Sales succes met social selling

4 min shares

Sociale verkopers aan de top

We hebben weer een buzzwoord om aan ons lijstje toe te voegen en dat is social selling. Maar, zoals mooi verwoord in dit HubSpot blog over social selling: "the burgeoning ideas of today often become the best practices of tomorrow." Daarom: wat is social selling, wat levert social selling je concreet op en vooral, waarom is social selling een rijke aanvulling op je bestaande salestactieken.

De kracht van social selling

Social selling is een populair onderwerp, maar heeft voor velen een eigen betekenis. In plaats van een tactiek op zich kun je social selling het beste zien als het inzetten van je netwerk en B2B social media kanalen om in contact te komen met prospects en belangrijke beslissers en beïnvloeders in een aankoopproces. Het dient dus als versterking van je bestaande sales activiteiten en wordt ook wel vergeleken met lead nurturing.

Wat is social selling niet?

  • Verkopen. Quick wins. Spammen. Cold calls.

Wat is social selling wel?

  • Het beginnen van gesprekken en relaties met prospects.

Social Selling


Forbes publiceerde in januari een artikel 'Why Social Selling Is Not About Selling' en onderscheidt hierbij de vier kernwaarden van social selling.

1) Luisteren
De beste sales professionals praten niet, ze luisteren en observeren. Social selling gaat voor 80% over luisteren naar je prospects. Wat is diens interesse, uitdaging, vraag, gevoel voor humor, pijnpunt? Wie is deze persoon? Hoe beweegt hij of zij zich op social media? Hoe ziet zijn of haar agenda eruit?

2) Eigen karakter
Wat voeg jij toe aan de conversatie? Probeer je op een sluwe manier een deal te sluiten dan zullen anderen hier meteen doorheen prikken. Wees open en oprecht en durf je eigen zienswijze op zaken te laten zien aan de wereld. Dan pas kun je echt de dialoog aangaan met de ander en waarde toevoegen aan het gesprek.

3) Content
De behoefte aan geweldige content blijft alleen maar groeien. Heb je geen marketingafdeling die in originele content voorziet dan kan curated content een oplossing bieden.

4) Netwerk
"It's not about contacts, it's about connections." een belangrijke takeaway uit The Startup of You van Reid Hoffman. Het gaat niet om de grootte van je netwerk, maar om de kwaliteit en de manier waarop je de relatie aangaat met de ander. Besteed je aandacht aan bovenstaande drie punten dan zal je netwerk vanzelf gaan groeien.

En het werkt. Uit dit onderzoek bleek dat 72.6% van verkopers die social media in hun proces opnemen hun collega's voorbijstreven. "Socially savvy sales reps" halen hun quota 23% vaker.

(Beginnen met) social selling

Je kunt social selling op verschillende manieren inzetten. Maar voordat je begint, zorg voor een geoptimaliseerd profiel.


Twitter

Op Twitter betekent dit: een professionele foto en in de bio een link naar het Twitterprofiel en/of LinkedInprofiel en/of website van je bedrijf, hashtags met onderwerpen waar jij in bent gespecialiseerd en/of die je prospects volgen, en idealiter ook versterkt met een leuk of verhelderend inzicht.

Het Twitterprofiel van thought leader Joanne Black is een mooi voorbeeld van een profiel dat is geoptimaliseerd voor social selling.
Social Selling


LinkedIn

Op LinkedIn kun je hetzelfde doen, maar dan uitgebreider. Het LinkedIn account van mevrouw Black is wederom een mooi voorbeeld (goh, zou ze zich specialiseren in social selling?)

Social Selling

Je headline kan behalve je functieomschrijving ook een belofte bevatten.

Social Selling


In de samenvatting kun je in een paar korte paragrafen deze belofte uitschrijven: wat doe je om klanten te helpen, wat is je toegevoegde waarde en waarom zou iemand contact met jou opnemen? (Vergeet dus je contactgegevens niet toe te voegen). 

Social Selling

Versterk je profiel met visuele content.

Social Selling

Voeg 
aanbevelingen van anderen toe aan je profiel.

Social Selling


En wordt lid van groepen waar je prospects zich bevinden.

Social selling draait om betrokkenheid creëren. Het kan klein (volgen op Twitter, favoriten, retweeten) maar ook groter aangepakt worden met het delen van content (zowel je eigen als content van anderen), inhaken op discussies en connecties maken op LinkedIn.

Social Selling

Bekijk ook even dit filmpje van Joanne Black over connecties maken op LinkedIn op een persoonlijke  manier.

 

Bron header: hold all my calls by Matt Reinbold

Houd het simpel

Er zijn geen regels voor social selling. Zoals met zoveel dingen valt of staat succes met het gebruiken van je gezonde verstand. Zoals Einstein zei: “The definition of genius is taking the complex and making it simple.” Zijn we onszelf en blijven we oprecht dan kan iedereen een sociale verkoper worden.


Je prospects bevinden zich online. Jij ook?

Hoe hoog rankt jouw bedrijf op de digitale ladder? Doe de test op www.digitalmaturity.nl en zet met het hele bedrijf (vervolg)stappen in het online landschap:

Digital Maturity Model

shares

Gerelateerd

Exclusieve kennissessie Meer klanten met inbound marketing  Oude Stadsgracht 1, Eindhoven  Meer info & aanmelden Beperkt aantal plaatsen