State of Inbound Rapport II: Emerging Trends

2 min shares

De cijferlijst van HubSpot

Steeds meer bedrijven (h)erkennen de kracht van Inbound Marketing. Jaarlijks presenteert software-ontwikkelaar HubSpot een rapport over de stand van zaken betreft Inbound Marketing. Recentelijk verscheen de zevende editie van deze rapportage. Dit blog gaat dieper in op de trends op het gebied van deze marketingmethode.

 

Het State of Inbound Rapport bestaat uit de uitkomsten van interviews en deskresearch. Ruim 3.957 mensen uit 150 landen namen deel aan het onderzoek. Het lijvige rapport bestaat uit vijf hoofdstukken. In dit tweede deel staan trends centraal. Het vorige blog ging over de groei van Inbound Marketing

 

Ohio_planking

Planking was ooit een trend. Ook de marketingsector heeft met tijdelijke bevliegingen te maken. 


Hoewel nieuwe ontwikkelingen op dit vakgebied vrij voorspelbaar zijn, bracht het rapport een aantal verrassende zaken aan het licht. Dit deel belicht een aantal opmerkelijke uitkomsten:

  • Bezuinigen op het binnenhalen van leads gebeurt niet;
  • Het bewijzen van de ROI minder is belangrijker;
  • Sommige outbound marketeers erkennen dat hun werkwijze niet werkt;
  • Inbound Marketing in B2B, B2C en non profit organisaties kan prima;
  • Senior executives hebben meer vertrouwen in Inbound Marketing dan managers.

 

Niet bezuinigen op het binnenhalen van leads
Het binnenhalen van leads is erg belangrijk voor bedrijven. Die leads moeten uiteindelijk klanten worden. Er is veel budget voor deze doelstelling vrijgemaakt. Bezuinigen op dit onderdeel zit er niet in. Sterker nog: de prioriteit ligt op het vermeerderen van het aantal leads en niet op het terugdringen van de kosten. 

ROI minder belangrijk voor marketeers 
De voornaamste prioriteit voor Inbound marketeers was tot voor kort om te bewijzen dat ze hun Return Of Investment (ROI) waard zijn. Uit het rapport blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt. Het aannemen van een geldschieter en trainers krijgt prioriteit van marketeers. Een geldschieter of sponsor betaalt voor trainingen voor marketeers. Zo kan men efficiënter en slimmer werken. 

In vergelijking met 2014 vonden marketeers het vinden van een sponsor of geldschieter in 2015 meer dan zeven keer belangrijker dan het jaar ervoor. Het recruteren van een trainer werd vorig jaar twee keer zo vaak genoemd als in 2014. Door de directie aan hun kant te krijgen, hopen marketeers meer geld los te peuteren. Met die cash stelt men een trainer aan, zodat men slimmer en sneller kan werken. 

 

7214600922_7b59441c84_o

Adverteren is volgens Inbound en Outbound(!) marketeers zonde van het geld...


Outbound Marketeers vinden hun werk zinloos
Mensen die met Outbound Marketing werken, vinden dat hun werk efficiënter kan. Ruim 20 procent van de inbound marketeers vond adverteren op radio, tv of gedrukte media zonde van het geld. Grappig genoeg denken Outbound Marketeers hier hetzelfde over! Zo’n 32 procent van de Outbound Marketeers beaamt de nutteloosheid van advertenties. Vooral grote bedrijven besteden veel geld aan Outbound Marketing. Vaak als ondersteuning van hun Inbound activiteiten. 


Inbound is breed inzetbaar

Ongeveer 75 procent van de ondervraagden noemde Inbound Marketing hun meest favoriete marketingmethode. Een kwart bleef achter Outbound Marketing staan. Deze uitkomst geldt voor alle ondervraagde bedrijven in de B2B, B2C en non profit sector. De Inbound methodiek is in elke bedrijfsstructuur prima inzetbaar.

2349630643_712c43496b

Scherpe content zet je bedrijf - of het nu om B2B, B2C of non profit gaat - op de kaart.

 

Leidinggevenden zien meer in Inbound dan managers
Senior executives zijn meer gecharmeerd van Inbound Marketing dan managers. Het rapport wijst uit dat de oude garde steeds meer vertrouwen in Inbound Marketing krijgt. Terwijl voornamelijk managers Outbound Marketing als de beste manier zien om de ROI terug te verdienen, denken directeuren en andere leidinggevenden daar anders over. Zij zien Inbound Marketing als de betere marketingtechniek. Ongeveer een derde deel van de ondervraagden bestaat uit executives.

Belang van content 
Scherpe content is erg belangrijk om op te vallen. Zo zet je je bedrijf op de kaart en help je mensen bij het maken van hun aankoop. Kennis delen en overtuigingskracht zijn je wapens. Bedrijven beseffen het belang van content, maar gebruiken niet alleen hun eigen mensen daarvoor. Uit het onderzoek blijkt dat veel concerns vaker freelancers en tekstschrijvers in dienst nemen om voor de content te zorgen.  

De volgende keer geef ik handige marketingtips! 

shares

Gerelateerd

Leer hoe succesvolle marketeers trends en ontwikkelingen omzetten in  succes voor hun business  Download het uitgebreide 'State of Inbound Marketing' rapport  Download rapport