LinkedIn en B2B: de perfecte professionele match

5 min shares

Maak jij als B2B marketeer al gebruik van de mogelijkheden van LinkedIn?

LinkedIn is bij uitstek hét platform als het gaat om professioneel netwerken in de B2B. Gebruik jij LinkedIn nog steeds als een digitaal visitekaartje en virtueel CV? Dan haal je als B2B (content) marketeer niet het maximale uit de mogelijkheden die het social media platform je vandaag de dag biedt.

LinkedIn heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. 
Op 5 februari 2015 telde het platform 347 miljoen gebruikers, en iedere seconde komen er 2 gebruikers bij. LinkedIn trekt maandelijks 187 miljoen bezoekers. Van deze bezoekers controleert maar liefst 40% het platform dagelijks. 41% van de bezoekers bekijkt LinkedIn mobiel. Per minuut worden er 200 gesprekken gevoerd en worden er 7610 zoekopdrachten uitgevoerd.


Waarom LinkedIn hét B2B platform is

Als het gaat om het genereren van leads staat social media niet bovenaan het lijstje. Social media komt het beste tot zijn recht als het een ondersteunende rol heeft ten opzichte van de belangrijkste kanalen zoals de website of een bedrijfsblog. Maar vergelijken we LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest met elkaar, dan is LinkedIn verantwoordelijk voor maar liefst 80% van de leads verkregen via social media. Een duidelijke koploper dus.

Waar het informele Facebook zeer goed ingezet kan worden in de B2C markt, past het minder goed in de complexe aankoopprocessen die vaak voor de B2B gelden. Twitter wordt al meer professioneel ingezet maar is vaak te vluchtig van aard: d
e levensduur van een bericht op LinkedIn is 2 weken in tegenstelling tot 20 minuten op Twitter.

Schermafbeelding_2015-04-29_om_15.16.49

Maak jij als B2B marketeer al gebruik van de mogelijkheden van LinkedIn? Deze tips en tricks helpen jou om:

  • g beter te linken als B2B professional en zo in contact te komen met prospects, leads en klanten
  • Thought leader te worden als B2B (content) marketeer op LinkedIn


Maak gebruik van afbeeldingen, video's en links in je updates

Het effectief inzetten van afbeeldingen, video's en links in je updates heeft zichtbaar effect op de betrokkenheid van anderen. Als je een foto bij je update plaatst vergroot dit de kans dat mensen het zien met 11 keer

Updates met een afbeelding hebben 98% meer kans op een reactie dan updates zonder afbeelding. Video's in een update hebben 75% meer kans om gedeeld te worden. Plaats je een link in je update dan heb je 200% meer kans op engagement.

Schermafbeelding_2015-04-29_om_15.01.48-1
NXP Semiconductors gebruikt een video in een update.

Wees zichtbaar op het juiste moment

Dagelijks content delen via updates geeft je merk al een enorme boost. Als het gaat om het starten van discussies op LinkedIn mag je wat meer bescheiden zijn: een keer per week tot eens per maand is acceptabel.

Plaats een update het liefst op dinsdag en donderdag tussen 7 en 9 uur 's ochtends
of tussen 5 en 6 's avonds. Het slechtste moment is maandag en vrijdag. Wat betreft tijdstip wordt er tussen tien uur 'savonds en 6 uur 's ochtends vrijwel niets met LinkedIn gedaan.


Gebruik het juiste aantal karakters

Zorg dat een LinkedIn titel in een update niet langer dan 70 karakters is. De beschrijving is bij voorkeur niet langer dan 250 karakters. 

Waarom? Het straalt uit dat je aandacht hebt besteed aan een goede update. Bovendien wordt de tekst niet middenin een woord of zin afgeka...
show more


Breid slim en snel je netwerk uit 

  • Connect: wil je een persoon snel toevoegen op LinkedIn, sla dan de 'How do you know this person'- stap over door via de zoekresultaten op de blauwe Connect-knop te klikken. Je hoeft dan geen e-mail adres in te vullen. 

  • Persoonlijk bericht: voeg bij voorkeur een persoonlijke tekst toe aan de uitnodiging. Gebruik niet de standaard “I'd like to add you to my professional network on LinkedIn” maar maak het persoonlijk door de tekst aan te passen. 

    Schermafbeelding_2015-04-29_om_14.32.24

  • Introduceren: cold calling is verleden tijd. Maak gebruik van je netwerk! Bekijk eens welke mensen in je netwerk andere mensen en bedrijven kennen. Je kunt hen vragen jou te introduceren bij prospects. 
    Schermafbeelding_2015-04-29_om_14.26.07


  • Profile views: maak slim gebruik van profile views. Stuur prospects die je profiel hebben bekeken een bericht en vraag of je hen ergens mee kunt helpen.
    Schermafbeelding_2015-04-29_om_14.36.30


Maak gebruik van je locatie

Voorheen werd je bedrijf automatisch (op basis van postcode) ingedeeld in 13 gebieden, bijvoorbeeld Eindhoven Area of Amsterdam Area. Alles in de buurt van Eindhoven werd op een grote hoop gegooid. Het is al een tijdje mogelijk dit aan te passen aan de stad (of het dorp) waar het bedrijf zich precies bevindt. Erg handig als de locatie van belang is, bijvoorbeeld omdat je bedrijf meerdere vestigingen telt. 

Schermafbeelding_2015-04-29_om_14.45.10

Let op dat je je persoonlijke pagina aanpast aan je eigen woonplaats (en niet de locatie van je bedrijf).


