NL
Contact

Op deze 14 manieren creëer je snel, goede marketing content

Goede content creëren, waarmee je websitebezoekers converteert in gekwalificeerde leads. Het is de droom van iedere marketeer. Maar tijd, tijd, tijd...!! Op deze 14 manieren creëer je snel, zeer degelijke content.

1. Content audit doen: wat is er al? Wat ontbreekt nog?

Een misverstand is dat je met content marketing 'from scratch' moet beginnen. Vaak wordt over het hoofd gezien dat er in de organisatie al hele waardevolle content aanwezig is. Denk aan website content, oude nieuwsbrieven of artikelen, interne documentatie of rapporten en tools die sales met prospects of klanten deelt.

Het is daarom raadzaam altijd te starten met een content audit. De content audit geeft inzicht in:

  • Welke waardevolle content er wel of niet in de organisatie aanwezig is
  • Welke persona's (mensen binnen de decision making unit) je wel of niet aanspreekt
  • In welke fase van de aankoopreis je deze personen aanspreekt (een potentiële klant heeft in verschillende fasen van de buyer journey een andere kennisbehoefte)

Kies een aantal mensen in de organisatie (met name bij sales en support afdelingen) met wie je de content audit doet.
Buyer-Journey.jpg

2. Bestaande content, nieuwe persona

Wellicht ben je al bezig met het opstellen van persona's. Deze persona's zijn vaak onderdeel van een decision making unit, en helpen je te begrijpen voor wie je de content schrijft. 

Tijdens de content audit (punt 1) geef je aan voor wie welke content geschreven is. Specificaties van een technisch product zijn bijvoorbeeld waardevol voor een engineer of inkoper, terwijl case studies of testimonials voor een CEO of manager van waarde kunnen zijn. Kijk eens welke bestaande content je kunt herschrijven voor andere persona's om hen verder te helpen in de aankoopreis.

3. Content creatie, je ontkomt er niet altijd aan

Je zult er waarschijnlijk niet aan ontkomen dat je ook nieuwe content gaat creëren. Maar zelf heb je maar beperkt de tijd, en het is niet altijd gemakkelijk om andere mensen in de organisatie de pen op te laten pakken. Hiervoor is er draagvlak en vertrouwen nodig van je collega's dat content marketing daadwerkelijk zorgt voor meer traffic, meer leads en (uiteindelijk zelfs) meer klanten. 

Een manier om toch redelijk 'snel' content te creëren is een specialist te interviewen. Dit kan een sales collega zijn of een thought leader uit je industrie. Je verzamelt snel de benodigde informatie en je hoeft er alleen nog maar een goed lopend verhaal van te maken.

4. Hergebruik populaire content

Welke website pagina, blog, artikel of rapport werd goed ontvangen in het verleden of trekt nu nog steeds lezers? Je zou wel eens op een goudmijn kunnen zitten!

Duik eens in deze publiekstrekkers en analyseer waarom juist dit stuk content zo goed (heeft ge)werkt. Je kunt de content opnieuw delen via social media, het rapport nog eens aanbieden via een gerichte E-mail campagne of het blog actualiseren en opnieuw publiceren. Een echte quick win!

5. It's all about the rank: herschrijven voor Google

Soms heb je mooie artikelen of pagina's op je site staan, maar ontbreekt het nèt nog even aan die cruciale SEO-puntjes die ervoor zorgen dat de pagina hoger gaat ranken in Google.

Wil je met een aantal belangrijke, reeds bestaande pagina's op Google gevonden worden? Selecteer een behapbaar aantal pagina's en kijk er eens met een kritische SEO bril naar. Wie weet kun je met weinig 'effort' toch grote resultaten behalen.

6. Video is King: vertel het in een webinar

Goed scorende blogs, rapporten, sales-pitches of kennissessies zijn het waard om met een groter publiek gedeeld te worden! Bekijk eens of je een specialist in de organisatie bereid vindt om dit ook eens voor de camera te vertellen.

