Nederlandse maakbedrijven (moeten) digitaliseren, digitaliseert de marketingafdeling mee?

2 min shares

Om nationaal en internationaal te kunnen concurreren moet Nederlandse maakbedrijven alle pijlen richten op digitalisering zegt de ondernemersorganisatie voor technologische bedrijven, FME. En dat vereist niet alleen nieuwe technologieën, maar ook (en vooral) een nieuwe manier van denken en (samen)werken. En dat geldt niet alleen voor bijvoorbeeld het management, de directie en R&D, maar ook voor marketeers in de maakindustrie. 

Wat betekent de digitale transformatie voor marketeers van maakbedrijven?

Veel maakbedrijven hikken tegen de digitale transformatie aan. Ontstaan en gegroeid in een analoge wereld, hebben ze de afgelopen jaren nieuwe technologieën toegevoegd aan hun traditionele werkwijze. Het moment waarop deze technologieën geen rendement meer opleveren en digitalisering onontkoombaar is, komt steeds dichterbij. Daadwerkelijke groei vraagt om innovaties en een nieuw businessmodel.

Maar wat betekent deze digitale transformatie voor jou als marketeer? Vraagt dat ook om een andere manier van denken en werken? 

Bekende marketingmethoden — vakbeurzen, cold calling en face-to-face contact — zijn vandaag de dag nog steeds relevant zijn. Maar de laatste jaren is er iets wezenlijks verandert: onze toegang tot informatie. En daar dien je als marketeer op in te spelen om groei van je business te realiseren.

Leer hoe je als marketing en sales professional de next step in jouw industrie zet en je business laat groeien. Download het whitepaper 'Digitale Marketing in de Maakindustrie'. 

Klanten gaan zelf op zoek naar informatie

Door de onbeperkte toegang tot het internet en daarmee informatie gaan prospects en klanten zelf op zoek naar oplossingen voor problemen die zij in hun business ervaren. Ze zijn niet langer afhankelijk van vaktijdschriften, brochures of een telefoontje van iemand van sales.

En mocht je denken: ‘maar dat is niet hoe onze klanten op zoek gaan naar een product of dienst’, onderzoek wijst iets anders uit. 94% van de B2B kopers gaat online op onderzoek uit voordat ze een product aanschaffen of een leverancier kiezen. En nog specifieker: 90% van de kopers in de productiesector gebruikt internet als belangrijkste bron van informatie.

Om genoeg gekwalificeerde leads te kunnen blijven overdragen aan sales is het van belang dat ook de marketingactiviteiten digitaliseren zodat ze aansluiten bij de manier waarop klanten op zoek gaan naar informatie.

Je wilt namelijk uiteindelijk op de shortlist van klanten komen en online vindbaarheid is tegenwoordig een belangrijk onderdeel om dat te bereiken. Kunnen prospects en klanten je online niet vinden? Dan is de kans groot dat je jouw plek op de shortlist vergeeft aan een concurrent die wel waarde weet toe te voegen in hun online zoektocht. 

search-marketing.jpg

Van het product naar de klant centraal

Als marketeer sta je dus voor de uitdaging om klanten ook online te boeien en te binden. Een product-centrische benadering waarbij we bedenken wat goed is voor de klant en redeneren vanuit onszelf is niet langer de manier om dat te realiseren.

Zoals gezegd gaat de klant zelf op zoek naar informatie wanneer hij of zij een probleem ervaart of een oplossing nodig heeft en kan dat doen op een tijdstip dat hem of haar schikt. Als marketeer moet je continu op zoek naar wat de klant waardeert als toegevoegde waarde. Een prospect is juist op zoek naar informatie die hem of haar helpt bij het oplossen van een probleem of uitdaging. En niet zozeer productinformatie. 

In het huidige digitale tijdperk vragen ook de marketingactiviteiten om een digitale transformatie om gekwalificeerde leads te kunnen blijven overdragen aan sales. Maar waar begin je? In het whitepaper 'Digitale Marketing in de Maakindustrie' geven we handvatten die je helpen om ook binnen de marketingafdeling de digitale transformatie gestalte te geven.  Zodat de business blijft groeien. 

Maakbedrijven Nederland

shares

Gerelateerd

Vraag een gratis marketingscan aan