Laat je business groeien met Inbound Marketing

4 min shares

Authentieke marketing die werkt als een magneet voor je doelgroep

De komst van het digitale tijdperk heeft de manier waarop we zaken doen fundamenteel veranderd. Klanten bewegen zich vrijelijk over het internet en laten op verschillende plekken (en op verschillende manieren) hun sporen achter. Hoe blijf je in deze digitale wereld van toegevoegde waarde voor de klant?

Een nieuwe aanpak in een
veranderende wereld

In een ideale wereld zou marketing werken zoals je zou hopen. Je hebt een goed product, je brengt het met de nodige marketing onder de aandacht, de klanten komen en je winstgevendheid stijgt. Maar zo werkt het niet meer. Je klanten zijn slim, goed opgeleid en ze vragen om een authentiek verhaal. Traditionele 'outbound' marketing uitingen gaan ze het liefst uit de weg, want die werken storend. Dat is jammer, want zo lopen mensen die het meeste aan je product of dienst hebben weg. Dat is nou net niet de bedoeling van marketing.

De macht van de klant wordt steeds groter. Ook in de B2B oriënteert je klant zich steeds beter en langer online vóór deze in contact treedt met jouw bedrijf. Ruim 70% van het aankoopproces vindt online plaats. De klant heeft steeds later in het aankoopproces behoefte aan een gesprek met een verkoper. Als marketeer moet en wil je dus een rol spelen in het online oriëntatieproces. De klant is online op zoek naar manieren om niet langer gestoord te worden door irritante banners, betaalde advertenties en 'cold calls'. Om de klant in deze digitale wereld echt centraal te stellen zien we een verschuiving van push naar pull. 

Inbound marketing

De term inbound marketing bestaat al een tijdje. Het begint bij de Nederlandse B2B bedrijven langzaam meer terrein te winnen. Inbound marketing is een vorm van pull-marketing met als doel klanten aan te trekken via internet. Deze vorm van marketing zet zich sterk af tegen storende outbound marketing. De belangrijkste speerpunten van inbound marketing zijn het centraal stellen van de klant door buyer persona's te gebruiken en het creëren van waardevolle content passend bij de fase in de buyer journey. Zo bereik je toekomstige klanten met de juiste content, via de juiste kanalen en op het juiste moment. 

Attract, convert, close, delight

Inbound_marketing_methodiek

De inbound marketing methodologie doorloopt altijd dezelfde vier stappen. Om de juiste mensen aan te spreken met inbound marketing zul je moeten beginnen bij het aantrekken van bezoekers naar je website. Bied je waardevolle content aan dan zal een percentage van die bezoekers gaan converteren naar leads. Sluit de deal dankzij lead nurturing en maak van je klant een ambassadeur door ook na die eerste verkoop van toegevoegde waarde te blijven.

1) Attract

Deze eerste stap van het inbound marketing proces staat in het teken van het aantrekken van bezoekers. Je wil niet zomaar iedereen bereiken: inbound marketing gaat om het aanspreken van de juiste mensen. Dit doe je door het opstellen van een buyer persona, een archetypische omschrijving van jouw ideale klant. De buyer persona vormt de basis van de online marketing strategie en helpt jou bij het in kaart brengen van de vragen en pijnpunten van je prospect. 

Passende tools:

  • Blog: de beste manier om bezoekers naar je website te trekken, is door te bloggen. Creëer waardevolle content die van toegevoegde waarde is voor de bezoeker. 

  • Social media: deel deze waardevolle content via social media en ga de conversatie aan met je prospects. Interactie staat centraal. 

  • Website pagina's: optimaliseer de look en feel van je website. Je hebt geen tweede kans voor een eerste indruk!

  • Zoekmachine optimalisatie: bijna ieder online aankoopproces begint tegenwoordig op Google. Zorg dat je online vindbaar bent met zorgvuldig gekozen zoekwoorden en geoptimaliseerde content in al je online kanalen.

2) Convert

De volgende stap in het inbound marketing proces is het converteren van betrokken bezoekers in leads. Doel in deze fase is het verzamelen van waardevolle (contact)informatie om jouw buyer persona een identiteit, een gezicht te geven. Voor wat hoort wat: in ruil daarvoor blijf jij jouw kennis en expertise delen.


Passende tools:

  • Calls-to-action: in de call-to-action doe je de lezer een aanbod in de vorm van een button of link, waarbij je de lezer uitnodigt een specifieke actie te ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld het attenderen van een webinar of het downloaden van een ebook zijn.

  • Landingspagina's: wanneer een bezoeker op een call-to-action klikt wordt hij of zij doorverwezen naar de landingspagina. Een landingspagina bevat altijd een contactformulier.

  • Formulieren: in ruil voor jouw webinar of ebook wil je wel weten wie die persoon is. De informatie over deze bezoeker verzamel je om content te kunnen blijven aanbieden die past binnen iedere fase van de buyer journey.

  • Contacten: blijf op de hoogte van de activiteiten van je leads dankzij een geintegreerde database.

 

3) Close

De belangrijkste stappen in het inbound marketing proces zijn gezet, maar het is nog lang geen tijd om achterover te leunen. Lead nurturing is in deze fase het sleutelwoord. Het aanbieden van waardevolle content passend bij de doelen en uitdagingen van jouw toekomstige klant is een doorlopend proces. Dankzij inzicht in het complete aankoopproces (de buyer journey) kun jij middelen aanbieden die volledig zijn afgestemd op de wensen van jouw klant.


Passende tools:

  • CRM: houd je contacten gemakkelijk bij en neem altijd op het juiste moment contact op.

  • Rapportage: dankzij closed-loop rapportage weet je zeker dat sales en marketing optimaal samenwerken.

  • Email: nieuwsbrieven, uitnodigingen, notificaties. Maak gebruik van standaard templates en forms, of richt gepersonaliseerde workflows in om de communicatie volledig aan te passen aan jouw verschillende doelgroepen.

  • Marketing automation: bied precies de juiste content aan passend bij die specifieke lead dankzij marketing automation.


4) Delight

Het uiteindelijke doel is een langdurige relatie met een klant die niet alleen gelukkig is met jouw product, maar ambassadeur wordt van je bedrijf. Zo krijg en behoud je ook in de toekomst een rol van betekenis. Het inbound marketing proces nooit maar is een constante loop.

Passende tools:

  • Smart calls-to-action: doe jouw klanten altijd een passend aanbod met slimme calls-to-action.

  • Monitoren: blijf op de hoogte van wat er speelt bij jouw klanten door hun wensen en behoeften te monitoren - en ze hierin tegemoet te komen.


Alle tools die in dit blog worden genoemd zijn opgenomen in de slimme Marketing en Sales software van HubSpot.


Wil je weten wat inbound marketing of HubSpot voor je organisatie kan betekenen?

Kom dan naar één van de maandelijkse kennissessies en leer hoe B2B bedrijven zoals de jouwe groeien in het digitale tijdperk.
 

Download whitepaper: Beter zaken doen met inbound marketing

shares

Gerelateerd

Jij bent klaar voor inbound marketing. Is je organisatie dat ook?  Zet uitdagingen om in kansen voor je business  Maak een afspraak