Location based marketing, wat zijn de kansen voor B2B?

5 min shares

Location Based Marketing tool voor business 2 business marketing

Als marketeer wil je het liefst zo relevant mogelijk zijn voor je doelgroep. Je probeert je boodschappen daarom zo goed mogelijk af te stemmen op de wensen en behoeftes van jouw toekomstige klanten. Marketing op basis van locatie is een manier om unieke boodschappen aan te bieden aan een individu. In de consumentenmarkt zijn we al bekend met dit principe, maar vaak zijn de mogelijkheden van Location Based Marketing (LBM) voor business 2 business nog niet heel duidelijk. Dat gaat binnenkort veranderen.

Wat houdt Location Based Marketing in?
Bedrijven die Location Based Marketing inzetten kunnen online hele specifieke boodschappen aanbieden op basis van de fysieke (offline) locatie waar de persoon zich bevindt.

Omdat het aantal smartphone-gebruikers alleen maar toeneemt is dit een vorm van marketing waar we in de toekomst zeker rekening mee moeten gaan houden. LBM is alleen mogelijk met de permissie van de gebruiker en past (mits goed ingezet) binnen een inbound marketing strategie.

Location Based Services

Er zijn verschillende technologieën op de markt die Location Based Marketing mogelijk maken. Deze services die worden logischerwijs Location Based Services (LBS) genoemd.

Neem bijvoorbeeld iBeacons (van Apple), een Location Based Service die het mogelijk maakt om d.m.v. Bluetooth contact te maken met smartphonegebruikers (met iOS7). Daarmee is iBeacons een verlengde van locatiediensten zoals Google Maps.

Beacons zijn geen wondermiddel: het zijn slechts sensoren, wat betekent dat je de kennis over de voorkeuren van de ontvanger zelf zult moeten koppelen. Naast bluetooth (zoals iBeacons) kun je bijvoorbeeld ook op basis van GPS contact maken met andere smartphonegebruikers in de buurt. 

Verder zijn Foursquare, Google Places en Facebook Places voorbeelden van Location Based sociale netwerken waarmee je Location Based Marketing kunt gaan toepassen. 

Mogelijkheden van Location Based Marketing

Op de consumentenmarkt zijn de mogelijkheden van LBM oneindig. 

Retailers kunnen bijvoorbeeld persoonlijke kortingen aanbieden aan klanten die de zaak binnenlopen, op basis van hun kledingvoorkeuren. Koffietentjes kunnen automatisch toegang geven tot een scala aan online magazines. Muziekevenementen kunnen dankzij LBS automatisch je toegangsbewijs ophalen zodra je in de buurt van de ingangspoortjes bent, wat weer een positief effect kan hebben op de wachttijden.

Maar wat kan de locatie van een persoon voor business 2 business marketing betekenen?

Location Based Marketing in B2B

Ook voor business 2 business marketing liggen er mooie kansen om op te vallen bij je prospects d.m.v. Location Based Marketing. Ik heb er hieronder en paar op een rijtje gezet.

Zichtbaarheid van je bedrijf
Door op Location Based sociale netwerken de belangrijkste bedijfsgegevens te plaatsen geef je klanten en andere bezoekers, naast de mogelijkheid zich in te checken ook de kans meer over je bedrijf te leren. Denk hierbij aan sociale media profielen, telefoonnummers of je adres. Voor de hand liggend, maar zeker het vernoemen waard. Ook voor SEO is dit een kans.

Nuttige inzichten opdoen
Moderne marketing gaat de laatste jaren steeds sterker over het kennen van je doelgroep en aanwezig te zijn voor de juiste personen, op de juiste plaats en op het juiste moment.

Met marketing op basis van locatie kun je bouwen aan een heel compleet buyer persona profiel. Welke (zakelijke) evenementen bezoeken je prospects? Waar besteden zij hun vrije tijd? Wat motiveert hen om bepaalde producten aan te schaffen? De informatie die je wint uit het monitoren van Location Based technologieën geeft jou essentiële informatie over de mensen aan wie jij je product of dienst wil vermarkten. Dit helpt je in de toekomst nóg relevantere content aan te bieden.

Samenwerkingen met andere organisaties aangaan
De verworven inzichten kun je inzetten om unieke aanbiedingen te doen en misschien zelfs relevante partnerships aan te gaan.

Wanneer jouw prospects bijvoorbeeld regelmatig interessante business 2 business evenementen (zoals seminars of beurzen) bezoeken kun je overwegen met de organisator van het evenement in kwestie een samenwerking aan te gaan. De gratis koffie / de goodiebag / unieke kortingscode voor het volgende event wordt mogelijk gemaakt door [jouw bedrijf]. Een geweldige kans om de aandacht van prospects te trekken.

Unieke kortingen promoten via social media
Attendeer bezoekers op unieke aanbiedingen als zij zich inchecken op platforms. Bijvoorbeeld:

Location based marketing B2B

Netwerken & je bedrijf in de schijnwerpers op events
Wanneer je namens je bedrijf zelf regelmatig aanwezig bent op events (als spreker op een seminar, met standruimte op een beurs of simpelweg om te netwerken) kun je via Social Networking platforms aan anderen laten weten dat je er bent, op welke verdieping jouw stand staat of bijvoorbeeld laten weten hoe laat jij spreekt in welke zaal. Een unieke kans om met je bedrijf op te vallen tussen de vele bezoekers op een event en zo waardevolle contacten te leggen.

Offline en online komen samen
Wanneer je standruimte hebt op een evenement kun je bezoekers die je stand passeren uitnodigen zich met hun telefoon bij jou in te checken en kans te maken op een prijs. Daarom is Location Based Marketing een unieke manier om offline en online met elkaar te combineren.

De klant centraal op iedere locatie

Marketing op basis van locatie brengt veel mogelijkheden met zich mee om in contact te komen met toekomstige klanten. Voor marketeers is het van belang om op een eerlijke manier met de tools om te gaan.

Deze vorm van marketing op locatie werkt alleen als de persoon in kwestie de benodigde apps (voor bijvoorbeeld iBeacons) heeft gedownload, zijn locatiegegevens heeft ingeschakeld en/of een account heeft op Location Based sociale netwerken zoals Foursquare of Facebook Places. Het blijft natuurlijk altijd de vraag wat er nog meer met je gegevens wordt gedaan als je een dergelijke app toestemming geeft je letterlijk te 'volgen'.

Zolang de gebruiker zelf toestemming geeft dat bepaalde technologieën zijn of haar locatie mogen aflezen of relevante boodschappen mogen aanbieden op basis van interesses, is Location Based Marketing dus een hele mooie vorm van permissie-marketing (inbound marketing). Ook met business 2 business marketing kan je veel voordelen halen om op een eerlijke manier je netwerk uit te breiden en zo je toekomstige klanten op zo veel mogelijk manieren centraal te stellen.

shares

Gerelateerd

Stel jouw klant centraal Met buyer persona's  Inzicht in wensen en behoeften van jouw klant dankzij ijzersterke buyer persona's  Download whitepaper