Realiseer hogere traffic-to-leadconversies met steengoede Call-To-Actions (checklist)

4 min shares

Waar voldoet een goede CTA aan?

Als moderne marketeer bestaan je belangrijkste werkzaamheden waarschijnlijk uit a) het verkrijgen van bezoekers op je website en b) het converteren van deze bezoekers in leads. Wanneer ze zich aan je kenbaar maken met minimaal een naam en een (zakelijk) E-mailadres kun jij ze namelijk met waardevolle content verder helpen in hun aankoopreis en gaan ze hopelijk ook bij je kopen. Nadenken over het plaatsen van goede Call-To-Actions is daarom cruciaal. In dit blog een checklist waarmee jij kunt controleren hoe goed je Call-To-Action's zijn.

Een Call-To-Action (CTA) is een uitnodiging voor de bezoeker op (bijvoorbeeld) je website om tot actie over te gaan. Dit kan in de vorm van een button, maar ook in de vorm van een banner of een aanklikbare link. In de call to action doe je een aanbod aan de lezer; het downloaden van een e-book, het bekijken van een video of het aanschaffen van een product. Het doel is simpel: deze bezoeker converteren in een lead – en uiteindelijk in een klant.


Een goede CTA voldoet aan een aantal voorwaarden. Afstrepen maar!


Ik weet aan welke specifieke buyer persona ik deze CTA richt (en adresseer diens pijnpunten).

– In de call to action staat het oplossen van een specifiek pijnpunt van de buyer persona centraal. Bijvoorbeeld:

Persona: B2B Marketing Manager
Pijnpunt: Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in mijn vakgebied is tijdrovend
Oplossing: Een gratis kennissessie
 


– Ik wacht niet te lang met het aanbieden van mijn call to action op de pagina, maar zorg wel dat de relevantie van de call to action duidelijk is geworden in de content.

– De tekst is gebaseerd op toegevoegde waarde, niet zozeer op functionaliteiten.

- Ik vermijd een button met hierop alleen de tekst: koop nu, klik hier, meld aan, download, lees, omdat dan het voordeel voor de lezer en de context ontbreken.

– Mijn lezer weet precies wat hij of zij kan verwachten na de klik.

– De call to action leidt tot een landingspagina waar de bezoeker het beloofde aanbod kan downloaden. De lezer komt niet voor onaangename verrassingen te staan.

– De tekst in de call to action is helder, duidelijk en beknopt. Ik leid zo min mogelijk af met onnodige tekst.

CTA
Deze call to action op de homepagina van Dropbox Business adresseert een pijnpunt en is duidelijk, helder en beknopt. De witte button springt direct in het oog.

– De call to action geeft de lezer niet het gevoel dat hij of zij blootgesteld wordt aan reclame of SPAM.

– In mijn call to action wordt vermeld dat het aanbod gratis is of dat invullen niet lang duurt. Dit reduceert de redenen voor de lezer om het niet te doen.

– Mijn call to action creëert een gevoel van urgentie (in de vorm van een tijdelijk aanbod of een beperkt aantal exemplaren).

– Het aanbod in de call to action is gelijk aan, of waardevoller dan de drempel die de lezer over moet om te klikken.

– Het design van mijn call to action contrasteert met de rest van de pagina (in kleur en/of in formaat) en valt daarom op.


Schermafbeelding_2015-08-20_om_11.43.36
De achtergrond en button zijn dezelfde kleur. Hierdoor valt de button niet goed op. (Bron)

– Ik gebruik voldoende (wit)ruimte. Het geheel oogt hierdoor rustiger.

– De meest relevante CTA is het grootst weergegeven op de pagina.

Call to action in blog

– Ik bied (bij voorkeur) één, zo relevant mogelijke call to action aan, die de lezer de kans geeft meer de diepte in te gaan op dat blogonderwerp.

– In het blog wordt de call to action niet alleen bovenaan, maar ook onderaan de pagina herhaald of zelfs halverwege de pagina (indien het een lang artikel betreft).

Call to action in E-mail

Schermafbeelding_2015-08-20_om_11.48.22
In deze E-mail is niet goed nagedacht over het aanspreken van één buyer persona (zie de combinatie vaderdag en handtassen), de opmaak is rommelig en er zijn veel te veel CTA's waaruit de ontvanger een keuze moet maken. (Bron)

– In een plain-text E-mail is de call to action onderdeel van de tekst. Dit zorgt voor een betere leesbaarheid.

– Ik wacht niet te lang met 'to the point' komen. Is de call to action onderdeel van de tekst, dan staat mijn call to action bij voorkeur in de eerste alinea.

– Eventueel eindigt de E-mail met dezelfde call to action, bijvoorbeeld in de vorm van een button die in het oog springt. Doel: lezer alsnog over de streep trekken.

– De call-to-action in-text is dik gedrukt en bevat een link, bijvoorbeeld:


Kun je de meeste van bovenstaande punten met 'ja' beantwoorden, dan is jouw call to action geoptimaliseerd voor het downloaden of bekijken van een aantrekkelijk aanbod, en dus op het binnenhalen van meer gekwalificeerde leads. Houd in gedachten dat bij een goede call to action is nagedacht over de doelgroep, tekst, de positie en het design.

Veel plezier met het ontmoeten van je toekomstige klanten!

Call to actions zijn een belangrijk onderdeel van het Inbound Marketing principe, marketing die ervoor zorgt dat je bezoekers jou vinden en hun gegevens achterlaten. Lezen wat Inbound Marketing voor de groei van het aantal leads kan betekenen? Lees de whitepaper:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing
(Bron header)

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper