Overtuig je baas van de waarde van inbound marketing in vier stappen

3 min shares

Voor jou zijn de voordelen van inbound marketing overduidelijk: betere online vindbaarheid, meer verkeer naar de website, betere leads en meer klanten. Maar om je baas en de organisatie mee te krijgen is een ander verhaal. Marketing is namelijk geen prioriteit. Men is tevreden met de gang van zaken, dus waarom iets veranderen wat al jaren goed gaat? Bovendien is alles gericht op het boeken van resultaten, liever gisteren dan vandaag.

“Er moet eerst geld verdiend worden”, is een veelgehoorde uitspraak. Men ziet het nut van inbound marketing niet in, omdat het niet direct keiharde euro’s oplevert. Inbound marketing is een proces van de lange adem. Maar hoe doorbreek je in je eentje die status quo en zorg je dat de meerwaarde van inbound marketing — die voor jou volkomen duidelijk is — wél door jouw baas wordt gezien? De volgende vier stappen helpen je om jouw baas te overtuigen:

Stap 1: Bereid je voor en toon bewijs

Het overtuigen van jouw directeur begint allemaal met een goede voorbereiding. Kom niet met een halfslachtig onderzoek op de proppen, maar zorg voor een dermate grondige voorbereiding waardoor jij binnen de organisatie als expert geldt. Zorg dat je resultaten, statistieken en succesverhalen paraat hebt en aan iedereen kunt uitleggen dat het aankoopproces van klanten en prospects tegenwoordig online start. Leg uit wat inbound marketing is en welke voordelen het de organisatie biedt.

Er komt een moment dat je baas er naar vraagt. En als jij kunt niet precies vertellen wat inbound marketing is — en waarom het jouw organisatie met resultaten vooruit helpt  — dan wek je nooit zijn interesse. Kortom, zorg voor aantoonbaar bewijs.

growth.jpg.jpg

Stap 2: Maak het praktisch en gebruik je concurrenten

Met abstracte verhalen en ideeën zul je jouw baas niet snel overtuigen. Je betoog moet praktisch en concreet zijn — en toegespitst op de organisatie en de branche. Laat bijvoorbeeld aan de hand van de Digital Maturity Scan zien hoe digitaal onvolwassen jouw organisatie is en hoe inbound marketing helpt om stappen te zetten in het digitale landschap. 

Een andere efficiënte manier om dit te doen is om te kijken naar de concurrentie. Op deze manier sla je zelfs twee vliegen in één klap.

Je toont je baas welke resultaten er met inbound marketing behaald zijn en hoe concurrenten ermee groeien. Concurrenten die successen zullen je baas zeker wakker schudden! Niemand wil tenslotte business verliezen of voorbijgestreefd worden. Wat zou je baas ervan vinden dat jullie concurrenten online gevonden worden, en de eigen organisatie niet? Het antwoord kun je waarschijnlijk wel raden.

Weet je zeker dat de concurrentie zich ook alleen focust op traditionele marketingactiviteiten? Speel dan in op de kansen die er voor jouw organisatie liggen — namelijk kennisleider in de industrie worden, zodat klanten jou gaan vinden. Welke directeur wil nu niet zijn marktpositie vergroten?

Stap 3: Benoem de voordelen voor sales

Marketing is ten opzichte van sales de underdog. Sales wil namelijk zo snel mogelijk geld binnenhalen, terwijl marketing wil investeren. Waarom zou jouw baas investeren in marketing waarvan het resultaat pas over een jaar zichtbaar is, terwijl sales bij wijze van morgen al nieuwe omzet kan binnenhalen?

Vertel je baas dat juist sales ook veel baat heeft bij een inbound marketingstrategie. Doordat klanten tegenwoordig grotendeels zelf de buyer journey doorlopen is de rol van salesmedewerkers veranderd. Klanten zitten door veranderend koopgedrag niet meer op koude acquisitie te wachten. Relevantie — klanten op het juiste moment met de juiste informatie bereiken — is belangrijker dan ooit tevoren. En dat is juist waar inbound marketing om draait.

Door een inbound marketing strategie wordt verkopen velen malen effectiever. Sales ontvangt door inbound marketing alleen nog leads die koopklaar zijn. Omdat sales op het juiste moment met de juiste prospects contact opneemt betekent dat meer klanten, meer omzet en meer klantbehoud.

16836466131_1b1c9acd8c_k.jpg

Stap 4: Maak de resultaten aantoonbaar

Je zult tijdens het proces op weerstand stuiten. Dat brengt verandering nu eenmaal met zich mee. Om je verhaal te sterken en die weerstand te overwinnen heb je cijfers nodig die het inzichtelijk maken en de resultaten van inbound marketing aantonen. Met name op die vlakken waar jouw baas de grootste bezwaren heeft.

Is jouw baas bijvoorbeeld van mening dat marketing alleen maar geld kost en inbound marketing weer een andere manier is om geld te verspillen? Neem dit bezwaar weg met feiten, cijfers en resultaten.

Vertelt jouw baas dat jullie klanten niet online op zoek gaan naar hun producten en geen blogs lezen? Weerleg ook dat argument en laat zien dat wensen en behoeften van klanten zijn veranderd.

Met een goed verhaal alleen kom je er niet. Je hebt aantoonbare resultaten nodig om je baas uiteindelijk te overtuigen van de meerwaarde van inbound marketing. Lees het succesverhaal van Veco en ontdek hoe zij het aantal gekwalificeerde leads vertienvoudigde met inbound marketing.  

 

Maakbedrijven

shares

Gerelateerd

Vraag een gratis marketingscan aan