Meer conversie met een steengoede landingspagina

3 min shares

Verander je bezoekers in kwalitatieve leads met een goede landingspagina

Een goede website en een goed blog vol waardevolle content gaan op den duur meer kwalitatieve bezoekers opleveren. Maar wanneer de bezoekers je site verlaten zonder actie te hebben ondernomen, zou het kunnen dat je ze voorgoed verloren bent. Uiteindelijk moet een percentage van de bezoekers converteren naar leads. Zodra bekend is wie de persoon is achter deze 'lead', kun jij vervolgens je content en aanbod aanpassen op de exacte fase in het aankoopproces waarin de potentiële klant zich bevindt. Een landingspagina is essentieel onderdeel van dit conversieproces.


De landingspagina is letterlijk: de pagina waar een bezoeker op 'landt' na op jouw call to action te hebben geklikt. In die call to action deed je een specifiek aanbod aan de lezer, bijvoorbeeld een gratis e-book of whitepaper. Het doel van de landingspagina is een bezoeker in een lead te veranderen; op de pagina verzamel je gegevens van deze persoon in ruil voor hetgeen jij hebt aangeboden. Dit kunnen hele algemene gegevens zijn zoals naam, bedrijf en e-mailadres maar ook specifieke: functie, bedrijfsgrootte, aantal medewerkers... 


Een goede landingspagina voldoet aan een aantal voorwaarden. Afstrepen maar!


– Ik weet aan welke specifieke buyer persona ik deze landingspagina richt (en adresseer diens pijnpunten).

– Ik richt mij specifiek op een bepaalde fase in de buyer journey waarin mijn buyer persona zich bevindt.

– Mijn landingspagina heeft één primair doel (dat voor de lezer gemakkelijk uit de tekst op te maken is).

– De landingspagina leidt tot de daadwerkelijke pagina waar ik in de call to action voor heb ingericht. De lezer komt niet voor onaangename verrassingen te staan.

– De landingspagina is voorzien van een goed design, passend bij mijn huisstijl.

– Op mijn landingspagina staat het oplossen van een specifiek pijnpunt van de klant centraal (bijvoorbeeld: pijnpunt Kennis, oplossing: E-book).

– De landingspagina heeft een duidelijke, wervende titel.

– Op mijn landingspagina kan de lezer zich nogmaals verdiepen in het precieze aanbod door middel van een korte tekst.

– De woorden in deze tekst matchen met de woorden die in de call to action zijn gebruikt.

– Deze tekst is helder en beknopt, in het beste geval zijn punten gescheiden met bullet points.

Schermafbeelding_2015-04-08_om_09.53.02
Bron afbeelding: DSC03093 by littlemoresunshine

– De tekst is gebaseerd op toegevoegde waarde, niet zozeer op functionaliteiten.

– Mijn landingspagina is voorzien van een contactformulier, duidelijk op de pagina zichtbaar.

– De vragen die ik stel in het contactformulier staan in verhouding tot het specifieke aanbod: basisinformatie tegenover weinig contactgegevens en specifieke, diepgaande informatie tegenover meer contactgegevens.

– Op mijn landingspagina wordt de bezoeker niet afgeleid door andere links of knoppen die de lezer weg-navigeren van de pagina.

– Mijn landingspagina bevat (indien relevant) een afbeelding van het aanbod, een gif of een korte video.


– Mijn landingspagina is mobielvriendelijk (tevens belangrijk voor de nieuwste Google update)

– Na het invullen van de contactgegevens komt de lezer op een bedankpagina waar hij of zij mijn aanbod kan downloaden.

– Mijn landingspagina's zijn getest en geanalyseerd en waar mogelijk zijn verbeteringen aangebracht.

Verder kun je, indien beschikbaar verschillende extra's toevoegen om je landingspagina tot een waar succes te maken:


– Mijn landingspagina bevat een 'slim formulier'. Indien de bezoeker al een lead is, hoeft die persoon niet nogmaals zijn basisinformatie in te vullen maar kan hij of zij aanvullende informatie over zichzelf geven. De naam wordt automatisch ingevuld.

– Mijn landingspagina bevat buttons die de lezer uitnodigen op social media te delen dat ze jouw specifieke aanbod hebben gedownload.

– Op de pagina zijn testimonials te lezen van klanten die tevreden waren met het aanbod.

– Mijn pagina bevat een overzicht van prijzen en oorkondes die mijn bedrijf heeft behaald in de industrie.

Kun je de meeste van bovenstaande punten met 'ja' beantwoorden, dan is jouw landingspagina volledig geoptimaliseerd voor het binnenhalen van meer conversie. Je zou bijna content gaan creëren voor de landingspagina, in plaats van andersom...

 

Maak je landingspagina voor je buyer persona

 

Zoals gezegd is je landingspagina onder andere ingericht op de pijnpunten van je persona. Werk je nog niet met persona's? Ga dan aan de slag met de buyer persona tool.

 

Of download het whitepaper:

 

Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas


Bron header: skydiving by Joshua M

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper