Keuze voor marketing automation software mag niet leidend zijn

2 min shares

Klant moet IT en marketing samenbrengen

Moderne marketing is geen raadwerk meer. Dankzij allerlei software en tools zijn marketing inspanningen tegenwoordig extreem goed te monitoren en automatiseren. Via ingenieuze marketing automation software zie je wat het online gedrag van je klant is, kun je activiteiten automatiseren en kun je over alle online kanalen meten en bijsturen. Deze ontwikkeling levert echter spanningen op tussen IT en marketing, omdat deze tegenpolen gedwongen worden met elkaar samen te werken.

IT en marketing werken steeds vaker samenwerken om met marketing automation software en CRM-systemen zoals HubSpot te werken. Marketing automation software is ideaal voor elke marketeer en sales manager die zich op inbound marketing richt. Het delen van kennis om meer leads te genereren is het doel van deze marketingmethode.

inbound marketing marketing automation software

Inbound marketing draait om het delen van kennis. Informatie waarmee je je klant verder helpt en begeleidt in het koopproces. 


Ook is samenwerking tussen IT en marketing gewenst bij data-opslag.  
De vraag naar functies op het snijvlak van marketing en IT groeit sterk. Dat kan een probleem worden. Uit onderzoek onder internationale technologie-bedrijven blijkt namelijk dat 27 procent van de ondervraagden een slechte relatie met de IT-afdeling had.

Van alle afdelingen was de IT-afdeling de minst geliefde om mee samen te werken. Geen ideale situatie als juist deze afdeling een grote rol speelt bij de totstandkoming van marketing automation software.

inbound marketing marketing automation software 

IT maakt zich sterk voor het beschermen van data, terwijl marketing juist graag informatie deelt.


Waarom het botst tussen IT en marketing ligt onder andere aan deze verschillen. De afdelingen hebben vaak uiteenlopende drijfveren.

Drijfveren IT:
1. Informatie beschermen en vasthouden;
2. Stabiele, tijdloze systemen maken;
3. Grootschalige projecten maken.

Drijfveren marketing:
1. Kennis en informatie delen;
2. Inhaken op trends;
3. Apps maken voor klanten.

Marketing wil snel nieuwe technologieën inzetten en inspelen op trends, terwijl IT graag tijdloze, stabiele software maakt. Geen gelukkige combinatie. Feit is wel dat het om de klant draait en beide partijen elkaar hard nodig hebben.

inbound marketing marketing automation software

 

De verschillen tussen IT en marketing overbruggen is het doel. Hoe goed je systeem ook is, zonder klanten heb je er niets aan.

Door regelmatig overleg in te plannen en de doelen scherp te stellen, komen de afdelingen dichterbij elkaar. Het draait uiteindelijk om je klant en niet om een systeem!

De neuzen moeten dezelfde kant op staan en drijfveren moeten gelijk zijn. Zorg ervoor dat iedere afdeling weet wat er van hen verwacht wordt en streef dezelfde doelen na. 

Kiezen voor je klant klinkt eenvoudig, maar je moet wel weten waarvoor je kiest. Om leads te bereiken, moet je weten waar zij op zitten te wachten. Ervaren ze problemen waarmee jij hen kunt helpen met je diensten en producten?

Het is essentieel om je klant te kennen, zodat je boodschap bij het juiste publiek aankomt. Je wilt toch niet dat je harde werk vergeefs is en de verkeerde mensen bereikt? 

Om op maat gemaakte content te bieden, stel je op basis van interviews en deskresearch een buyer persona op. Zo’n persona is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldkoper die je echte klant vertegenwoordigt. Laat je buyer persona het einddoel zijn en niet de software waarmee je dit personage creëert. Heb jij al een persona? Zo niet, maak er vandaag nog een en kies voor je klant!   

 
Download whitepaper: Jouw klant centraal met buyer personas
shares

Gerelateerd

Stel jouw klant centraal Met buyer persona's  Inzicht in wensen en behoeften van jouw klant dankzij ijzersterke buyer persona's  Download whitepaper