May the Force of Inbound Marketing be with you!

2 min shares

Word de ster van jouw stelsel!

Momenteel is zowat de hele wereld in de ban van Star Wars. Begrijpelijk, want de strijd tussen goed en kwaad verveelt nooit. In dat sterrenstelsel lang, lang geleden draait het om 'The Force'. Een oerkracht waar zowel de helden als de schurken op azen. Door die kracht op een goede manier te gebruiken, boek je de overwinning. Je kunt Inbound Marketing als 'The Force' van B2B beschouwen. Door slim gebruik te maken van de mogelijkheden, versla je de concurrentie en heers je binnen no time over het melkwegstelsel (of tenminste in jouw branche). Krijg grip op The Force!

Inbound marketing

"Krijg grip op The Force"


Hubspot is de bedenker van de term inbound marketing. Het Amerikaanse bedrijf ontwikkelde deze frisse visie op marketing & sales. Deze moderne aanpak focust zich op de werking van marketing. Het doel is om van je bezoekers klanten te maken. Tevreden relaties maken jouw merk nog groter dankzij mond-tot-mondreclame. Een klant verandert dan in een ambassadeur. Klinkt gemakkelijker gezegd dan gedaan, want er komt heel wat kijken voordat een lead een customer wordt. Door een buyers persona - een fictieve doelgroep - te ontwikkelen, speel je in op de behoeftes van je (potentiële) klanten. Als je weet wat je klant wil, dan ben je al een heel eind op de goede weg. Maar hoe doe je dat dan? Hoe begin je? 


Inbound marketingInbound Marketing is geen doorsnee marketing

                                                     
Ga allereerst op zoek naar jouw persoonlijke Yoda. Je hebt iemand nodig die jou onderwijst in de Force of Inbound Marketing. In dit digitale tijdperk moet je van goeden huize komen om op te vallen en de aandacht te trekken. Borstklopperij stoot af. De oude vorm van marketing heeft plaatsgemaakt voor kennisoverdracht. Door slim in te spelen op de wensen en interesses van je klanten trigger je hun nieuwsgierigheid. Potentiële klanten bewegen zich vrijelijk over het internet en laten op verschillende plekken (en verschillende manieren) hun sporen achter. Door inzicht te krijgen in hun surfgedrag is het veel gemakkelijker om je doelgroep aan te spreken. Als je eenmaal de aandacht hebt getrokken, gaat de rest vanzelf. Je volgt de weg van de besluitvorming van de klant - de customer journey - op de voet.


Inbound marketing


De aandacht trek je via het aloude spreekwoord 'voor wat hoort wat'. In ruil voor een e-mailadres krijgt de klant kennis. De portemonnee komt pas op tafel als de klant zich online heeft ingelezen en georiënteerd. De crux is om die informatie te verschaffen die de klant naar jou leidt. De B2B marketeer moet de juiste info geven. Door sterke content in de vorm van SEO, blogs en social media uitingen te generen trek je de aandacht. Uiteraard moet er een call-to-actions in je automatische campagnes zitten. Spoor potentiële klanten aan om in actie te komen. Een goede marketeer weet hoe deze termen gebruikt moeten worden en wat de doelgroep wil . Goede marketing automation software is zeker belangrijk, maar het is vooral de inhoud van je media-uitingen die het verschil maakt.

"Een goede marketeer weet wat de doelgroep wil"

 

Kom naar de exclusieve kennissessie: Digitale marketing in de maakindustrie

shares

Gerelateerd

The Digital Future of B2B Hét event over de digitale toekomst van B2B marketing & sales.  28 juni 2016, High Tech Campus Eindhoven  Meer info & aanmelden Beperkt aantal plaatsen