Outbound versus Inbound: Kiloknaller of lot uit de loterij?

2 min shares

Help de dieren met Inbound Marketing

Een tijd geleden werd op Geenstijl.nl onderstaand fotootje - uiteraard voorzien van een “tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend” stukje tekst - getoond waarop de ‘score’ van een jaar lang post van de Postcode Loterij in beeld werd gebracht. Dat ene kiekje liet zien dat een huishouden bijna anderhalve kilo(!) aan mailings binnenkreeg. Outbound Marketing in zijn puurste vorm. Als je nagaat dat het merendeel ongeopend bij het oud papier beland, komt het besef dat dit pure geldverspilling is… 

 

pcspam534.jpg
Bron: Geenstijl.nl

"Hoeveel exotische dieren worden jaarlijks uit hun leefgebied verdreven door de loterij die complete bossen moet kappen om hun analoge spam te verspreiden?"

 

Voor een loterij die onderdeel uitmaakt van de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. is dat geen al te best teken. Hoeveel exotische dieren worden jaarlijks uit hun leefgebied verdreven door de loterij die complete bossen moet kappen om hun analoge spam te verspreiden? Lijkt me niet echt de bedoeling. Alsof die overal opduikende kale schreeuwlelijk alleen al niet irritant genoeg is…

Er zullen vast veel marketeers instemmend knikken en hoofdschuddend "Oh, oh die stomme loterij" mompelen.  Grappig, want je doet het zelf ook. Jij promoot je product of beurs ook en overspoelt mensen met ongewenste post. Denk je werkelijk dat mensen kwijlend bij de brievenbus zitten en hopen op dat soort brieven? Nee. Niet meer doen dus! Denk aan de dieren in het regenwoud die dakloos dreigen te worden!

"Bij de loterij staat overduidelijk de afzender en niet de klant centraal"


Zouden er echt mensen zijn die nog in die schreeuwerige enveloppen trappen? Wie gelooft er nog in dat hij of zij uitverkoren is door een paar BN’ers die dolgraag van allerlei groteske geldprijzen afwillen? Dat soort mailings zijn gewoon spam. Ouderwetse, analoge spam. De analoge blokkeerknop is de ‘Nee/Nee’ sticker op de brievenbus. Soms omzeilt de loterij die sticker op een slimme manier door hun mailings geadresseerd aan te bieden. Dan wordt “...Aan de bewoners van dit pand” ineens “...Familie vulmaarin”. Het resultaat is vaak hetzelfde: een enkeltje prullenbak. Bij de loterij staat overduidelijk de afzender en niet de klant centraal.

 

Inbound marketing



Waarom? Het kan toch veel efficiënter en slimmer? Waarom zou je (potentiële) klanten continu bestoken met luidruchtige berichtjes die steevast hetzelfde zijn en vaak irritatie uitlokken? Is het niet slimmer om mensen zelf naar jou toe te laten komen? Door ze daadwerkelijk wat te bieden in plaats van luchtkastelen? Inbound Marketing gaat uit van het principe ‘Voor wat, hoort wat’. Voordat iemand je zijn e-mailadres geeft, zul je hem of haar moeten overtuigen met sterke content. Een white paper bijvoorbeeld. De eerder genoemde loterij bewijst dat de oude vorm van marketing - ongewenste post en vervelende telefoontjes - niet werkt. Anno 2016 moet je met wat nieuws komen.

 

Inbound marketing

Bedankt voor het niet versturen van spam!



Stop met het verspillen van papier en beltijd! De oude vorm van marketing werkt niet meer. Voltooid verleden tijd! Inbound Marketing kan je verder helpen groeien. Daarmee help je niet alleen je eigen bedrijf. Ook de dieren in het tropisch regenwoud zullen je dankbaar zijn. Over goede doelstellingen gesproken...

Kom naar de exclusieve kennissessie: Digitale marketing in de maakindustrie

shares

Gerelateerd