Meer bezoekers op je website met een zakelijk blog

7 min shares

In 9 stappen meer verkeer op je site

De laatste jaren hebben we een ware revolutie in bloggen gezien. Ook zakelijk zien steeds meer bedrijven het nut van content marketing in als aanvulling op de marketingactiviteiten. Een goed B2B blog helpt je jouw zakelijke doelgroep heel persoonlijk aan te spreken en zorgt voor meer bezoekers op je website. Maar hoe meer mensen bloggen, hoe hoger de kwaliteit van het blog moet zijn om op te vallen. Voordat je kunt gaan nadenken over call to actions en landingspagina's is het daarom raadzaam eerst een blog strategie op papier te zetten.


Een goed B2B blog, ondersteund door een strategie waarover is nagedacht maakt het verschil tussen een extra taak in de marketingportefeuille of een middel om te bouwen aan thought leadership. In dit blog doorloop ik daarom een stappenplan om een succesvolle B2B blog strategie op te zetten voor je bedrijf. Zo krijg je niet alleen meer bezoekers op je website, maar trek je de juiste bezoekers aan.

Dit blog is sterk gebaseerd op dit artikel, verschenen op het HubSpot marketing blog.

Strategie blog 1. Doel


Vraag:
waarom bestaat je blog?
Documenteer: een verklaring die het doel van je marketing blog omschrijft.

Voordat je gaat werken aan een strategie voor je blog dien je de onderliggende toegevoegde waarde helder op papier te hebben. Neem de tijd om de volgende vragen te stellen:

  • Wat is de toegevoegde waarde van mijn bedrijf?
  • Welk verhaal ondersteunt deze toegevoegde waarde?
  • Met wie deel je de passie binnen de organisatie om dit uit te dragen?
  • Welk doel streef ik na en hoe kan het blog hier aan bijdragen?

Kun je de antwoorden op deze vragen tot een helder statement vormen, dan heb je een gedegen vertrekpunt voor je toekomstige blog- (en marketing)keuzes. 

Persona 2. Persona's


Vraag:
wie zijn je ideale klanten?
Documenteer: een gedetailleerde omschrijving van je ideale klant(en).

Natuurlijk zet je je marketing blog in om meer bezoekers naar je website te leiden en dus meer leads te genereren. Maar wie zijn die bezoekers? Wanneer je jouw buyer persona's kent, kun je blogs gaan schrijven met relevante onderwerpen die tevens de juiste zoekwoorden bevatten. (Wil je direct beginnen met buyer persona's, download dan de gratis whitepaper: jouw klant centraal met buyer persona's).

De volgende stap is het onderzoeken van het gedrag van je ideale klant(en), zodat je je blog content kunt aanpassen op het adresseren van diens uitdagingen en interesses. Onderzoek doen naar je doelgroep hoeft niet duur te zijn:

  • Observeer - en neem deel aan - discussies op relevante sociale platformen en fora
  • Onderzoek tools die in je niche worden gecreëerd en hoe populair ze waren onder klanten op social media (bijvoorbeeld met BuzzSumo en Topsy).
  • Lees reacties op andere B2B blogs die interessant zijn voor je klanten. Welk soort content zet hen aan tot actie?

b2b marketinb blog 3. Concurrent


Vraag:
welke concurrenten hebben blogs?
Documenteer: een lijst van 5 tot 10 van je grootste concurrenten die bloggen.

De klant gaat tegenwoordig online op zoek naar informatie over bepaalde producten of diensten. Welke uitdagingen (pijnpunten) zij in dit aankoopproces hebben, is in stap 2 in kaart gebracht. Nu kun je je gaan onderscheiden.

Omdat een aankoopproces niet lineair is, is het zeer aannemelijk dat jouw prospects op enig moment ook met content van de concurrent in aanraking komen. Om te kunnen anticiperen dien je inzichtelijk te maken waar je belangrijkste concurrenten over bloggen, op welke zoekwoorden zij hoog scoren in zoekmachines en vooral: welke belofte zij de klant doen (zie punt 1). Pas je content hier op aan (en stel je toegevoegde waarde altijd voorop).

marketing blog 4. Zoekwoord


Vraag:
op welk(e) zoekwoord(en) wil jij gaan scoren?
Documenteer: een lijst van 5 tot 10 zoekwoord(groep)en waar jij op wil gaan scoren in de zoekmachines.

Zoekwoorden geven zoekmachines de mogelijkheid te bepalen waar je content over gaat. Wanneer je toekomstige klant een specifiek zoekwoord in Google ingeeft wil je dat diegene je blog gemakkelijk kan vinden. Onderzoek welke zoekwoorden dit zijn en verwerk deze in je content. Houd er rekening mee dat prospects in iedere fase van de buyer journey andere vragen hebben, en dus andere zoekwoorden invoeren.

