Starterskit Inbound Marketing: Ga SMART van start

2 min shares

Goed voorbereid leads genereren

De knoop is doorgehakt: je baas gaat akkoord en je begint vandaag nog met Inbound Marketing! Wat er ook gebeurt: 2016 is nu al memorabel! Je bent enthousiast, maar ook een beetje huiverig. Want hoe begin je? Wat moet je doen en wat zijn de valkuilen van Inbound Marketing? Met de starterskit ga je goed voorbereid aan de slag!

In deze starterskit leer je stapsgewijs hoe je een goede start maakt met Inbound Marketing. Het is belangrijk dat je slim te werk gaat. SMART in het Engels. Niet geheel toevallig is dat ook een afkorting voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Om je doelstellingen te behalen, is het zaak om ze meetbaar te maken. Het gestelde doel moet controleerbaar zijn. En haalbaar.  

 
inbound marketing starterskit
Zijn jouw doelstellingen meetbaar?


Zijn de gestelde doelstellingen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden? Deze formulering is een leidraad. Het einddoel is meer klanten trekken. Over klanten gesproken… Hoe goed ken jij je klant? Wie is hij of zij en wat houdt hem of haar bezig? Inbound Marketing denkt vanuit de ontvanger. Heel leuk en aardig, maar als jij die ontvanger niet kent val je door de mand. Om leads in klanten te veranderen, moet je kennismaken met je doelgroep. Hoe je dat doet? Met buyer persona’s.


Een buyer persona is de weergave van je potentiële klant. Het persona is een afspiegeling van de wensen en behoeftes van je doelgroep. Om hem of haar zo goed mogelijk van dienst te zijn, moet je je in hem of haar verdiepen. Doe onderzoek! Neem interviews af met bestaande klanten en voer enquêtes uit. Uit je research ontstaat uiteindelijk een beeld van je klant. Nu weet je wat er speelt en hoe deze klant zich gedraagt tijdens een kooopproces. Om het je gemakkelijk te maken, is er een buyer persona tool op de markt gebracht. Met een paar klikken, maak je je eigen persona.

Inbound marketing starterskit
 
Ken jij je klant en hoe houd je hem of haar tevreden?


Wat veel organisaties niet weten, is dat er vaak al veel content voorradig is. Tijdens een content audit onderzoek je de aanwezige informatie op bruikbaarheid. Is dat tabelletje nog bruikbaar en wat moet je met dat whitepaper? Wie weet is er meer interessante info aanwezig dan gedacht. Je begint met het in kaart brengen van wat er is. Daarna kijk je of er wat bijzit waarmee je mensen pleziert. Een analyse wijst uit welke content ontbreekt en waar je buyer persona behoefte aan heeft.

Spring op die behoeftes in. Jouw content moet erin bijdragen dat je buyer persona met jou in zee gaat. Trek zijn interesse en houd de aandacht vast. Dat doe je door op maat te schrijven. Loods hem of haar door jouw website heen en laat hem voor jou kiezen. Dring jezelf niet op, maar overtuig je klant.

Ontdek de kracht van Inbound Marketing en check deze handige starterskit! Je gaat stapsgewijs te werk. Je leert hoe je SMART-doelen formuleert, buyer persona's maakt en een goede content audit uitvoert. Start vandaag nog! 


shares

Gerelateerd

Aan de de slag met inbound marketing  Stop met denken, start met doen. Boek je eerste inbound succes met de SMART  doelen, Buyer Persona's en Content Audit templates.  Download de starterskit