het vijf hoofdstukken tellende State of Inbound Rapport bevat de uitkomsten van interviews en deskresearch. Dit is de zevende editie van de jaarlijks verschijnende rapportage. Ruim 3.957 mensen uit 150 landen namen deel aan het onderzoek. Het eerste deel ging over groei, het tweede deel behandelde trends, de derde episode ging over slimme werkwijzes en deze editie leert je hoe je deze methodiek implementeert. Zo bewijs je het rendement van inbound marketing.

success-805552_960_720

Een strakke samenwerking tussen marketing & sales is de eerste stap naar succes. 


In het vierde deel van deze vijfdelige blogreeks komen bedrijven aan bod die deze ontvangergerichte marketingmethode implementeerden. Het onderzoek toont aan dat succesvolle marketeers:

  • marketing automation software gebruiken;
  • betrokken zijn in het sales software besluitvormingsproces;
  • gemiddeld drie keer per week hun resultaten nakijken en analyseren;
  • hun budget veiligstellen door hun Return On Investment (ROI) continu te monitoren;
  • meer budget en ROI genereren als zij een Service Level agreement (SLA) met sales implementeren.


Deze vijf tools helpen je op weg om ontvangergerichte marketing te implementeren.

Marketing automation software
Uit het rapport bleek dat het merendeel van de succesvolle marketeers marketing automation software gebruikte. Met deze computerprogramma’s is het mogelijk om vanuit één systeem meerdere Inbound tools te besturen.

Denk dan aan e-mail, social media en websites. Het onderzoek bracht aan het licht dat bedrijven met een hoog ROI die softwarein 2014 gebruikten. Dat leverde hen meer succes en een groter marketingbudget op. Ze verdienden hun ROI terug en gaven daarmee aan dat ze hun investering waard zijn. 

 

email-584705_960_720

Dankzij marketing automation software stuur je vanuit één platform meerdere tools aan. 



Betrokken bij besluitvormingsproces sales software
Marketing automation software vergroot zoals gezegd de kans op succes voor marketeers. Als deze groep samenwerkt met sales scoort men nog beter! Door gezamenlijk software te kiezen - CRM’s en marketing automation tools bijvoorbeeld - ontstaan nog mooiere resultaten.

Uit het rapport blijkt dat marketeers die betrokken waren bij de keuze van software voor sales beter scoorden. De kans op een positieve ROI steeg met dertien procent en de kans op een hoger budget werd vergroot met elf procent.

De top checkt analyseert hun resultaten bijna dagelijks
De best scorende marketeers onderzochten hun resultaten minimaal drie keer per week. Daardoor waren ze precies op de hoogte van de voortgang en vergrootten ze de kans op een verhoogde ROI met twintig procent. 

 

sherlock-holmes-147255_960_720

Slimme marketeers onderzoeken minimaal drie keer per week hun resultaten.


Budget veiligstellen door ROI te monitoren
Het trouw monitoren van de ROI is verstandig. Als je aantoont dat je inspanningen elke cent waard zijn, vergroot je de kans op meer budget. Ondervraagden die hun ROI monitorden en konden aantonen wat ze bereikt hadden, hadden twintig procent meer kans op een hoger budget. Mensen die hun prestaties niet goed konden onderbouwen, deden het slechter. 

Implementeren van SLA doet het goed
Een Service Level Agreement (SLA)  is een overeenkomst tussen sales & marketing. In deze afsprakenlijst staat zwart op wit wat beide partijen gezamenlijk besproken hebben. Wat gebeurt er wanneer men een door marketing gekwalificeerde lead overdraagt aan sales? Hoeveel tijd heeft sales om de lead op te pakken?

 

"Een goede samenwerking tussen marketing & sales voorkomt miscommunicatie en levert winst op"




Het maken van een duidelijk opvolgmodel voorkomt miscommunicatie. Spreek dezelfde taal: de samenwerking tussen sales en marketing heet smarketing. Een strakke coöperatie levert winst op en zorgt voor een hoger budget voor beide teams.

Stel vandaag nog een SLA op als je er nog geen hebt. Meer gedetailleerde informatie is in het rapport te vinden. Het rapport is te downloaden onderaan deze pagina. 


Meer weten over wat Inbound Marketing voor de groei van je organisatie kan betekenen?  Lees de whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Leer hoe succesvolle marketeers trends en ontwikkelingen omzetten in  succes voor hun business  Download het uitgebreide 'State of Inbound Marketing' rapport  Download rapport