Marketing Automation: de technologie die Sales vooruit brengt

2 min shares

Het duurt lang voordat nieuwe technologieën een gemeengoed zijn. Het gros van de ontwikkelde technologieën bereikt de winkel niet eens. Gelukkig zijn er uitvindingen die wel door bijna iedereen omarmd worden. Weet je nog hoe je reageerde op de eerste mobiele telefoons? Deze kwamen begin jaren 80 op de markt en kostten zo’n  $ 4000.  Nou ja, mobiel, ze wogen een paar kilo maar je kon ermee bellen zonder de vertrouwde PTT-lijn. Revolutionair toentertijd.

Motorola lanceerde in '96 een lichtgewicht zakformaat telefoon. Nu, 20 jaar later, gebruikt 81% van de nederlanders een mobieltje. Deze wordt ingezet om te internetten, foto’s te maken, te navigeren, als wekker en o ja, we bellen er af en toe mee. 

Je kan stellen dat bij inventieve technologische uitvindingen alle stadia van bewustwordings- en beslissingsprocessen aan bod komen; eerst gaan de voorlopers bij een productpresentatie ‘s nachts voor de deur liggen van een winkel. De laatsten zijn de conservatieven en sceptici onder ons die, vaak onder een beetje innerlijk protest, toch overstag gaan. Ben je je ervan bewust dat er een soortgelijke technologische revolutie gaande is in het salesvak? De moderne Sales Manager weet wie hem/haar gaat bellen i.p.v. andersom. Hij/zij maakt gebruik van marketing automation.

Schermafbeelding_2015-12-31_om_10.25.14

Hoe koop jij tegenwoordig een wasmachine?

Ook jij bent een prospect voor bedrijven. 70% kans dat je zoektocht naar een nieuwe wasmachine op Google start. Hiermee vergaar je kennis van bijv de laatste technische snufjes van wasmachines. Handig om te weten als je een (on- of offline) winkel binnen wil stappen. Je kan info halen uit blogs, corporate websites, video’s, onderzoeksgegevens, ervaringen van anderen etc. Wat je geleerd hebt van andere wasmachine gebruikers en - experts op internet wordt dus voor jouw koopproces geplakt. Jij bent niet de enige; jouw eigen prospects vertonen vergelijkbaar zoekgedrag op internet ;-)

Deze trend zal verder doorgroeien tot 2020; dan ligt zelfs 80% van de buyer's journey buiten het bereik van Sales volgens onderzoeksbureau's Gartner en Forrester. Dit houdt in dat je als Sales Manager over vijf jaar veel minder tijd doorbrengt met een prospect omdat hij de informatie ergens anders heeft gevonden. De prospect weet hoe jij hem kan helpen met jouw producten/diensten en wat jouw concurrent biedt. Op eigen initiatief heeft de prospect al heel wat stappen gezet in jouw funnel voordat hij/zij zelf contact legt met jouw bedrijf. Dit wetende is het interessant om als bedrijf zijnde content te produceren zodat je prospects helpt bij hun zoektocht. 

Psst... veel B2B bedrijven weten niet wat er gaande is.... 

Let’s go inbound!

Marketing automation is de internet technologie die marketing- en sales managers helpt om inzicht te krijgen in het zoekgedrag van prospects. De software geeft je inzicht in wie jouw website bezoekt, welke pagina's hij/zij leest, wanneer en hoe vaak hij/zij dit doet.

bows-and-arrows-650474_1920-253448-edited.jpg

HubSpot is vanaf 2006 wereldmarktleider op het gebied van marketing automation en heeft de term inbound marketing bedacht. Via de inbound marketing filosofie krijg je jouw doelgroep als bezoeker op jouw website. Zij kunnen je op Google makkelijk vinden omdat je zijn zoekwoorden in jouw teksten hebt verwerkt. Deze teksten dienen een "o ja", "tjee", "sh*t zeg" gevoel op te wekken bij jouw doelgroep. Als je dat goed doet hebben mensen je eerder in het vizier.  Als ze koopklaar zijn ben jij top-of-mind en nemen ze zelf contact op met jou. Prospects die hun pijlen op jou richten i.p.v. andersom; hoe gaaf!

Als je samen met jouw collega’s voor inbound gaat, vergeet dan niet dat het meer vergt dan alleen blogs schrijven en e-mailcampagnes opzetten en wat data interpreteren. Je gaat een brede strategie neerzetten met zowel korte- als lange termijndoelen waarbij je geholpen wordt door een structuur en analysetools van bijv HubSpot.

Concreet: je krijgt via inbound marketing meer traffic op je website, wat zorgt voor meer leads en dus meer klanten. Daarom wordt de funnel langer. Marketing + Sales = Smarketing.

Misschien maak je je zorgen over de website. Dit hoeft geen flashy website te zijn, zolang jouw doelgroep maar geprikkeld wordt om meer van jouw bedrijf/producten te willen weten. Wat niet veranderd is dat Inbound Sales nog steeds een mega aandeel heeft in het enthousiasmeren van de prospect, hem te voorzien van maatwerk tips en adviezen en de offerte te laten ondertekenen.

Goede voornemens: wanneer ga jij beginnen?

Ik begon de blog met de vraag hoe jij op de eerste mobieltjes reageerde. Toen je voor het eerst een mobieltje in je hand had, wist je hoe daarmee kon bellen? Wellicht niet. Het kan zijn dat inbound marketing nog een ver-van-je-bed show is. Acceptatie en overtuiging zijn dan DE sleutelwoorden. Mijn collega Kelly heeft dit goed beschreven in deze blog. Als iedereen in jouw organisatie weet wat inbound marketing gaat opleveren zal je samen met je marketingcollega's jullie doelgroepen gaan aantrekken als een magneet. Jij kan prospects beter helpen bij hun uitdaging als je gebruik maakt van de inzichten die marketing automation je geven omdat je precies weet waarin prospects in geïnteresseerd zijn.

shares

Gerelateerd

Jij ziet kansen. Wij weten hoe we deze kunnen omzetten in resultaten  Leer wat inbound marketing voor je organisatie kan betekenen  Ga voor een beter resultaat