Marketing Automation software vergelijken: Een goede start?

2 min shares

Test of je organisatie klaar is voor Marketing Automation.

Wat is nu het beste Marketing Automation software systeem voor ons? Dat is een vraag waar heel veel marketeers en ICT-ers mee starten als ze zich gaan oriënteren op het vakgebied Marketing Automation.

In dit blog achterhaal je of je organisatie klaar is voor Marketing Automation, en zet ik ook een 6-tal
 vergelijkende websites uiteen. Zo kun je goed bepalen en beargumenteren welk Marketing Automation software systeem bij je organisatie past.

Voordat ze deze zoektocht starten, hebben de meeste marketeers die wat willen op dit gebied zich er al op los georiënteerd (en dat kan heel goed, gezien het aanbod van bureaus als de onze, en leveranciers van verschillende Marketing Automation software systemen.)

Ze downloaden tal van whitepapers, lezen deze geheel of half, bezoeken een event en/of kennissessie en duiken dan heel snel op de tools. In combinatie met de kennis die de gemiddelde marketeer al heeft, gaat men dan op zoek naar het meest tastbare, en datgene wat men nog niet heeft: namelijk de tool, want;

  1. Ja, natuurlijk ga ik marketing campagnes ontwikkelen vanuit het perspectief van de klant. Dat doen we al - of althans - ik vind dat we dat moeten doen.
  2. Ja, natuurlijk moet er een plan komen en moeten we een inbound methodiek / fasering en customer journey hanteren.
  3. Ja, natuurlijk moet het bijdragen aan de business, waar doen we het anders voor!
  4. Ja, natuurlijk moet er draagvlak zijn bij directie en sales en moeten zij hierin mee. Logisch.
  5. Ja, natuurlijk kost het veel tijd.


Kortom, men denkt vrij vaak heel licht over bovenstaande. Onze ervaring is dat juist daar de meeste winst te boeken valt. Wij noemen deze zaken intern vaak de zachte kant van een Marketing Automation implementatie. De technische keuze en implementatie is dan uiteraard de harde kant.


Marketing automation software vergelijken

hubspotlogo.pngDe eerste HubSpot User Group van Zuid-Nederland wordt op 18 april 2017 georganiseerd in Eindhoven. De inschrijvingen gaan hard! Wil je graag met vakgenoten ideeën, best practices en kennis uitwisselen, en op de hoogte blijven van de laatste HubSpot ontwikkelingen zodat je je marketing en sales processen kunt verbeteren, dan is dit echt iets voor jou. Meer info en aanmelden.


Test: heb je een interne 'fit' op Marketing Automation?

Voordat je verschillende systemen gaat vergelijken is het als eerste handig om een check te maken of je als organisatie de randvoorwaardelijke zachte kant voldoende hebt geadresseerd en of je een interne ‘fit’ hebt op Marketing Automation.

Zachte kant 

 

Ja

 

Nee

 

Heb ik als marketeer een positie op directie niveau ?

Prima. Je organisatie ziet de waarde van marketing in. Marketing Automation gaat die waarde objectiveren.

Werk aan de winkel. Marketing wordt nog teveel als kostenpost (costcenter) gezien. De directie moet nog overtuigd worden dat marketing als profit center kan fungeren.

Klantcentraal denken en doen staan bij ons centraal in de gehele organisatie

Super. Jullie voegen waarde toe op de ervaren pijnpunten van jullie klantgroepen. Je vetrekt echt vanuit de problemen die de klant heeft. Daar hebben jullie een oplossing voor.

Een primaire focus op je product of dienst maakt dat je vooral over jezelf wilt vertellen. Heel vaak geef je daarbij op productniveau informatie die nog te vroeg komt in het aankoop proces van de klant. Contentmarketing gaat altijd uit van de vragen/problemen van de klant en de fase waarin hij/zij zit

Planmatig werken we vanuit marketing aan het behalen van de businessdoelstellingen

Super. Op een smarketing manier werk je toe naar de doelen. Meten is weten. Marketing Automation gaat je daarbij helpen. 

Waarom ga je aan de slag met Marketing Automation software? Geen enkele tool gaat je zonder plan brengen waar je wilt. Definieer eerst welke doelen je wil behalen. Denk aan: X aantal leads per maand bijvoorbeeld.

We hebben goed inzichtelijk in waarom, en hoe klanten bij ons kopen

Klasse. Op alle niveaus oriënteert de Decision Making Unit (DMU) zich online en jij ontmoet hem/haar daar. Echter, deals worden nog altijd door sales face to face gesloten.

Daar is nog veel te verbeteren. Een marketing automation tool dwingt je om scherp te hebben hoe het aankoopproces van de klant eruit ziet. Hoe kun je anders vanuit je Marketing Automation software systeem de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen?

We weten hoeveel tijd/ resources Marketing Automation kost

Mooi. Het kost relatief veel tijd/energie om Marketing Automation op de rit te krijgen. Zie het als een sportschool abbonement. De eerste maanden is het hard werken. Resultaten krijg je pas na 3 tot 6 maanden.

Veel organisaties verslikken zich in het Marketing Automation vraagstuk. Ze schaffen een tool aan en komen dan tot de ontdekking dat het relatief veel resources vraagt om het draaiende te krijgen. 

