Makita Nederland: kennisdelen als slimste gereedschap

4 min shares

A-merk Makita is een wereldwijde speler in elektrisch gereedschap. En om dit gereedschap op de goede en meest veilige manier te gebruiken... juist: bekijk je een instructievideo van Ike op YouTube. Want: wie leest tegenwoordig nog de gebruiksaanwijzing?

Schermafbeelding_2015-05-15_om_16.45.09

Makita Nederland zet vol in op online. Marketing manager Henk Jacobs zag kansen om digitale marketing te verweven met de identiteit van Makita – en liet die niet liggen.

Deze professionaliseringsslag begon al in 2006 toen de Nederlandse vestiging hun kernwaarden heeft vastgelegd. 
De waarden veilig & gezond, productief, gemak en persoonlijk werden het vertrekpunt van hun value-adding merkpositionering.

Hoe zij deze waarden uitdragen? Onder andere door hun kennis te delen en zo hun merk te laden. Met hun collega Ike van 'vraag het Ike' gaf Makita de waarde 'persoonlijk' een gezicht. Letterlijk. 

“Ike is de verpersoonlijking van ons eigen merk." vertelt Henk. "Hij legt onder andere door middel van video's op YouTube uit hoe je de producten van Makita gebruikt. Dankzij Ike krijgt de eindgebruiker de kans nader kennis te maken met de producten van Makita. We doen naast push ook aan pull. Het internetkanaal biedt geweldige mogelijkheden."

 

(Over)leven op de apenrots

Makita moet zich, net als ieder ander bedrijf onderscheiden van concurrentie op de markt. Om de concurrentie voor te zijn is survival of the fittest het devies. Om te overleven in een harde, competitieve wereld lijkt een video op YouTube over hoe je een schroefmachine slim gebruikt niet het eerste dat in je opkomt. 

Henk: "Sommige concurrenten gaan graag op de vergelijkingstoer, maar wij gaan uit van hetgeen de eindgebruiker nodig heeft. Laat het bij ons maar gewoon zien; dat doen we met Ike."

Kennisdelen als positionering, erg interessant. Waarom spreekt het begrip Ike mij - en vele anderen - zo enorm aan? Waarom niet gewoon een formulier op de website, vergezeld van een telefoonnummer van de klantenservice?


Mensen zijn sociale wezens

In mijn zoektocht naar het antwoord stuitte ik op een interessant artikel, 'survival of the kindest' waarin psycholoog Paul Ekman een nieuw licht scheen op Darwin's kijk op compassie voor soortgenoten. 

Darwin geloofde namelijk sterk in altruisme als vitaal onderdeel van het (over)leven. Dit beschrijft hij in een van zijn meest onbekende boeken.* 

Darwin beschrijft in het boek dat mensen en dieren in nood elkaar helpen, ook als dit niet direct bijdraagt aan hun eigen overlevingskans. Anderen (onbaatzuchtig) helpen lijkt echter tegenstrijdig met Darwin's wereldberoemde gedachtegoed 'survival of the fittest'.

Maar wat heeft Darwin te maken met merkpositionering? Nou, een heleboel.

Da
rwin beschrijft dat de kans om hulp te ontvangen van een ander mens of dier het gróótst is als de een de ander kent. En dááis marketing-wise heel veel interessants over te zeggen. 

 

Human to Human

Wij mensen zijn constant op zoek naar dingen die voor ons bekend zijn. Dit geeft ons een vertrouwd en zeker gevoel. 

Aanhakend op de aan terrein winnende opvatting binnen de marketingwereld dat er geen B2C of B2B bestaat maar dat we ons moeten beseffen dat we van mens tot mens zakendoen (H2H, Human to Human), verwijs ik graag naar Makita Nederland die H2H naar mijn mening uitstekend vertaalt met hun merkwaarde 'persoonlijk'.

Ik ken Ike, dus ik ken Makita.
En dan kun je als bedrijf pas echte waarde gaan toevoegen.

Henk: "Door het online gedrag te analyseren en te luisteren naar de klant kunnen wij constant verbeteringen aanbrengen en zo onze kanalen - en onze instructievideo's - optimaliseren. Op die manier geven we daadwerkelijk antwoord op de vragen die onze klanten aan Ike stellen en kunnen we een value-adding company zijn én blijven.” 

Survival of the kindest

Om te overleven in een harde, soms competitieve wereld lijkt egoïsme de enige logische optie. Niets is minder waar. 

Om de theorie van Darwin weer aan te halen: we zijn van nature niet puur egoïstisch maar willen anderen helpen, zeker als we die ander kennen. Makita Nederland heeft uitstekend begrepen hoe zij met hun dealers en eindgebruikers een band op kunnen bouwen door hun merk een gezicht te geven. En vraagt de eindgebruiker om producten van Makita, dan gaat de dealer vanzelf ook vragen om producten van Makita. 

Zo werd kennisdelen misschien wel het slimste gereedschap van Makita Nederland.

391f728 

 * Boek Darwin: The Descent of Man and Selection in Relation to Sex. 

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper