Overtuig je klant in 10 seconden

3 min shares

Hoe snel overtuig jij jouw potentiële klant?

Gebruikers bekijken vaak webpagina's in 10-20 seconden, maar pagina's met een duidelijke waarde propositie kan de aandacht van mensen voor veel langere tijd houden.

Hoe lang blijven bezoekers op een webpagina?

Het is een eeuwige vraag, maar het antwoord is altijd hetzelfde: Niet erg lang. Het gemiddelde pagina bezoek duurt iets minder dan een minuut.

Als gebruikers snel door webpagina's navigeren, hebben ze alleen tijd om een kwart van de tekst op de pagina's te lezen. Dus, tenzij je content buitengewoon duidelijk en gericht is, zal weinig van wat je zegt aandacht krijgen voor je potentiële klanten.

Echter, terwijl de gebruikers altijd haastig op het web zijn, varieert de tijd die ze besteden aan individuele pagina's bezoeken sterk: soms stuiteren mensen meteen weg, andere keren blijven ze langer hangen dan een minuut. Gebruikers zijn mensen - hun gedrag is zeer variabel en niet volledig door een enkel nummer vastgelegd. Vertrouw dus niet altijd op de gemiddelden.

Onderzoek naar webpagina bezoek

Uit een onderzoek van Microsoft Research, onder ruim 205.000 webpagina's en 10.000 bezoeken, is onderzocht wat het gedrag is van bezoekers. Het resultaat is wiskundig inzicht, geplot in een Weibull verdeling. In de grafiek wordt de kans dat een gebruiker een webpagina zal verlaten getoond in tijd t als ze al zijn gebleven voor t seconden. Zie hieronder het resultaat in de grafiek.

Overtuigen in 10 seconden

De eerste seconden zijn cruciaal

Uit de grafiek blijkt duidelijk dat de eerste 10 seconden van de pagina bezoek van cruciaal belang zijn voor het besluit van de gebruiker om te blijven of vertrekken. De kans op vertrek is zeer hoog tijdens deze eerste paar seconden omdat de gebruikers zeer sceptisch zijn, omdat ze talloze slecht ontworpen webpagina's in het verleden hebben gezien. Mensen weten dat de meeste webpagina's nutteloos zijn, en ze willen voorkomen dat ze meer tijd verspillen dan absoluut noodzakelijk op slechte pagina's.

Als de webpagina deze eerste - zeer belangrijke - 10 seconden overleeft, zullen de gebruikers een beetje rondkijken. Echter, ze verlaten zeer waarschijnlijk de daaropvolgende 20 seconden van hun bezoek. Pas nadat mensen voor meer dan 30 seconden blijven, wordt de curve relatief vlak. Mensen blijven elke seconde verlaten, maar veel langzamer dan in de eerste 30 seconden.

Vertel je waarde propositie binnen 10 seconden

Dus, als je gebruikers kunt overtuigen om een halve minuut te blijven op je pagina, is er een redelijke kans dat ze veel langer blijven - vaak 2 minuten of meer, en dat is een eeuwigheid op het web. Dus, er zijn twee gevallen hier: slechte pagina's, die afgekapt worden in een paar seconden; en goede pagina's, die kunnen worden een paar minuten bekeken. Let op: 'goede' versus 'slechte' is een beslissing die elke individuele gebruiker binnen die eerste paar seconden van aankomst maakt.

De implicaties van het ontwerp en communicatie zijn duidelijk:

Om de aandacht van de gebruiker voor enkele minuten te krijgen te krijgen, moet je de waarde propositie duidelijk binnen 10 seconden communiceren.

De 6 geheimen van het overtuigen

Om je potentiële klant zo snel te kunnen overtuigen met jouw waarde proposities, kun je gebruik maken van de volgende 6 principes van Robert Cialdini. Deze 6 principes worden voornamelijk door de zakelijke wereld (B2B) gebruikt.

1. Wederkerigheid

Als je zelf open staat voor het helpen van anderen, is de ander ook geneigd om jou te helpen. Dit principe kun je ideaal toepassen binnen een landingspagina. Je geeft een e-book, whitepaper of andere waardevolle kennis weg in ruil voor enkele contactgegevens. Voor wat hoort wat.
Lees ook: de complete anatomie van een lead-scorende landing page

2. Sociale bewijskracht

Mensen zullen sneller overtuigd worden als anderen dat ook vinden. Gebruik de sociale bewijskracht in je communicatie voor meer conversie en je zult direct resultaten boeken. Het aantal social media shares draagt uiteraard ook bij aan deze bewijskracht. Maar je kunt het natuurlijk ook in context oplossen. Voorbeeld: "100 mensen gingen je voor".

3. Consistentie

Ga niet direct voor het hoogste resultaat (offerte aanvragen), maar deel het op in stappen. Win het eerste vertrouwen van je potentiële klant met iets kleins en verleid vervolgens in stappen naar het einddoel. Wie A zegt zal ook sneller B zeggen. In de inbound marketing filosofie en HubSpot software kun je gebruik maken van SMART formulieren om aanvullende gegevens te vragen. Zo bouw je langzaam een uitgebreid profiel op en leg je de eerste drempel minder hoog.

4. Sympathie

Vrij logisch, maar zeer belangrijk: Met een positieve houding en het aardig vinden van mensen, wordt je zelf ook aardig gevonden. Bouw sympathie op door mensen te helpen en ze vriendelijk te behandelen. 

5. Autoriteit

Als je autoriteit bent dan wordt je eerder geloofd. "Wanneer een specialist het zegt, dan zal het wel zo zijn". Autoriteit worden is op kennis en op voorkomen gebaseerd. In de B2B marketing wordt gesproken over thought leadership. Laat je inspireren door het artikel "Een voorsprong op de concurrent met thought leadership"

6. Schaarste

Door schaarste te creëren is de vraag of het echt nodig is minder belangrijk. Denk aan de verkoop van de nieuwste iPhone waar iedereen voor in de rij ligt. Gebruik schaarste zinvol om je klant sneller te overtuigen: "Nog 2 plaatsen beschikbaar".

Overtuigen doe je natuurlijk het beste als je scherp hebt wie je ideale klant is (Buyer Persona) is.

Conclusie

Pas de 6 principes van Cialdini toe in je content pagina's en zorg dat je de klant in de eerste 10 seconden overtuigd. Experimenteer met triggerende woordkeuzen en laat vooral je waarde propositie duidelijk naar voren komen, vanuit het perspectief van je ideale klant. Hij moet zo snel mogelijk overtuigd worden, anders is hij weg...

Laat content marketing weer bijdragen aan je doelstellingen

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

Bron header: Giglio

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper