Online marketingcampagnes zijn dood. Leve contextual marketing!

2 min shares

Hoe je de moderne klant aanspreekt

Online marketingcampagnes werken niet meer en roepen veel irritatie op, blijkt uit onderzoeksrapport ‘The Power Of Customer Context’. De studie - uitgevoerd door Carlton Doty en Rusty Warner van Forrester Research - stelt dat 62 procent van de Amerikanen er alles aan doet om online advertenties te ontwijken. Interactie is belangrijk voor klanten, want ze willen gehoord en niet gestoord worden. Marketing met context is de toekomst. Enter contextual marketing!


Contextual marketing brengt de juiste content op het juiste moment en de juiste tijd over naar de juiste mensen. Als marketeer weet je zonder context weinig over de behoeftes van je klant. Voorbeeld: iemand tikt het woord ‘bank’ in op Google. Zoekt hij of zij financieel advies of een meubelstuk? Dat soort informatie is onmisbaar als je een e-mail opstelt of een advertentie op de gebruiker afstuurt. Je wilt de juiste personen bereiken en op hun behoeftes inspelen. 

contextual marketing inbound marketing

Stuur je klant geen spam, maar geef hem of haar informatie waar hij naar zoekt.

 

Online marketingcampagnes zijn zendergericht en denken niet vanuit de klant. Dat vinden mensen irritant, omdat zij niet op ongevraagde reclames zitten te wachten. De traditionele online marketingcampagne bestaat uit drie stappen:

 

  • Maken van een online advertentie,
  • Keuze voor een pasend kanaal om de ad te plaatsten,
  • Betaalregeling


Contextual marketing is ontvangergericht en denkt vanuit de klant. Deze stappen volgt men:

  • Maken van een online advertentie,
  • De ad is zichtbaar op de kanalen die de bezoeker aanklikt,
  • Betaalregeling.


Door de tweede stap - het kiezen van een passend kanaal weg te halen - onderscheidt 
contextual marketing zich van de ongewenste online marketingcampagne. In plaats van een enkel kanaal is de advertentie op verschillende websites te zien. Een ander verschil is dat de advertenties zijn toegespitst op de zoekopdrachten van de bezoeker. 

 

"Adverteren is dankzij contextual marketing dynamisch en past zich aan de gebruiker aan"

 

Adverteren is dankzij contextual marketing dynamisch en past zich aan de gebruiker en zijn zoektermen aan. Voorbeeld: iemand zoekt naar energiezuinige auto’s en krijgt later als hij naar zijn favoriete nieuwswebsite surft op basis van zijn zoektermen reclame van hybride wagens te zien. Omdat de gebruiker al naar dergelijke auto’s zocht, is de kans groot dat hij op zo’n afbeelding klikt. Je valt de bezoeker niet lastig met ongewenste reclame, maar denkt juist met hem mee.


Een advertentie met context past zich aan de gebruiker aan. Het doel is om producten en diensten onder de aandacht van bezoekers te brengen waar ze al naar zochten. In plaats van ongewenste post, stuur je ze de gevraagde informatie.  


 

contextual marketing inbound marketing

Met content zonder context sla je de plank mis.

 

Contextual marketing helpt je gerichter helpen. Deze marketingmethode sluit perfect aan bij inbound marketing dat ook de ontvanger - en niet de afzender - centraal stelt. Door sterke, informatieve content te bieden waar de bezoeker wat aan heeft, help je hem verder. 

Met inbound marketing weet je wat de problemen en pijnpunten van je potentiële klant zijn en met welke zaken hij bezig is. Als je het goed doet, gebruikt hij of zij jouw content als informatiebron. Aan het eind van je blog plaats je een Call-To-Action knop. Door de bezoeker verdiepende informatie te bieden in ruil voor zijn adresgegevens, krijg je meer inzicht in je potentiële klant. Je ontdekt wat hem drijft en wat hij zoekt.

 

"Zonder context weet je weinig over de behoeftes van je klant"


Deze interacties zijn een waardevolle informatiebron, waarmee je steeds beter en gerichter op de klantbehoefte inspeelt. Marketeers moeten weten wanneer ze het beste mensen kunnen benaderen. De klant bepaalt het tempo. Je volgt de buyer journey - de klantreis - op de voet en weet in welke fase hij is. Is hij klaar om te kopen of oriënteert hij zich nog? Volgens Doty en Warner zijn deze interacties niet de vervanging van marketingcampagnes. Ze zijn de smeerolie van op data gebaseerde marketingcommunicatie.

Meer weten over de klant centraal stellen en context aanbrengen in je content? Download dan de whitepaper over Inbound Marketing, marketing waar je klanten blij van worden:

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

De traditionele marketing campagne werkt niet meer  Laat marketing weer bijdragen aan de groei van je business  Beter zaken doen  met Inbound Marketing  Download whitepaper