Lees ook:

B2B blog 5. Distributie


Vraag:
waar distribueer je je blog content?
Documenteer:
een lijst van platforms waar je je blog content zal gaan distribueren.

"I hit 'publish' for the first time, and everyone just showed up - said no blogger ever." een passende uitspraak van Rand Fishkin, oprichter van Moz en het zeer succesvolle Moz blog.

Het schrijven van kwalitatief goede content is een essentiële start voor een succesvol B2B blog, maar het moeilijke deel zit 'm in het aan de man brengen van deze content. Om dat goed te doen zul je verschillende soorten content moeten aanbieden. Tip: laat de keuze over aan degene die de content consumeert.

  • Blogs (denk behalve je eigen blog ook aan gastblogs, inclusief links naar je eigen site)
  • Email (knip je artikelen in stukjes en mail ze aan relaties. Mét aanbod/voordeel voor de ontvanger)
  • Social media (interessante feiten, cijfers, quotes, afbeeldingen uit je blog, inclusief link naar blog)
  • Presentatie (maak van je blog een handige presentatie. = meer afbeeldingen, minder tekst!)
  • Maak een infographic (bijvoorbeeld met Powerpoint)

B2B blog 6. Promotie


Vraag:
hoe ga je je B2B blog promoten?
Documenteer:
een lijst van promotietactieken + potentiële invloedrijke personen uit je netwerk

Je wil dat je blog ontdekt, gelezen en bij voorkeur ook gedeeld wordt. Dat begint bij zoekmachine optimalisatie (SEO). Maar je kunt natuurlijk zelf ook een handje helpen.

Deel je blog zelf en zorg dat de interne organisatie enthousiast is over de mogelijkheden van social media (zodat zij zelf ook content gaan delen). De grootste tip die ik hierin kan geven is: bewijs dat het werkt en geef de 'early adopters' een duwtje in de goede richting - dan volgt de 'late majority' vanzelf. Er zullen altijd 'laggards' zijn die social media niet omarmen, accepteer dit en probeer niets te forceren.

En ten slotte: bouw een netwerk van invloedrijke personen om je heen die bereid zijn je content te delen.

marketing blog 7. Team


Vraag:
wie gaat het blog beheren? 
Documenteer: 
wie is verantwoordelijk voor welk aspect van het blog.

Bepaal wie de strategie gaat uitrollen en maak hen verantwoordelijk (afhankelijk van de grootte van je marketing afdeling). 

  • Onderzoeken van relevante zoekwoorden
  • Onderzoeken van nuttige feiten, cijfers, voorbeelden
  • Het daadwerkelijk schrijven van de artikelen
  • Het herzien, aanpassen en bijschaven van de content
  • Beheren/bewaken van de strategie en contentkalender
  • De vormgeving (afbeeldingen, infographics, grafieken)
  • De verspreiding/promotie

meer bezoekers website 8. Kalender


Vraag:
hoeveel blog posts kun je opleveren per week of per maand?
Documenteer: een content kalender die precies weergeeft hoe vaak en wanneer je gaat publiceren.

Bij een B2B blog draait het om frequentie en consistentie. Plaats op gezette dagen (en misschien zelfs gezette tijden) je blogartikelen, zodat je aan het verwachtingspatroon van lezers voldoet. De content kalender moet in lijn staan met je hele content strategie.

B2B blog 9. Meten


Vraag:
wat wil je meten?
Documenteer: wanneer het marketing blog voor jouw organisatie succesvol is (over een periode van bijvoorbeeld 60 dagen). 

De laatste stap is het meten van succes. Het succes van het blog kan worden bepaald aan de hand van: verkeer op je website, click-through-rate (CTR), likes, re-tweets, volgers, backlinks, inschrijvingen voor de nieuwsbrief, leads...

Stel altijd eerst doelen en bepaal daarna of hetgeen je meet bijdraagt aan het 'meten' van succes. Meet dus alléén, als je de cijfers ook daadwerkelijk kunt herleiden tot een waardevolle uitkomst.

  • Draagt dit doel bij aan een overkoepelend strategisch doel? 
  • Staat dit doel in lijn met andere initiatieven binnen de organisatie?
  • Zo ja, welke cijfers vertalen dit doel naar concrete en meetbare gegevens? 

Ten slotte

Een B2B blog beginnen is de perfecte manier om je toekomstige klanten zeer persoonlijk aan te spreken en zo meer bezoekers op je website te krijgen.

Door content te creëren waarmee je problemen van je buyer persona's oplost bouw je aan vertrouwen en gezag in je industrie. Begin altijd met het waarom (waarom bestaat je blog?) en rol langzaam maar zeker alle 9 elementen voor een succesvolle blogstrategie uit die jou meer bezoekers op je website, meer kwalitatieve leads en dus meer klanten gaat opleveren. Veel blogplezier!


Bloggen = inbound marketing...

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

Bron afbeeldingen: pixabay

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper