Opmerkelijke content in 4 (of 5?) stappen

3 min shares

Stel jouw klant centraal met waardevolle content

De buyer persona en buyer journey zijn een onmisbaar duo bij het creëren van opmerkelijke content die van jouw bezoeker een lead maakt en van deze lead een klant. Hoe breng je jouw opmerkelijke content aan de man? Een stappenplan.

1) Maak een content plan

In deze stap laat je doelstellingen, de buyer persona en de buyer journey samensmelten tot een concreet content plan. Breng structuur aan door een content plan te voorzien van een content kalender. Zo schrijf je niet alleen wanneer het je uitkomt, maar blijf je a) consistent en b) frequent blogartikelen plaatsen; twee randvoorwaarden voor een goed blog. Zonder een plan is het gemakkelijk je uiteindelijke doel uit het oog te verliezen, het content plan gaat je dus ook helpen het doel te visualiseren.

Het content plan begint vorm te krijgen als je de vragen waarom, wat, wanneer en wie kunt beantwoorden: waarom schrijf je het? Wat ga je schrijven? Wanneer schrijf je het? Aan wie schrijf je het?

2) Produceer

In stap 2 ga je de content daadwerkelijk produceren. Hoe bepaal je onderwerpen die van toegevoegde waarde zijn?

  • Doe onderzoek naar zoekwoorden die door jouw buyer persona gebruikt worden,
  • Raadpleeg fora en andere websites in jouw industrie voor inspiratie,
  • Haak in op populair nieuws in de industrie,
  • Neem de FAQ van het salesteam en geef antwoord op de meest gestelde vragen,
  • Adresseer de doelen en uitdagingen van jouw buyer persona.

Ontwikkel een productiestrategie die voor jou werkt. Zorg hierbij voor aanbiedingen die deze content versterken en die passen bij de fase in de buyer journey waar je potentiële klant zich bevindt. 


Tip: focus altijd op de waarde voor de klant. Wat gaat het hem of haar opleveren? Emotie (waarde) spreekt veel meer aan dan ratio (functionaliteit).

3) Deel

Bepaal via welke kanalen je de content gaat distribueren. Om dit te kunnen doen moet je weten waar de potentiële klant zich (online) bevindt in iedere fase van de klantreis. In verschillende fases kunnen andere kanalen het beste werken. Kies jij voor het bekende Twitter, Facebook, LinkedIn en Google+ of bevindt jouw klant zich in een niche?

4) Analyseer

Waarom werkte het (niet)? Onthoud dat het bouwen van een vertrouwensrelatie met de klant tijd kost. Een blog is nooit succesvol vanaf de eerste dag. Echter is het een absolute must dat je vanaf dag één het succes van de content analyseert.

Analyseer je content bijvoorbeeld aan de hand van het aantal:

  • Bezoekers
  • Gegenereerde leads
  • Gedeelde artikelen
  • Inbound links

Herhaal

After this... repeat. Het creëren van goede content is niets meer of minder dan uitproberen, oefenen, aanpassen, bijsturen, bijstellen. Alleen op die manier kom je erachter wat werkt en wat niet. Veel succes bij het ontmoeten van jouw toekomstige klant!

Download de whitepaper over Buyer Persona's en leer hoe je je content succesvol afstemt op je toekomstige klant:

Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas

 

Header image: Smartphones by Esther Vargas

shares

Gerelateerd

Stel jouw klant centraal Met buyer persona's  Inzicht in wensen en behoeften van jouw klant dankzij ijzersterke buyer persona's  Download whitepaper