Marketeers, gebruik de verschuiving van massaproductie naar maatwerk in je voordeel

2 min shares

Een product op maat én een connectie op maat

Het internet verandert niet alleen de manier waarop we op zoek gaan naar informatie, maar ook de manier waarop we dingen maken. Deze transitie komt samen in ‘Smart Industry', dé hype in de maakindustrie. Om te kunnen blijven concurreren moeten maakbedrijven namelijk digitaliseren en innoveren. Productieprocessen moeten efficienter, flexibeler en meer op maat ingericht worden door de slimme inzet van ICT. En deze veranderingen kan jij als marketeer in je voordeel gebruiken.  

Ook klanten en prospects ontwikkelen zich

In de Smart Industry verschuift de markt van massaproductie naar een product op maat dat specifiek aan de wensen en behoeften van de klant voldoet. Maar niet alleen de markt en de industrie ontwikkelen zich, jouw klanten en prospects doen dat ook. Om voldoende gekwalificeerde leads te kunnen blijven overdragen aan sales is het van belang dat jouw marketinginspanningen aansluiten bij deze ontwikkelingen.

Ten opzichte van een aantal jaar geleden is er dus iets wezenlijks veranderd: de toegang tot informatie. Hoewel traditionele marketingactiviteiten — brochures, advertenties of een telefoontje van sales — nog steeds relevant zijn, zijn jouw klanten en prospects er door de komst van het internet niet langer van afhankelijk om informatie tot zich te nemen.

Door de onbeperkte toegang tot het web gaan klanten en prospects zelf op zoek naar informatie. In de vorm van artikelen, websites, blogs, reviews etc. vinden ze een oplossing voor hun probleem of uitdaging. Zo ook in de maakindustrie.

En deze verandering kan jij als marketeer in je voordeel gebruiken. Want als je weet dat de succesformules uit het verleden niet meer het gewenste resultaat opleveren, dan moet je zorgen dat je de marketing zo inricht dat de activiteiten wel aansluiten bij de wensen en behoeften van (potentiële) klanten. Zo behaal je digitaal resultaat.

google-1017347_960_720.png

Maak een connectie op maat

Waar Industrie 4.0 onder andere draait om een product op maat, draait ‘Marketing 4.0’ om een connectie op maat. Omdat klanten en prospects online zoeken naar informatie, is het van belang dat jouw bedrijf online vindbaar is om een plek op de shortlist van prospects verkrijgen. Dat doe je door een connectie op maat te maken. 

Deze connectie op maat maak je door waarde toe te voegen in de zoektocht van potentiële klanten. Waarde in de vorm van content, die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van jouw doelgroep.

In ons whitepaper ‘Digitale marketing voor Maakbedrijven’ leggen we uit hoe je een connectie op waarde maakt, zodat je goed gekwalificeerde leads gaat overdragen aan sales. En daarmee aantoonbaar gaat bijdragen aan de groei van je organisatie:

Maakbedrijven Nederland

shares

Gerelateerd

DIGITALE MARKETING VOOR MAAKBEDRIJVEN  Zet de volgende stap in het digitale tijdperk.  Laat je business groeien met marketing die werkt.  Download whitepaper: Digitale marketing voor maakbedrijven