Online B2B marketing, daar zetten we een stagiaire op

2 min shares

De online marketing-handschoen moet opgepakt worden. Niet door een stagiaire, maar door de directie.

In 2008 werkte ik als senior adviseur bij een groot organisatieadviesbureau. Ik was daar als een van de weinigen bezig met het toen nog opkomende social media, wat een onderdeel was van de toen in zwang zijnde bredere term ‘web 2.0’. In tal van sessies hebben we intern met elkaar gesproken en gezocht naar een antwoord op de vraag: “wat kunnen wij doen met social media?” Dit voor zowel interne als externe doeleinden, want we werkten tenslotte voor een commerciële organisatie waar uurtje factuurtje je bestaansrecht verzekerde.

Waar kan ik web 2.0 downloaden?”

Maar zoals zo vaak het geval is met opkomende technologie, zag men ook hier onvoldoende in wat de potentie was (en is) van social media. Wij waren nog niet in staat een sluitende business case te presenteren. Er was ook vooral veel onbekendheid, zo illustreert het volgende voorbeeld. Iemand uit de zaal vroeg aan het einde van een sessie: Waar kan ik web 2.0 downloaden?” 

398768220_51cc721ea7

 

Ook na een sessie op het hoogste management niveau van dat bureau werd social media afgedaan als een hype. Het was alleen iets voor jongeren, wellicht een leuk onderwerp voor een stagiaire of trainee. Daar sta je dan... met je vooruitziende blik. Voor mijn eigen gelijk is het leuk om te zien hoe belangrijk social media is geworden, maar daar kocht ik toen niets voor. Ik heb mijzelf voorgenomen dat ik dat dit keer anders ga doen, want ik zie nog steeds dat er een wereld te winnen valt op het gebied van online marketing, zeker in de wereld van High Tech en industrie.

Positie marketing in de B2B

In de B2B heeft marketing niet de positie die ze inmiddels wel in de B2C heeft. Dat is vervelend, want daardoor wordt marketing in de B2B vaak gezien als kostenpost, als noodzakelijk kwaad en vooral als operationele bezigheid. En dat maakt dat de stagiaire in beeld komt. Nu is er natuurlijk niets mis met stagiaires, maar wel met bedrijven die hun marketing niet op het juiste tactische en strategische niveau oppakken en vormgeven. Jan Willem Alphenaar heeft dat al eens treffend beschreven op Marketing Facts. Eigenlijk is het de reinste kapitaal vernietiging, want juist in de B2B sector kun je het eigen bedrijf als geen ander onderscheiden door een goede online marketing strategie die meetbaar gaat bijdragen aan je (export)resultaat. Het zogenaamde first mover voordeel is daar nog te behalen want de helft van de Nederlandse B2B bedrijven liggen nog te slapen.

Online moet op agenda CEO

Om de Nederlandse industrie (die voor 70% bestaat uit het MKB) succesvol te laten blijven is het belangrijk dat die online marketing-handschoen nu opgepakt gaat worden. Niet door een stagiaire, maar door de directie. En als de directie niet op de hoogte is van de toegevoegde waarde, dan is het zaak eerst intern draagvlak te creëren. Er zijn tal van prachtige voorbeelden van buitenlandse B2B bedrijven die al laten zien hoe het moet. Wil je die voorbeelden gepresenteerd krijgen dan nodig ik je van harte uit om naar onze volgende kennissessie te komen. Gegarandeerd dat je hierna anders gaat nadenken over online marketing, en die marketing-handschoen direct oppakt.​

 

 

shares

Gerelateerd

Jij bent klaar voor inbound marketing. Is je organisatie dat ook?  Zet uitdagingen om in kansen voor je business  Maak een afspraak