Leads, leads, leads...

2 min shares

... all I want is leads

De content op je site werkt in het beste geval als een magneet voor je prospects. Wanneer je actief aan de slag gaat met je online kanalen wil je graag de mensen leren kennen die je site en blog bezoeken. Dit geeft jou de mogelijkheid concrete vervolgacties in te richten die de lead verder door de funnel leiden. Dit converteren kan echter op verschillende manieren plaatsvinden en je doet er goed aan zoveel mogelijk opties voor de bezoeker aan te bieden. In dit blog komen er enkele aan bod.

Wat zijn leads

Als vanzelfsprekend weet je als marketeer wat leads zijn. Maar spreken de marketeer en de sales afdeling dezelfde taal als het om de definitie van leads in verschillende fases gaat? Het is raadzaam om, wanneer je met inbound marketing start deze definities gelijk te trekken. Alleen dan kun je effectief leadgeneratie, lead nurturing en lead scoring gaan toepassen.

Visitor

Dit zijn bezoekers op je online kanalen zoals je site of je blog, ongeacht of ze bij jou bekend of onbekend zijn met naam of bedrijfsnaam.

Subscriber

Een subscriber heeft zich ingeschreven voor je blog of nieuwsbrief. Zij ondernemen verder geen concrete vervolgacties.

Lead

Een lead heeft, vanuit marketing oogpunt n.a.v. een call to action en formulier op een landingspagina zijn of haar gegevens achtergelaten, meestal in ruil voor een bepaald content aanbod (conversie). Vanuit sales oogpunt kan een lead een nieuw contact zijn door prospecting verworven en ingevoerd in de database (bijvoorbeeld: op een beurs het visitekaartje gegeven). Content offers aan een lead zijn top-of-the-funnel.

Marketing Qualified leads

Marketing gekwalificeerde leads (MQL) hebben de metaforische hand opgestoken om meer te willen weten over je product of dienst. Zij tonen een vorm van betrokkenheid en zijn daardoor meer sales-ready dan een gewone lead. Content offers aan een lead zijn bottom-of-the-funnel. 

Sales Qualified leads

Sales gekwalificeerde leads (SQL) zijn door sales goedgekeurd als ready-to-buy leads die actief opgevolgd kunnen worden.

Klant

Een fysieke klant van je product of dienst.

Het verkrijgen van meer leads

In het beste geval zullen bezoekers die binnen je klantprofiel passen converteren naar leads. Het is een gemiste kans als mensen die je site bezoeken weer weggaan zonder zichzelf kenbaar te maken. Afhankelijk van hoe ver zij in het aankoopproces zijn zullen ze op zoek gaan naar specifieke content waar je op kunt inspelen.

  • De nieuwsbrief/blog updates. Maak het bezoekers op je site op meerdere laagdrempelige manieren mogelijk zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. 
  • Het blog. Een goed stuk geschreven content met een relevante call to action (waarin je een premium content offer aanbiedt zoals een whitepaper of E-book) is een slimme manier om bezoekers te converteren in leads. 
  • De website. Uiteindelijk wil je dat bezoekers op je site komen. Zorg ervoor dat op iedere pagina call to actions aanwezig zijn in verschillende vormen (links, buttons, eventueel banners).
  • Social media. Wanneer je relevante content deelt zal dit de betrokkenheid van anderen t.a.v. je product of dienst verhogen.
  • Evenementen. Een offline ontmoeting is nog steeds goud waard. Zorg dat dit nieuwe contact in je database verwerkt wordt voor een goede opvolging.
  • Video. Video is een erg krachtig medium om een prospect te informeren en entertainen. Zorg altijd dat je een interessant aanbod doet of een link naar je site plaatst. 
  • Infographics. Ze zijn (met wat hulp van een grafisch designer) gemakkelijk te maken. En ze kunnen net zo snel gedeeld worden door je volgers. Zorg altijd voor voldoende links naar je site of landingspagina's.
  • Webinar. Wanneer je kennis bezit is er altijd een publiek met wie je de kennis kan delen. Verveel je luisteraars niet met een productpresentatie, maar wees wel zo slim aan het einde een aanbod te doen in de vorm van een E-book of whitepaper.
  • Delen van de content. Wanneer je net een nieuwe lead hebt geworven kun je diegene uitnodigen de content te delen met anderen.

Wil je na het lezen van dit blog graag lead worden van Webs, schroom dan niet om je gegevens via onderstaande waardevolle call to action achter te laten.

Bron header: Pixabay

shares

Gerelateerd

Jij bent klaar voor inbound marketing. Is je organisatie dat ook?  Zet uitdagingen om in kansen voor je business  Maak een afspraak