Wanneer het webinar toegankelijk gemaakt wordt door de kijker te vragen wat simpele gegevens achter te laten, werk je tegelijkertijd aan het scoren van meer waardevolle leads.

cartoon-not-moving-quickly.jpg

7. Van meerdere blogposts/artikelen een rapport/E-book/whitepaper maken, en...

Over leads gesproken: je doel is uiteindelijk om van websitebezoekers gekwalificeerde leads te maken. Whitepapers en E-books zijn uitstekende 'ruilmiddelen' om wat gegevens op te vragen over de bezoeker op de site. Waardevolle klantkennis in ruil voor gegevens!

Vaak denk je bij een whitepaper aan een 30 pagina tellend rapport en vele uren werk, maar niets is minder waar. Het gaat ten slotte om kwaliteit en niet om kwantiteit. Kijk eens of je waardevolle, bestaande content (zie punt 4) - die dezelfde persona aanspreken - aan elkaar kunt knopen tot een mooi document. 

8. ... van een rapport/E-book/whitepaper meerdere blogposts maken

Andersom geldt natuurlijk precies hetzelfde! Soms heb je een heel mooi rapport of E-book, maar ontbreekt het je aan blogposts. De hoofdstukken van het rapport kunnen prima blogposts vormen. Deze kunnen als doel hebben het document in kwestie onder de aandacht te brengen.

9. Cureren van bestaande content

Zeker wanneer je net begint met content creatie is het niet altijd even gemakkelijk om zelf de pen op te pakken. Raak vertrouwd met schrijven door goede, bestaande content te cureren. Wanneer je de bestaande bron grotendeels overneemt doe je er goed aan de originele bron netjes te vermelden. Frankwatching schreef een goed blog over de do's en don'ts van content curatie.

10. FAQ - geef antwoord op de meest prangende vragen

Welke vragen worden iedere dag aan je collega's op de service/support of salesafdeling gesteld? Dit zijn de vragen waar prospects en klanten online geen antwoord op kunnen vinden. Haal samen met diezelfde collega's het beste antwoord op en maak ze tot een FAQ of reeks blogposts.

140406c.mobileapp.jpg

12. Slideshow omkatten tot infographic

Maken je sales collega's tijdens hun salespitches en klantafspraken gebruik van interessante slideshows of powerpoint presentaties? Vaak zit hier hele mooie visuele content tussen die je als infographic kunt herverpakken. Infographics zijn een waardevolle vorm van content omdat je de inhoud kunt scannen, en de lezer informatie snel tot zich kan nemen.

13. Feiten en cijfers delen als social media posts

Dat ene klanttevredenheidsonderzoek of die interessante benchmark is een oneindige bron van goede social media posts. Trek de aandacht van je prospects door de meest aansprekende feiten en cijfers te delen in een reeks social media posts.

Denk goed na wat er 'achter de klik' op de lezer staat te wachten: een social media bericht is nooit een doel an sich.

14. Een externe partij inschakelen: strategische partner of extra handjes?

Je hebt een drukke baan. Ook al zie je het belang van content marketing in, je kunt simpelweg niet de tijd vinden om waardevolle content te creëren of hergebruiken. In dit geval doe je er goed aan een aantal partijen onder de loep te nemen die je hierbij kunnen helpen.

Voordat je lukraak marketingbureaus of tekstschrijvers in de omgeving gaat aanschrijven doe je er goed aan eerst aandacht te besteden aan de doelen die je wil behalen. In hoeverre moet marketing bijdragen aan de groei van de organisatie?

Wil je alleen 'extra handjes' of zoek je een partij die op een strategisch niveau meedenkt over je digitale marketing (en sales)?

Content marketing is ten slotte méér dan het schrijven van een aardig artikeltje. Het complete geheel moet consistent gaan bijdragen aan meer traffic, leads en klanten.

Wanneer je kiest voor dat laatste, kunnen wij je helpen. Neem bijvoorbeeld eens contact op met Thijs van Rosmalen (thijs@webs.nl), onze inbound marketing specialist. Of blok een moment in zijn agenda. Thijs helpt je graag met het onder de loep nemen van je huidige marketing activiteiten en het stellen van strategische doelen. Dat levert je méér dan alleen leuke blogposts op...

Veel succes bij het maken van degelijke content!

blog-article-whitepaper__placeholder
Free 20-page guide

How to reach and guide your prospect

Talk to our specialists
Picture of Kelly Antonis
Kelly Antonis

Inbound Content Marketeer