Wees actief in Linkedin groepen

Voor bijna iedere niche die je kunt bedenken bestaan er groepen. Discussies in LinkedIn-groepen zijn daarom misschien wel de beste manier om een professioneel netwerk op te bouwen en nieuwe leads te verkrijgen. 

Ga op zoek naar groepen die voor je bedrijf interessant zijn en word lid. Blijf zo op de hoogte van trends en ontwikkelingen in het vakgebied. 

Verder is het interessant te kijken naar groepen waarin de doelgroep zich bevindt. Deze mensen zijn niet voor niets lid van groepen: wellicht ben jij voor deze mensen de expert die antwoord kan geven op vragen. Wees zichtbaar voor je doelgroep, maar houd er altijd rekening mee dat je waarde toevoegt aan de leden van de groep met goede content. Zichtbaar zijn in relevante groepen kan jouw bedrijf positioneren als thought leader.

Schermafbeelding_2015-04-29_om_14.47.13

Laat bij het publiceren van content in groepen woorden als 'ik' 'mijn' en 'me' achterwege. LinkedIn's algoritme ziet dit als promotionele content en zal jouw discussie waarschijnlijk onder de 'Promotion' Tab parkeren. Gebruik verder zo min mogelijk bijvoeglijke naamwoorden en buzz woorden.

Publiceer content

Publiceren op LinkedIn is waar content marketing en social media samenkomen. Sinds we zelf artikelen kunnen publiceren verandert LinkedIn steeds meer in een content platform. Het publiceren van content via LinkedIn is, naast actief participeren in groepen een geweldige manier om de aandacht te trekken als thought leader in je vakgebied.

Je vindt de posts van anderen in het hoofdmenu onder Interests > Pulse. 

Schermafbeelding_2015-04-29_om_14.53.44

Een paar tips voor publiceren op LinkedIn:

  • De ideale post is niet langer of korter dan 2000 woorden.

  • Publiceer consistent en frequent, zodat je lezers weten wat ze kunnen verwachten. 

  • De top 10 van populaire onderwerpen zijn: leiderschap, ondernemerschap, innovatie, technologie, marketing, professionele vrouwen, social media, economie, advies en onderwijs.

  • Schrijf simpel. Onderzoek heeft aangetoond dat begrijpelijke, laagdrempelige content het meest wordt gelezen.

  • Een titel van een post is kort: maak 'm niet langer dan 40 tot 49 karakters.

  • Het perfecte aantal afbeeldingen in een LinkedIn post is 8. Plaats echter geen video's in posts, dit werkt juist averechts!


Schermafbeelding_2015-04-29_om_14.57.19

Maak een showcase pagina aan

Helaas is het al een tijdje niet meer mogelijk om verschillende producten of services van je bedrijf onder de aandacht te brengen met de Product/Service pagina. In plaats daarvan kun je dit soort informatie plaatsen op de Showcase Pagina. Dit is een aparte pagina die je kunt aanmaken binnen de Company Page waarin specifieke business-units en/of submerken en/of producten gedifferentieerd kunnen worden. 

Houd er rekening mee dat er intern voldoende animo moet zijn om deze Showcase Page naast de Compnay Page te onderhouden/van waardevolle content te voorzien. 

Schermafbeelding_2015-04-29_om_14.39.03
De bedrijfspagina van Philips Hospital & Health Care heeft 2 Showcase pagina's.


Gebruik de @Mention

Niet alleen op Twitter kun je iemand mentionen! Als je wil dat een ander bedrijf je status update ziet kun je een @mention gebruiken. Zo kun je mensen of bedrijven op de hoogte brengen van je update. 


Maak aparte berichten voor LinkedIn

Veel mensen maken gebruik van handige tools om verschillende social media berichten vooraf in te plannen. Vaak wordt hetzelfde bericht voor Facebook, Twitter en LinkedIn gebruikt. Resultaat is een Tweet die één op één wordt overgenomen op LinkedIn, inclusief hashtags. Dit ziet er vaak slordig uit en het is voor de lezer duidelijk dat je niet de moeite hebt genomen je bericht aan te passen aan het platform en de doelgroep. 


Voeg vaardigheden toe aan je profiel

Voeg skills (vaardigheden) toe aan je profiel. Het aantal profielweergaven wordt vergroot met 13 keer als je skills toevoegt aan je profiel. 

Schermafbeelding_2015-04-29_om_15.05.01

Maak de eigen medewerkers ambassadeurs

Wie zijn betere ambassadeurs van je bedrijf dan de eigen medewerkers? Enthousiasmeer hen om actief worden op LinkedIn en zo het netwerk uit te breiden. 


LinkedIn en B2B: de perfecte professionele match

LinkedIn is uitermate geschikt voor B2B bedrijven of professionals die actief bezig zijn met het vergroten van hun professionele netwerk. Ook als (beginnende) content marketeer biedt LinkedIn steeds meer mogelijkheden. Hopelijk hebben bovenstaande tips en tricks je geleerd hoe je optimaal kunt netwerken en publiceren op dit steeds populairder wordende social media platform. Veel plezier met linken!


Maak je eigen buyer persona op b2bpersona.nl

Bron header: The Social Media Marketing Mix - Youtube, Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, Email by Alan O'Rourke

shares

Gerelateerd

Laat marketing weer bijdragen  aan de groei van je business  Download de whitepaper Beter zaken doen in het digitale tijdperk  Download whitepaper