 


Heb je in bovenstaande tabel drie of meer keren de vraag met “Nee” moeten beantwoorden? Dan raden wij je aan om orde op zaken te stellen. Doe de uitgebreidere Digital Maturity Scan als wilt weten waar je met je organisatie staat en wat je eraan kunt doen.

Mocht je de vraag maar één of twee keer met "Nee" beantwoord hebben en je bent echt toe aan een vergelijking van Marketing Automation tools op requirements en functionaliteiten, dan zijn de volgende bronnen een goed vertrekpunt.


Marketing Automation software vergelijking

De eerste twee bronnen zijn het meest objectief, omdat deze platformen onafhankelijk opereren en zij gebaseerd zijn op relatief grote groepen gebruikerservaringen.

De middelste twee bronnen gaan in op Marketing Automation software in het algemeen en gaan niet echt in op functionaliteiten. Het zijn echter wel goede bronnen om te komen tot een set aan requirements voor je eigen organisatie. De laatste twee bronnen zijn ook goed bruikbaar en informatief maar wel enigszins gekleurd.

1) Marketing automation software vergelijking van functionaliteiten + gebruikerservaringen

Op de website Trustradius kun je gigantisch veel business software vergelijken en beoordelen en deze beoordelingen teruglezen. Trustradius plot de toegekende scores in een matrix en op basis daarvan ontstaat de zogenaamde trustmatrix. Op de site kun je gigantisch veel informatie vinden over functionaliteiten, gebruikerservaringen, een aankoopgids et cetera. Ook heel handig is dat je marketing automation software pakketten met elkaar kunt vergelijken.
Marketing automation software vergelijken

2) Marketing Automation software systemen vergelijken inclusief gebruikerservaringen

G2Crowd is een soortgelijke website als Trustradius. Ook hier is veel gebaseerd op gebruikerservaringen. Voor sommige pakketten zijn er wel meer dan 1000 reviews. Natuurlijk zijn niet alle reviews even waardevol, maar je krijgt wel een aardig beeld van wat de pro’s en con’s zijn van deze verschillende Marketing Automation pakketen. Ook kun je heel gemakkelijk pakketen naast elkaar zetten.
Marketing automation software pakketten vergelijk


3) Starten met Marketing Automation software: B2Bmarketeers

Op het B2Bmarkeeters platform vind je niet zozeer een vergelijk van pakketten maar wel heel veel informatie waar je op moet letten als je gaat starten met Marketing Automation. Je vindt hier tal van informatie en bronnen waar je verder mee kunt.

4) Marketingfacts special over Marketing Automation

Marketingfacts heeft begin 2016 een marketingspecial samengesteld met heel veel lezenswaardige content. Dit gaat over tips, cases, praktische handleidingen, blogs et cetera. Een prachtig vertrekpunt als je je nog in de breedte aan het oriënteren bent en wilt komen tot een set aan requirements voor Marketing Automation.


5) Welke marketing automation software past bij jou?

Het Belgische internetbureau Dallas heeft een mooi vergelijk gemaakt van een viertal top tools namelijk HubSpot, Eloqua, Marketo en Pardot. Zij hebben vooral gekeken naar wat voor bedrijf jij bent en wat dan goed zou kunnen passen. Zij zijn zelf reseller van HubSpot en Eloqua dus soms staat een en ander er gekleurd op, echter ook lezenswaardig.

6) Overzicht 6 Marketing Automation sofware tools op functionaliteiten

Het Amsterdamse bureau Stan&Stacy heeft ook een vergelijking gemaakt. Namelijk van Sharpspring, Act-on, Pardot, Marketo, Eloqua en HubSpot en haar functionaliteiten. Bruikbaar overzicht als je op specs gaat selecteren. Het overzicht is niet meer helemaal actueel aangezien de diverse pakketen zich vrijwel dagelijks ontwikkelen. HubSpot heeft bijvoorbeeld ook een CRM systeem. Stan en Stacy is officieel reseller van Act-on en Sharpspring. Ook Stan en Stacy heeft belang bij bepaalde pakketten dus lees daar even doorheen.


7) HubSpot User Group bijeenkomst in Eindhoven

Wellicht heb jij al een shortlist van Marketing Automation tools en staat HubSpot in dat rijtje. Wil jij HubSpot van dichtbij bekijken en de ongezouten mening horen van HubSpot gebruikers over hoe zij de tool ervaren, kom dan naar de volgende HubSpot User Group bijeenkomst in Eindhoven. Hubspotters uit heel Nederland komen hier bij elkaar en delen ervaringen, tips en tricks:

MEER INFO & AANMELDEN

Bij Webs geloven wij sterk in HubSpot als marketing automation tool. Geen enkele software is dus de heilige graal, maar het gebruiksgemak en de all-in-one functionaliteit die HubSpot biedt helpt ons onze klanten optimaal te bedienen. Klanten kunnen er zelf ook uitstekend mee uit de voeten, niet onbelangrijk!

shares

Gerelateerd

Jij bent klaar voor inbound marketing. Is je organisatie dat ook?  Zet uitdagingen om in kansen voor je business  Maak een afspraak